از کمر به بالا شلیک کنید

نویسنده

سامناک آقایی

نیروهای انتظامی روز یکشنبه گذشته در شهرک کردنشین “ربط” از توابع شهرستان سردشت در آذربایجان غربی، به روی جمعی از کاسبکاران مرزی آتش گشودند. در اثر این تیراندازی ها، دست کم هشت تن مورد اصابت گلوله قرارگرفتند که در میان آنها یک جوان بیست و یک ساله در دم جان داد و همان شب جسد وی بوسیله نیروی انتظامی بدون اطلاع والدین وی مخفیانه به خاک سپرده شد. اکنون خبرمی رسد از میان زخمیان دیگر این درگیری خونین، نوجوان پانزده ساله ای هم در اثر شدت جراحات وارده جان داده و جسد وی نیز شبانه و بدون اطلاع خانواده اش دفن شده است.

دیگر خبرهای مربوط به این حادثه حاکی از آن است که در اثر همین درگیری ، بیش از سی تن دیگر از شهروندان این شهرک در درگیری های خیابانی با نیروهای انتطامی جراحات سطحی برداشته و بیشتر آنان در درمانگاه ها و مراکز درمانی دستگیر و روانه بازداشتگاه ها شده اند.

در همین حال گفته می شود بازداشت شهروندان این شهرک با گذشت یک هفته از زمان وقوع درگیری، از سوی نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات به طور پراکنده ادامه دارد. به گفته یکی از شاهدان عینی، همین مساله باعث شده که این شهرک کوچک نه تنها به حالت عادی برنگشته، بلکه تفتیش منارل شهروندان، بازجوئی های سرپایی و بازداشت شهروندانی که گفته می شود نامشان در یک لیست بلند وجود دارد، در برخی محلات و کوچه ها هنوز ادامه دارد. شماری از مردم نیز به دلیل ترس از دستگیری و برخوردهای غیر قانونی محل زندگی و کار خود را ترک کرده اند.

آغاز ماجرا

نیروهای انتظامی یکشنبه پیش با تعقیب یک خودروی حامل سوخت قاچاق در خیابان اصلی شهرک ربط، با تیراندازی به سوی خودرو مورد نظر آن را توقیف کردند و سرنشینان آن را پس از دستگیری به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند. به دنبال این ماجرا، مردم ضمن تجمع در محل، به تیراندازی نیروی انتطامی در خیابان اصلی شهرک و ضرب و شتم سرنشینان خودروی توقیف شده اعتراض کردند. این تجمع و اعتراض به مدت چندین ساعت در مقابل پاسگاه اصلی نیروی انتظامی ادامه یافت. تجمع کنندگان خواهان آزادی خودروی توقیف شده و سرنشینان آن بودند که با واکنش تند فرماندهان نیروی انتطامی و تهدید روبرو شدند. بعد از آن تجمع کنندگان علیه نیروی انتظامی شعار دادند و به این ترتیب درگیری های لفظی بین حاضرین و ماموران شدت گرفت. در همین حال فرمانده نیروی انتظامی بوسیله بلندگو به ماموران دستور شلیک از “کمر به بالا” را داد. به دنبال این دستور و در اثر شلیک های اولیه دوتن زخمی و بقیه متفرق شدند. اما مامورین در تعقیب تجمع کنندگان و به منظور دستگیری آنان، به پارک این شهرک یورش بردند و یک جمع شش نفره را هدف گلوله قرار دادند. به این ترتیب شمار زخمی شدگان به هشت تن رسید که در بین آنان جوان بیست و یک ساله ای به نام “ حسین پویای فر” در دم جان داد. جسد این جوان بیست و یک ساله بدون آنکه به خانواده و نزدیکانش ازاطلاع داده شود همان شب مخفیانه توسط مامورین به خاک سپرده شد. بقیه زخمی شدگان این زدو خورد خونین هم بدون سرو صدا به بیمارستان سردشت انتقال یافتند.

“محمد امینی” نوجوان پانزده ساله، یکی از این محروحین بود که چند روز بعد درگذشت و جسد وی نیز مخفیانه و حتی بدون اطلاع والدینش از مرگ وی، به خاک سپرده شد. ضمن آنکه سه تن دیگر از زخمیان به دلیل وخامت وضعیت به یکی از بیمارستان های ارومیه انتقال داده شده اند، که به گفته نزدیکانشان امید چندانی به زنده مان آنها نمی رود.

علاوه بر این در تیراندازی پراکنده ماموران نیروی انتظامی در سطح این شهرک، در و پنجره بسیاری از منازل نیز مورد اصابت گلوله واقع شده است.

مجموعه این وضعیت باعث شده تا این شهرک کردنشین، چند روز بعد از این حادثه را در یک حکومت نظامی کامل پشت سر بگذارد. در همین ارتباط مسئولان این شهرک با استقرار نیروها ی ضد شورش در خیابان اصلی و تهدید خانواده مقتولان این حادثه، مانع از برگزاری هرگونه مراسم ختم در مسجد و حتی در منزل آنان شده اند.

واکنش ها به حادثه

به دنبال وقوع این درگیری، مسئولان محلی و استانی بلافاصله با ارسال نامه ای محرمانه به خبرگزاری و رسانه های داخلی مانع از انتشار این خبر شدند. اما به دنبال کشته شدن نفر دوم این حادثه، شورای شهر این شهرک با انتشار بیانیه ای شدید الحن تحت عنوان “ یکشنبه سیاه” خواهان مجازات فرمانده نیروی انتظامی این شهرک و مامورینی که اقدام به تیراندازی از “کمربه بالا” کرده بودند، شد. در بخشی از بیانیه شورای شهر ربط همچنین آمده است که نیروی انتظامی در این شهرک و سایر مناطق باید به برخوردهای غیر مسئولانه و خشن با شهروندان پایان دهد.


با این وجود تاکنون هیچ یک از مقامات مسئول محلی و استانی در این ارتباط واکنشی نشان نداده و همچنان سکوت کرده اند.اما مردم این شهرک، به ویژه بازاریان به نشانه اعتراض به این اقدام تاکنون در محل کار خود حاضر نشده و بسیاری هم مغازه هایشان را تعطیل کرده اند. به همین علت این شهرک یک هفته بعد از حادثه مزبور، همچنان نیمه تعطیل و در شرایط نظامی بسر می برد.

حادثه خونین ربط ، از جمله حوادثی است که در فصل های بهار و تابستان ـ در دوره بالاگیری قاچاق کالا ـ هر سال اتفاق می افتد و قربانیان زیادی می گیرد.

اما تاکنون هیچ مقام مسئولی به چاره اندیشی در این مورد برنیامده و تنها به برخوردهای خشونت بار میدان داده شده است. به طوری که تیراندازی مامورین نیروی انتظامی در خیابان ها و مراکز شهرهای کوچک مرزی به روی شهروندان به امری عادی تبدیل شده است.