نیم نگاه

نویسنده
شهلا گروسی

جشنواره تئاتر فجر در سایه اطلا عات و سپاه کلید می خورد و با حذف کارگردان ها و آثار معتبر…

 

جشنواره ای خنثی درسایه اطلاعات وسپاه

 

 

بیست ونهمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، با تاخیری 17 روزه به مناسبت همزمانی با ایام محرم و صفر در سایه اطلاعات و سپاه آغاز می شود.

درجشنواره امنیتی- نظامی  تئاترفجربسیاری از کارگردانان و گروههای صاحب نام حضور ندارند.کیومرث مرادی، نصرالله قادری، محمد رضایی راد، محمد یعقوبی، جلال تهرانی، محمد چرمشیراز جمله این افراد محسوب می شوند

.محمد رحمانیان که پس از توقیف نمایش “روز حسین” درجشنواره سال گذشته به دعوت مدیران این دوره “هامون بازان ” رابرای اجرا آماده کرده و نام اثرش در جدول برنامه ها هم قرارگرفته بوداز شرکت در این جشنواره خوداری کرد.

رحمانیان  درباره‌ دلایل انصراف خود از شرکت در جشنواره‌ی تئاتر فجربه گفت:” دو پنجم متن نمایش ما را سلاخی و یک شخصیت را کاملا حذف کرده‌اند. با این شکل به هیچ وجه نمی‌توانم نمایشم را اجرا کنم. مدتی پیش دبیر جشنواره‌ی تئاتر فجر از من دعوت کرد تا در این جشنواره شرکت کنم. من هم متن “هامون‌بازها” را که متن کاملی بود برایشان فر ستادم.چند روز بعد دبیر جشنواره اعلام کرد متن مشکلی ندارد و تصویب شده است. برهمین اساس ما تمرین‌هایمان را آغاز کردیم، اما که حالا که در آستانه‌برگزاری نمایش هستیم به من گفته‌اند که دو پنجم متنم را حذف کنم، اما من نمی‌توانم این میزان ممیزی را که اعمال شده انجام بدهم و متنم را این‌چنین سلاخی کنم.

این‌گونه سلاخی‌کردن نمایشنامه، حذف کامل یک شخصیت و چندین صحنه و… چیزی از متن باقی نمی‌گذارد. برای همین هم کارم را از جشنواره‌ تئاتر فجر بیرون کشیدم. اگر قرار بود به چنین ممیزی‌هایی تن بدهم که سال گذشته نمایش “روز حسین” را اجرا می‌کردم. سال گذشته بعد از اتفاقاتی که برای نمایش “روز حسین”افتاد، گفتند متن کامل  برای میمزی ارائه نشده بود. اما امسال هم که متن کامل را ارائه کرده‌ام، با نوک تیز چاقوی ممیزی زیر عبارات متن را خط کشیده‌اند.من نمایشنامه نویس و کارگردان این مملکتم، این‌گونه رفتار درست نیست. همه می‌دانند جمع‌کردن یک گروه آن هم از بهترین‌های تئاتر این مملکت کار دشواری است، اما متاسفانه باز هم گرد‌همایی گروه ما با ناکامی روبه‌رو شد. “

شورای انتخاب و نهمین جشنواره بین المللی تئاترفجر آثارکارگردانانی همچون حمید سمندریان، محمد رحمانیان، علی اصغر دشتی وآرش دادگر را رد کرده است.

 آثار انتخاب شده نمایش های مذهبی و خنثی از کارگردانانی چون محمودرضا رحیمی، کتایون فیض مرندی، روح الله جعفری، آروند دشت آرای، چیستا یثربی، مریم کاظمی، ایوب آقاخانی، اصغر خلیلی، سیروس همتی، علی عابدی، فرهاد شریفی و سید علی موسویان است.