دولت نگران شروع سال تحصیلی جدید

نویسنده
آرش محمودیان

» حمایت دانشجویان اروپایی از دانشجویان ایران

همزمان با انتشار بیانیه اتحادیه دانشجویان قاره سبز که حملات خونین به خوابگاه دانشجویان پس از انتخابات اخیر را شدیدا سرکوب کرده است، 200 نفر از فعالین سیاسی و مدنی اعلام کردند در حمایت از حمزه غالبی دانشجوی بازداشتی و رییس شاخه جوانان مهندس موسوی روزه خواهند گرفت؛ این در  حالیست که احضار گسترده دانشجویان به کمیته های انضباطی ادامه دارد، هر چند یک مقام آموزشی دانشگاه تهران گفته احضار به حراست به معنای برخورد با دانشجویان نیست.

اتحادیه دانشجویان اروپا روز گذشته طی بیانیه ای با اشاره به ناآرامی های اخیر و بازداشت های گسترده پس از انتخابات، نگرانی خود از وضعیت دانشجویان در ایران را “عمیق” توصیف کرد. در حالی که به اذعان مقامات رسمی کشور در حال حاضر حداقل شانزده دانشجو در زندان اوین به سر می برند، این اتحادیه دانشجویی به “حق اعتراضات صلح” آمیز” که حق “بنیادین” بشر است اشاره و  موج حملات به خوابگاه های دانشجویی را شدیدا محکوم کرده است.

دو روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، ماموران لباس شخصی با همکاری نیروی انتظامی وارد کوی دانشگاه تهران شدند و  به ضرب و شتم دانشجویان مبادرت ورزیدند؛ امری که به گفته دانشجویان این دانشگاه منجر به قتل 5 تن از دانشجویان دانشگاه تهران و دستگیری تعدادی از آنان شد.

این بیانیه که نتایح انتخابات اخیر را “بحث برانگیز” توصیف می کند خواسته خود در قبال سرکوب ها و محدودیت های حاکمیت علیه دانشجویان را چنین بیان می کندکه “بیان آزاد و اعتراضات مسالمت آمیز بایدمورد حمایت دولت و جامعه مدنی قرار گیرد.”

رئیس انجمن دانشجویان اروپا هم دانشجویان را نیروی دموکراسی و پیشرفت معرفی و  تاکید کرده است  که دولت “در قبال جلوگیری از خشونت علیه آنهائی که حق دمکراتیک خود را برای بیان آزادانه نظرات اجرا می کنند، مسئول است”.

خانم لیگیا دسا در عین حال در ادامه محکومیت رفتار دولت احمدی نژاد از اعمال خشونت برای خاموش کردن اعتراضات آرام معترضین انتقاد کرده است: “اگر کشور ایران می خواهد بعنوان یک حکومت دموکراتیک اعتبار و مقبولیتی داشته باشد باید دغدغه ها و نگرانی های دانشجویان را بشنود و نه اینکه در صدد سرکوب و خاموش کردن آنها برآید”.

 

تمام درها برای آزادی حمزه بسته بود

بیانیه دانشجویان اروپایی در حمایت از همتایان ایرانی شان در حالی صادر شده است که 200 نفر از دوستان حمزه غالبی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس با انتشار بیانیه ای از عزم خود برای گرفتن روزه در حمایت از حمزه خبر داده اند. این فعالان سیاسی، اجتماعی، دانشجویی و وبلاگ‏نویس در بیانیه خود با اشاره به گذشتن بیش از 57 روز از محبوس شدن حمزه غالبی در زندان انفرادی، از بی نتیجه ماندن نامه ای که برای آزادی وی به آیت الله شاهرودی نوشته بودند ابراز تاسف کرده و نوشته اند: “به هرجا که برای آزادیش قدم می گذاریم به درهای بسته بر می خوریم.”

 این فعالین سیاسی و مدنی از همین روی تنها راه پیش روی برای آزادی دوستشان را “خداوند” می دانند و می افزایند: “به امید آزادی مهندس غالبی و سایر زندانیان سیاسی دست از طعام بر می داریم و روزه می‏گیریم و در سرسفره افطار دعایمان تنها آزادی تمام زندانیان سیاسی مخصوصا دوست و برادر عزیزمان حمزه غالبی خواهد بود.”

 

احضار 40 دانشجو به کمیته انضباطی

در خبری دیگر پایگاه اینترنتی دانشجویان پلی تکنیک، از احضار دست کم چهل نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه به کمیته انضباطی خبر داده است. از آنجا که احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی همزمان با نزدیکی آغاز سال تحصیلی شدت گرفته است، ناظران سیاسی بر این باورند که دولت نگران است با شروع سال، دانشجویان موج جدیدی از اعتراضات را ترتیب دهند. از همین رو حتی خبرهایی مبنی بر احتمال تعطیل شدن دانشگاه های کشور در ترم نخست سال تحصیلی منتشر شد که البته شورای انقلاب فرهنگی آن را تکذیب کرد. اتهامات دانشجویان دانشگاه رازی “اخلال در نظم” و “تخریب اموال عمومی دانشگاه” عنوان شده است. برخی از دانشجویان احضار شده همچون اشکان مسیبیان، سیامن غیاثی، میلاد غلامی، شکوه احمدی پیشتر نیز سابقه احضار به کمیته انضباطی این دانشگاه را داشته اند.

 

افت پژوهشی تنها دغدغه فرهاد رهبر

اما همزمان با انعکاس خبری در مورد احضار دانشجویان دانشگاه تهران به حراست این دانشگاه به جرم سر دادن شعار الله اکبر، معاون دانشجویی این دانشگاه به تکذیب برخورد با دانشجویان تکبیر گوی پرداخته و به خبرگزاری مهر گفته است: “برخورد انضباطی با دانشجویان دختر ساکن کوی فاطمیه را تکذیب می کنم.”

 این در حالی است که سید مهدی قمصری با تفسیری متفاوت گفته است تذکر مسئولان حراست به دانشجویان را نمی توان به حساب “برخورد” گذاشت.

در حالی که مسئولان دانشگاه تهران و در راس آن ها فرهاد رهبر به دلیل اجازه وی برای حضور نیروهای انتظامی و شبه نظامی به داخل دانشگاه تهران و بازداشت دانشجویان این دانشگاه با انتقاد شدید دانشجویان دانشگاه تهران مواجه هستند، این مقام آموزشی در اظهاراتی مداراجویانه تصریح کرده است: “تلاش دانشگاه تهران بر این بوده که پرونده های دانشجویان در ساز و کار دانشجویی قرار گیرند تا در آینده به عنوان مجرم و آشوبگر به آنها نگریسته نشود.”

فرهاد رهبر در جلسه شورای دانشگاه تهران در واکنش به ضرب شتم شدید دانشجویان و بازداشت اساتید و دانشجویان این دانشگاه، تنها دغدغه خود را افت “پژوهشی” این دانشگاه بیان کرده است: “رسالت علمی وظیفه اصلی دانشگاه تهران است لذا نباید اجازه دهیم مسائل دیگر باعث ایجاد افت مسائل علمی و پژوهشی در دانشگاه شود.”