احمدی نژاد، بی تدبیر و موجب تشویش اذهان

نویسنده

ahmadinejad693.jpg

محبوبه نیک‌نهاد

سه روزنامه اصولگرا دیروز به طور همزمان از رفتارهای اخیر احمدی نژاد در ارتباط با عزل وزیران کشور و اقتصاد، منازعه با دانش‌جعفری و حداد عادل انتقاد کردند. این نشریات دولت نهم را به اختلاف‌آفرینی، ایجاد درگیری درون اصولگرایان، اتهام‌زنی، تشویش اذهان عمومی، مشکل‌سازی برای امنیت ملی و تصمیمات شتاب‌زده و غیر کارشناسی متهم کردند.

خصوصا در این میان، استفاده از تعبیر “غیر مدبرانه” از سوی روزنامه رسالت و همچنین به کار رفتن عنوان “تشویش اذهان” در روزنامه حزب‌الله در خصوص عملکرد احمدی نژاد، حائز اهمیت است؛ چرا که روزنامه رسالت بدین ترتیب یکی از شرایط مندرج در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور را در خصوص احمدی نژاد زیر سؤال برده و روزنامه حزب‌الله نیز اتهامی مجرمانه را به احمدی نژاد نسبت داده که در هر دو صورت، به شرط اثبات یا برای اعاده حیثیت، قابل پیگرد قانونی است.

یادداشت‌های رسانه‌های محافظه‌کار در حالی همزمان و همزبان علیه احمدی نژاد نوشته می‌شود که بسیاری از بزرگان این جناح نیز در روزهای اخیر از گسترش منازعات بین طیف‌های اصولگرا ابراز نگرانی کرده اند.

آیت‌الله مکارم شیرازی از این جمله بود که ضمن انتقادعلنی از احمدی نژاد و حداد عادل، از آنها خواست “نگرانی‌های خود را در مجالس خصوصی برطرف کنند و اینگونه موضوعات به صحنه اجتماع کشیده نشود.”

امامی کاشانی، عضو فقهای شورای نگهبان هم روز جمعه در نمازجمعه تهران از مسئولان کشور خواست تا “اختلافات و مسائل دست چندم” را کنار بگذارند و به فکر خدمت به مردم باشند.

اما پیش از این دو، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گذشته در یک سخنرانی عمومی، نسبت به وجود “فضای اختلاف، درگیری، مچ‌گیری و ایرادگیری‌های بی‌اهمیت” هشدار داد و از مسئولان کشور خواست بهانه به دست مخالفان ندهند و “دشمنان را خوشحال نکنند.”

با این حال، روز شنبه و تنها چند ساعت پس از پایان انتخاباتی که طبق ادعای وزیر معزول کشور، اصولگرایان با اتحاد در آن پیروز شدند، سه روزنامه متعلق به جبهه راست به انتقاد از عملکرد اخیر رئیس‌جمهور و دولت اصولگرا پرداختند تا نشان دهند اختلاف‌های درونی این جناح به سادگی و با خواهش و درخواست، برطرف‌شدنی نیست.

اختلاف‌آفرینی‌های دولت

روزنامه رسالت که ارگان قدیمی جناح راست سنتی به شمار می‌رود، روز شنبه در سرمقاله خود با اشاره به اینکه “برکناری دو وزیر دولت احمدی نژاد بهانه‌ای برای آفرینش فضای اختلاف و درگیری شد”، نوشت: “تردیدی نیست وفق اصل 133 قانون اساسی وزرا توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. همچنین وفق اصل 136 رئیس‌جمهور می‌تواند وزرا را عزل کند. هم رئیس‌جمهور و هم وزرا باید التزام به این دو اصل داشته باشند. رئیس‌جمهور اگر در نصب با مجلس شریک است، در عزل به حکم قانون اساسی شریکی ندارد.”

سرمقاله‌نویس این روزنامه محافظه‌کار ولی بلافاصله پرسیده است: “اما واقعا دو روز به انتخابات مانده فرمان عزل دو وزیر کلیدی را صادر کردن بهانه به رقبای دولت برای مچ‌گیری و نقد تخریب‌‌گرانه دادن به مصلحت بود؟”

روزنامه ارگان راست سنتی افزوده است: “آقای دانش جعفری در نطق تودیع خود، نقد تندی را علیه رئیس‌جمهور و دولت نهم از باب دفاع از خویش مطرح کرد. روزنامه ایران نیز به عنوان ارگان دولت، پاسخ وی را داد. آیا نمی‌شد این نقد و پاسخ را در یک محیط دوستانه و کارشناسانه که به درد مردم و نظام بخورد، تدارک دید؟ حتما باید به صورت بیانیه جدایی‌طلبانه باشد؟!”

این روزنامه همچنین در خصوص برکناری وزیر کشور در آستانه انتخابات، از عملکرد احمدی نژاد انتقاد کرده است: “آقای پورمحمدی وزیر کشور سه انتخابات قوی و نفس‌گیر را برگزار کرد، آیا صحیح است در آستانه برگزاری مرحله دوم یک روز مانده به انتخابات خبر انتساب سرپرست جدید وزارت کشور را در روزنامه‌ها به دست چاپ سپرد؟ این تعجیل ظاهرا مدبرانه به نظر نمی‌رسد، حتی اگر رئیس جمهور را صددرصد در عزل وزیر کشور محق بدانیم.”

روزنامه رسالت سپس می افزاید: “اخبار تلخ هفته گذشته، آن‌چنان که در چینش رسانه‌ای بازتاب یافت، فضای اختلاف را واتاب می‌دهد و این چیز ناخوشایندی برای مردم و رهبری است.”

درگیری مسئولان باعث تذکر رهبری شد

روزنامه رسالت همچنین روز شنبه در تیتر نخست خود اظهارات مرتضی نبوی، عضو بلندپایه جبهه اصولگرایان را منعکس کرد که از نامه‌نگاری‌های اخیر احمدی‌نژاد و حداد عادل انتقاد کرده و گفته بود: “در روزهای اخیر شاهد بروز و ظهور اختلاف نظر مسئولان رده بالا و انعکاس آن در رسانه‌ها بودیم که این مسئله باعث خوشحالی رقیب و سوء استفاده دشمنان و نیز نگرانی مردم و مسئولان کشور شد… مجادله اخیر مسئولان باعث شد مقام معظم رهبری هشدار بدهند و مسئولان را از درگیری و مچ‌گیری منع و به وحدت و همدلی فرا بخوانند.”

مرتضی نبوی که مدیرمسئول “رسالت” و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، دیروز همچنین در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه “جام” ارگان حزبی “جامعه اسلامی مهندسین”، اختلافات اخیر را کار دشمن دانست و گفت: “آیا درست است که مسئولان رده بالا در انظار مردم با یکدیگر منازعه کنند؟! تعرض به یکدیگر برای حفظ موقعیت شخصی جایز نیست و مسئولان برای حل اختلاف نظرهای خود باید تابع قانون باشند و به فصل‌الخطاب‌ها توجه کنند و کمال خویشتن‌داری و درایت را از خود به خرج دهند… مسئولان رده بالا با چه انگیزه‌ای با یکدیگر دعوا می‌کنند؟ مسئولان باید شرح صدر داشته باشند و بدانند مردم رضایت نمی‌دهند که مسئولان از خود بی‌تابی نشان و اختلافات خود را عجولانه بروز دهند. مردم نشان داده‌اند که از منازعه بیزار و خواهان همدلی مسئولان هستند… اختلافات چه حاصلی دارد که اسباب خوشحالی دشمن و اسباب نگرانی مردم را فراهم کنیم؟”

اتهام‌زنی‌های رئیس‌جمهور و تشویش اذهان عمومی

در همین حال روزنامه “حزب‌الله” در سرمقاله شماره روز شنبه خود با انتقاد از اتهام‌زنی‌های احمدی نژاد در دو سفر استانی اخیر نوشت: “… بیان ادعاهایی درباره متخلفان و رها کردن این حرف‌ها در میان اذهان مردم و روشن‌نکردن نتایج برخورد با تخلفات ادعایی از طریق قانونی همان تاثیر فوق را خواهد داشت. این صحبت‌ها چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس، اگر تنها در حد حرف باقی بماند و از طریق قانونی حل نشود، ثمره‌ای جز کاشتن بذر بدبینی و ناتوانی نظام جمهوری اسلامی در اذهان مردم نخواهد داشت و این اعمال مصداق واقعی اقدام علیه امنیت ملی است.”

این روزنامه اصولگرا که یکی از طیف‌های گروه‌های موسوم به حزب‌الله را نمایندگی می‌کند، در ادامه این یادداشت خطاب به دولت و نمایندگان اصولگرا آورده است: “اندکی بیندیشیم، چرا بر سر شاخه نشسته‌ایم و شاخه را می‌بریم؟ باور کنید این مسئولیت‌ها ارزان و به همین راحتی در اختیار شما قرار نگرفته است. اتهام‌زنی نمایندگان علیه عملکرد دولت در برخی موارد همانند برداشت بدون مجوز از حساب ذخیره و اتهام‌زنی‌های متعدد رئیس دولت علیه دیگران در صورتی که به مرحله بررسی و پیگیری نرسد، تشویش اذهانی است که به امید ایجاد فشار افکار عمومی برای برخورد با آنچه مشکل تشخیص داده می‌شود، انجام می‌شود. در صورتی‌که این شیوه متداول شود و روند کارها عمدتا بدین منوال و بدور از هر گونه بررسی، پیگیری و دخالت مراجع نظارتی باشد، چنین رفتارهایی جز به ایجاد فضای اختلاف، درگیری و مچ‌گیری منجر نخواهد شد و اتهام‌زنی‌ها در مرحله تشویش اذهان باقی مانده و در بسیاری از موارد امنیت ملی را دچار مشکل خواهد کرد.”

دولت کم‌اعتبار و مشاوران بی‌تجربه

روزنامه “جمهوری اسلامی” نیز که پیش از این هم چند بار با لحنی تند به انتقاد از رفتارهای احمدی نژاد پرداخته بود، روز شنبه در یادداشتی با اشاره به سخنان افشاگرانه دانش‌جعفری، وزیر برکنار شده، نوشت: “وزیر امور اقتصادی و دارایی که اخیرا کنار گذاشته شد، در مراسم تودیع به نکات بسیار مهمی پرداخته که به نظر می رسد عمده مشکلات اقتصادی و تورم بالا ریشه در این سیاستها دارد… به نظر می رسد مشکل اساسی و تهدید مهم دولت تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی فراوان و استفاده از مشاوران کم تجربه یا بی تجربه و اعتماد به اخبار و تحلیل های این افراد است که هم به اعتبار دولت خدشه وارد ساخته و هم هزینه های زیادی را به مردم تحمیل کرده است.”

یادداشت‌نویس این روزنامه سپس پرسیده است: “چرا باید مجموعه دولت مصوبات و تصمیماتی در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون بانک‌ها، بیمه، مسکن، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، واردات و صادرات، سهمیه‌بندی بنزین، تغییر ساعت بانک‌ها و… اتخاذ نماید که یا مجبور به تغییر آنها شود و یا در اجرا با مشکلاتی روبرو گردد؟ و یا چرا باید رئیس‌جمهور اتهاماتی را به مراکز، نهادها و شخصیت‌ها مانند باج‌گیری پنج میلیارد دلاری از یکی از واردکنندگان سیگار، پرداخت 1500 میلیاردتومان اعتبار توسط یکی از بانک‌ها به شبکه مافیای مسکن و… ایراد کند که به اثبات نمی رسد!”

این روزنامه که سال گذشته هم مدیرمسئول آن در یادداشتی احمدی نژاد را به “بی‌تعادلی در رفتار” متهم ساخته بود، در ادامه یادداشت دیروز خود با انتقاد مستقیم از مشاوران احمدی نژاد و بها دادن رئیس‌جمهور به آنها به موازات وزیران، مشکل اصلی اقتصاد کشور را اظهارنظرهای احمدی نژاد، نظرات مشاوران وی و بی‌اختیاری وزیران دولت نهم دانسته و سپس آورده است: “ به نظر می‌رسد اگر رئیس‌جمهور در انتخاب مشاورین خود دقت بیشتری نماید و اختیارات بیشتری را برای وزرا خود قایل باشد و در تصمیم‌گیری ها و اظهارنظرها دقت نماید، مشکلات و معضلات اقتصادی جامعه و مردم رفع خواهد شد و دیگر سخن از باندهای مافیایی که مانع حرکت دولت در پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه هستند نخواهد شد.”