پایان ریاست دانشجو بر دانشگاه؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» برادر سوم نمی خواهد استعفا بدهد

فرهاد دانشجو، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی را با حکمی که برادرش، کامران امضا کرده بود به دست آورد و به عمر طولانی مدیریت عبدالله جاسبی پایان داد. با پایان دولت دهم، کامران با وزارت علوم خداحافظی کرده و حالا کسی بر جای او نشسته که سیاست‌هایی کاملا متفاوت را در دستور کار دارد. بی جهت نیست که گفته می شود جلسه روز چهارشنبه هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، فرهاد را هم همچون برادرانش کامران و خسرو مجبور به خداحافظی از مسئولیت و مدیریت کند؛ مگر اینکه پای برخی ملاحظات و توصیه‌ها به میان بیاید.

 

دانشجو گزینه “افراد خاص”؟

چهار عضو از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تقاضای برگزاری جلسه فوق‌العاده کرده‌اند. این جلسه امروز، چهارشنبه برگزار می‌شود و هنوز هیچ مقام رسمی در مورد آن اظهارنظر نکرده است اما رسانه‌ها آن را به جلسه برکناری فرهاد دانشجو تعبیر کرده‌اند. اما واکنش‌های شخص دانشجو به این جلسه و اشاره به فعالیت پنهانی برخی از اعضای هیات امنا برای برکناری او، مهم‌ترین موید این شایعات و اخبار بوده است. از همین اکنون رسانه‌های اصولگرا هم در برابر این تغییر موضع گرفته‌اند. برخی از مجلسیان اصولگرا هم که با حضور توفیقی در وزارت علوم، سنگر را از دست دیده می‌بینند، تلاش دارند تا دانشگاه آزاد را حفظ کنند.

حضور فرهاد دانشجو در راس بزرگترین و متمولترین مرکز آموزش عالی کشور، داستان پیچیده‌ای بود که هنوز از آن رمزگشایی نشده است. کامران دانشجو که از ریاست ستاد انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رفته بود تا “فتنه” را مدیریت کند، یکی از مهم‌ترین زمینه‌سازها بود. اما مشخص نشد چرا با وجود اینکه عنوان می‌شد، فرهاد دانشجو گزینه مورد تایید محمود احمدی‌نژاد هم هست، بین تیم دولت اختلاف افتاد تا شیرینی موفقیت در برکناری جاسبی، به کام یک دسته از دولتیان تلخ شود. احمدی‌نژاد نارضایتی‌اش را با امضا نکردن حکم رییس جدید نشان داد و مقدمات جابجایی را برادر برای برادر انجام داد.

یک سال بعد روزنامه ایران از این اختلاف پرده برداشت و “وعده‌های عمل نشده در دانشگاه آزاد” را تیتر یک کرد. در این گزارش تاکید شده بود که “دانشجو گزینه دولت و رئیس‌جمهور برای ریاست در دانشگاه آزاد نبود و وی با لابی‌های سیاسی و بعد از گذشتن از فیلتر افراد خاص بر مسند ریاست دانشگاه آزاد تکیه زد.”

حالا سئوال اینجاست که افراد خاص مورد اشاره روزنامه دولت، چه کسانی هستند و آیا آن قدر قدرت دارند که با تغییر دولت همچنان ریاست دانشجو را بر دانشجویان دانشگاه آزاد تمدید کنند؟

 

دانشجو: دلم را شکستند

روزنامه فرهیختگان، ارگان رسانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی، در شماره دیروز(سه‌شنبه) از “فشارهای سیاسی” به فرهاد دانشجو خبر داد و در صفحه اول خود از قول رییس تیتر زد: “استعفا نمی‌دهم.” خبر فرهیختگان به کنفرانس مطبوعاتی روز پیش‌تر ریاست دانشگاه آزاد بر می گشت که در آن گفته بود: “استعفا نمی‌دهم حجتی برای استعفا ندارم، ‌وقتی گرسنه می‌شویم غذا می‌خوریم، وقتی تشنه می‌شویم آب می‌خوریم اما وقتی همه‌چیز خوب پیش می‌رود حجتی نمی‌ماند که استعفا دهم. همکاران من در طی یک سال و نیم گذشته بسیار خوب عمل کرده‌اند، حجتی نمی‌بینم که پشت آنها را خالی کنم و استعفا دهم.”

او همچنین گفته: “به بنده گفته‌اند برای حفظ آبروی خودتان استعفا دهید وگرنه عزل‌تان می‌کنیم، برای عزل نیازی به دلایل غیرعلمی نیست. بگویند فضای سیاسی عوض شده و باید عزل شوی، ولی مطلب درست باشد و حرمت را حفظ کنند.”

او در کنایه‌ای به ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد و حضور افرادی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی و سید حسن خمینی و اضافه شدن وزرای کابینه جدید، افزوده: “چرا راحت نمی‌گویید تعداد ما در هیات‌امنا بیشتر شده است و تو را نمی‌خواهیم. اما مردم فهیم هستند و همه‌چیز را به خوبی متوجه می‌شوند. شأن من را رعایت نکردند و دلم را شکستند.”

او با این حال از فاش کردن مباحث طرح شده بین خود و هاشمی رفسنجانی، رییس هیات امنا خودداری کرده است.

 

ابهامات دوران مدیریت دانشجو

فرهاد دانشجو، در آخرین روزهای کاری دولت دهم مورد انتقاد دولت قرار گرفته و همین موضوع، موضع او را ضعیف کرده است؛ رییسی که هم حمایت دولت پیش را از دست داده و هم اینکه دولت جدید تمایلی به او ندارد.

دفتر بازرسی رییس‌جمهور سابق، ۲۴ مورد ایراد از ریاست دانشگاه آزاد گرفته که برخی از آنها به رسانه‌ها راه پیدا کرده است. از جمله موارد ابهامی مورد سئوال دولت اینهاست: “گزارش عملکرد و صورت‌های مالی سال ۱۳۹۱ و چهارماهه سال جاری، علت جابه‌جایی حساب‌های بانکی، راکد نگه داشتن حساب سپرده‌های متمرکز شده، علت به‌کارگیری افراد شاغل در سایر دستگاه‌ها در جایگاه‌های رییس و معاونان دانشگاه، علت اخراج و کناره‌گیری افرادی که از شایستگی و تخصص بالایی برخوردار بوده‌اند، علت انتصاب آقای خسرو دانشجو به‌عنوان رییس واحد علوم تحقیقات تهران با توجه به اینکه ایشان مشغله کاری زیادی دارند و طبق آیین‌نامه فاقد شرایط لازم برای این پست است….”  

مواردی که پیش از این در روزنامه ایران هم ذکر شده بود می‌تواند به اینها اضافه شود و دانشجو، کار سختی برای دفاع خواهد داشت؛ هرچند او مدعی است هم هاشمی رفسنجانی و هم سید حسن خمینی از مدیریت او رضایت دارند. روزنامه ایران در اسفند ماه سال گذشته نوشته بود: “با گذشت یک سال از مدیریت فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی که ۸ اسفندماه سال گذشته اتفاق افتاد تاکنون کارنامه مثبتی از وی در این دانشگاه به ثبت نرسیده، این در حالی است که دانشجو با راه‌اندازی سایت، خبرگزاری و نشریه بیشتر به دنبال معرفی خود بوده است. انتشار نشریات چند ده صفحه‌ای برای تبلیغ شخص فرهاد دانشجو اقدامی است که اخیراً رسانه‌های وی انجام می‌دهند غافل از آنکه رسالت تغییر در این دانشگاه چیز دیگری بود.”

آیا جلسه امروز پایانی بر مسئولیت آخرین برادر باقی‌مانده از “دانشجو”ها خواهد بود و یا روزنامه فرهیختگان همچنان با عکس‌های پرشمار فرهاد دانشجو منتشر خواهد شد؟