مولفه های شش گانه خاله بازی

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

به قول بچه ها: “شما یادتون نمی یاد”. بله…قاعدتا شما دوره ما را یادتان نمی آید، خانم ها که اصلا یادشان نمی آید، اساسا ما خانم بالاتر از پنجاه سال که چه عرض کنم، بالاتر از چهل سال هم به ندرت پیدا می کنیم، فقط من نمی دانم چطوری ما سال ۱۳۴۵ را یادمان هست، آن‌ها هم یادشان هست که با ما بازی می‌کردند، ولی تازه سال ۱۳۵۰ نزدیک بود متولد شوند. به هر حال من نمی دانم ما چطوری خانم های دوره خودمان را یادمان می آید؟ حتی یادمان می آید خیلی هم با هم دوست بودیم و خاله بازی می کردیم. خیلی عجیب است…بگذریم. برویم سر اصل ماجرا.

اصلا همان چیزی که گفتم شما یادتان نمی آید، همین خاله بازی . البته حتما شما هم یک چیزهایی دارید که ما یادمان نمی آید. اصلا شاید همین خاله بازی را شما هم داشته اید… اَاَاَه… چرا من این قدر به این یادتان می آید و یادتان نمی آید گیر دادم؟ چه یادتان بیاید و بازی کرده باشید، چه یادتان نیاید و بازی نکرده باشید، ما بچه که بودیم و کسی تحویلمان نمی گرفت و آدم حسابمان نمی کرد، می رفتیم برای خودمان با پشتی و بالشت و ملافه و هر چی دم دستمان بود یک خانه درست می کردیم، بعد هم بچه های محل یا بچه های فامیل را جمع می کردیم، با هم خاله بازی می کردیم…

اتفاقا خیلی هم خوش می گذشت. یکی می شد بابا، یکی که احتمالا فقط در تصورات ما وجود داشته و الان اصلا یادش نمی آید می شد مامان، بچه های دیگر هم می شدند مهمان و می رفتیم خانه هم، مثلا مهمانی… البته بعد ها که بزرگ تر شدیم، بیشتر دکتر بازی می کردیم و آمپول می زدیم و … که آن را اصلا یادشان نمی آید، حالا هی کف صابون درست کن، مگر آلزایمر به این سادگی از بین می رود. به هر حال توضیحاتش بماند برای بعد.

حالا حکایت این نمایشگاه مطبوعات و غرفه خبرگزاری فارس هم شده حکایت همان خاله بازی دوران بچه گی ما که کسی آدم حسابمان نمی کرد. این بنده های خدا را هم که کسی آدم حساب نمی کند و جایی راهشان نمی دهند و اصولا برای کسی جایی نگذاشته اند که بخواهد راهشان بدهد، یک غرفه ای در نمایشگاه مطبوعات درست کرده اند و هی می روند مهمان هم می شوند. با هم خاله بازی می کنند.

سردار نقدی، متخصص ارسال شهید به آن دنیا با سیستم عروج ملکوتی و رئیس سازمان بسیج مستضعفین در بازدید از غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه مطبوعات ، گفت: “باتوجه به اینکه آقا صاحب نظریه اقتصاد مقاومتی هستند، نیروی مقاومتی بسیج ، کارگروهی را برای بررسی فرمایشات مقام ولایت تشکیل داد و از درون این کارگروه دوازده مؤلفه ارکان اصلی اقتصاد مقاومتی احصاء شد.”

خب خدا را شکر شما هرسنی هم که داشته باشید این یکی را یادتان می آید. فراموش هم که کرده باشید، جایش را که نگاه کنید، حتما یادتان می آید. از هفت سال پیش که مموتی قهرمان تصمیم گرفت برای گلکاری مملکت و فتح قله های موفقیت فعل توانستن را صرف کند و وجب به وجب مملکت را گلکاری کرد، مد شده هر کسی از راه می رسد و جیبش خالی می شود یک فعلی را برای خودش صرف کند. از قرار معلوم حالا هم حضرات از داخل و خارج تصمیم گرفته اند فعل “نمودن” را صرف کنند.ازخارج که با این تحریم ها دارند به قول آقا وحشیانه صرف می نمایند، ازداخل هم که خود آقا دارد مقاومتی صرف می کند و پایش را گذاشته روی صورت مردم. فقط مانده بود این نیروی مقاومتی بسیج احصاء کند، که بحمدالله برادران غیور بطری و باتوم و زنجیر و چاقو و نارنجک را کنار گذاشته اند و دست به کار شده اند. رفقایشان هم که همه جا گفته اند نه آخ بگویید ، نه نق بزنید و نه شکایت کنید… فقط مثل بچه های خوب به عنوان شهروند شریف و بزرگوار ایران اسلامی در صحنه حضور داشته باشید، بگذارید آقایان صرفشان را بکنند… یا صرفتان بکنند… یا بالاخره یک کاریتان بکنند دیگر.

همان موجود مزبور، در همان غرفه مزبور، در ادامه همان گفت وگوی مزبور، اضافه کرد: شش مؤلفه از دوازده مؤلفه‌ای که در کارگروه بسیج احصاء شده بود مربوط به اقتصاد کلان و شامل دزدی، کلاهبرداری، اختلاس، زورگیری، رانت خواری و خرید ویلا در کانادا است ، که مخاطب مستقیمش دولت پاک و دستگاه‌های مسوول، بیت رهبری، دفاتر نمایندگی بیت رهبری، فامیل های وابسته، نزدیکان پیوسته و مخلصان در بسته و ائمه جماعات و سایر موجودات با دمای ذوب پایین هستند و مخاطب شش مؤلفه دیگر آن هم مردم همیشه در صحنه و شریف و بزرگوار ایران اسلامی هستند؛ البته نه اینکه فکر کنید دولت پاک در شش مؤلفه دوم نقشی نداشته باشد و مثل هویج نگاه کند، بلکه نقش اصلی بر عهده مردم است و دولت پاک هم مثل هویج نگاه می کند.

این شش مولفه عبارتند از:

فرهنگ کار و تولید، یعنی نمی شود که فقط نظام مقدس جمهوری اسلامی، فعل نمودن را صرف کند، شما هم فرهنگ داشته باشید، دل به کار بدهید، کمکش کنید … تولیدش هم که دست خداست، فقط مهم این است که سالم باشد. در این شیوه دولت با تمام قوا، البته دو تا از قوا که دست آن دو تا اخوی است، این قوای وسطی هم که فعلا بهوت افسرده است و قبلا که خیلی مورد نزدیکی آقاشان بود موضع راست افراطی داشت، حالا هم که آقا گفته نه دست به موضع گیری بزن، نه راه دوری برو. موضعش شده انحرافی، نه مصرف داخلی دارد نه مصرف خارجی.

مردمی نمودن اقتصاد، یعنی اقتصادی نمودن مردم، خیلی هزینه اضافی هم نداشته باشد. در این شیوه مردم حضور فعال دارند، یعنی مسوولان حضور فعال دارند، مردم هم گاهی حضور دارند و گاهی هم اصلا حضور ندارند، ولی به صورت تخیلی برای رسیدن به قله های پیشرفت مورد استفاده قرار می گیرند.

حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها، یعنی به هر حال خودتان یک کاری بکنید، این همه فیلم و مجله آموزشی … اصلا بروید رساله بخوانید، چه می دانم حلیه المتقین، یک عالمه ظرفیت های تازه در خودتان کشف می کنید. سعی کنید از این یخچال امرسان یاد بگیرید: جادار، کم مصرف، پردوام. ملت باید این طوری باشد.

اصلاح الگوی مصرف، یعنی الگوی مصرفتان را اصلاح کنید. تمیزش کنید که وقتی می خواهند مصرفش کنند، خیالشان راحت باشد. البته فقط الگوی مصرف تان را اصلاح کنید، فعلا قرار نیست بقیه جاها اصلاح شود. هر نوع اصلاحات غیر از اصلاح الگوی مصرف خط قرمز نظام است. البته نظام وقتی بخواهد مواضع اصولی اش را نشان بدهد ممکن است از هر خط قرمزی رد بشود، ولی شما نه دست به اصلاحات بزنید، نه از خط قرمز رد بشوید، فقط الگوی مصرف را اصلاح کنید. موقع اصلاح الگوی مصرف هم لازم نیست یاد خاطرات گذشته تان بیافتید، هر چه خشک تر مصرف بشوید یا مصرف بنمایند بهتر است، حالا فوقش ظاهر قضیه کمی خین و خین ریزی می شود که ملت ما از آن باکی ندارد.

مصرف کالای داخلی، یعنی مگر مال نظام خودمان کج است؟ تازه خارجی ها خیلی هم وحشی بازی در می آورند… آقا خودش چون تجربه دارد و صاحب نظر است می داند، حتما شما هم باید تجربه کنید تا باورتان بشود؟

افزایش اعتماد به نفس ، یعنی سرتان را بالا بگیرید … اتفاقی نیفتاده. یک زمانی جنگ تحمیلی بود، مقاومت تحمیلی کردید کشته شدید، حالا جنگ اقتصادی است، باید مقاومت اقتصادی بنمایید، خب …نگران نباشید، یادتان می رود.