ادعای نظامی بودن برنامه هسته ای ایران

نویسنده

irannuclear464.jpg

ناتالی نوگه رد

از نظر مسؤولین پاکستانی، هیچ شکی وجود ندارد که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است. این مسأله روز جمعه 4 می توسط یکی از مسؤولین عالی رتبه نظامی پاکستان طی کنفرانسی در پاریس و در مقابل کارشناسان و دیپلمات های فرانسوی مطرح شد. این مسؤول پاکستانی در این خصوص اظهار داشت: “کاملاً مشخص است که این برنامه نظامی است.” وی در ادامه افزود: “ابعاد صلح آمیز برنامه هسته ای ایران که از سال 2003 تاکنون توسط دولت تهران ادعا شده، تنها ظاهر مسأله است.”

این اظهار نظر که از زبان یک منبع عالی رتبه پاکستانی بیان شده، کاملاً نشان دهنده این نکته است که دستیابی مخفی ایران به تجهیزات هسته ای [بین سال های 1980 و اواسط سال های 1990] و نقشه های مورد نیاز برای مونتاژ سانتریفوژها توسط پاکستان صورت گرفته و این کشور از جزئیات آن اطلاع دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی پیشتر خاطرنشان کرده بود که این انتقال فنآوری به جمهوری اسلامی توسط شبکه مخفی عبدالقدیرخان، رییس سابق برنامه هسته ای پاکستان، انجام گرفته است.

عبدالقدیرخان پس از اینکه در سال 2004 به طور عمومی بر همکاری خود با ایران اعتراف کرد، از سوی حکومت پاکستان به دلیل سوء استفاده از مسؤولیت خطیر خود، تحت کنترل و نظارت قرار گرفت. ازطرف دیگر، پاکستان هرگونه بازجویی توسط سازمان های غربی از عبدالقدیرخان، پدر بمب اتمی این کشور که در سال 1998 با موفقیت آزمایش شد، را رد کرده است.

به علاوه، ایران در ماه آوریل اعلام کرد که به مرحله “صنعتی” نصب سانتریفوژهای سایت نطنز رسیده است. اظهارات مسؤولین عالی رتبه پاکستان طی این کنفرانس، به شدت بر ذهنیت حضار فرانسوی اثر گذاشته. ایران مظنون به توسعه یک برنامه هسته ای نظامی است، ولی تاکنون به طور رسمی از سوی آژانس اتمی محکوم نشده. “آژانس فنی سازمان ملل” قبلاً در گزارشات پیاپی خود اظهار داشته بود که قادر نیست با اطمینان اعلام کند برنامه هسته ای ایران ماهیت صلح آمیز دارد و سپس ایران را به دلیل عدم شفافیت در فعالیت هایش سرزنش کرده بود.

برونو ترتره، پژوهشگر بنیاد تحقیقات استراتژیک فرانسه، در این مورداظهار داشت: “مقامات پاکستانی از حدود دو سال پیش تاکنون در محافل خصوصی می گویند که هدف برنامه اتمی ایران برای آنها کاملاً شفاف است. اکنون بسیار عجیب و غیرمنتظره می نماید که این چنین آشکارا در مورد این مسأله سخن می گویند.”

این درحالی است که پاکستان از زمان افشاگری های شبکه عبدالقدیرخان مبنی بر همکاری با ایران، لیبی و کره شمالی، در تلاش است تا مخاطبان غربی را متقاعد کند که همچنان بر تجهیزات هسته ای خود کنترل بی وقفه دارد.

ولی با توجه به گزارش اخیر مؤسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن، انشعابات این شبکه هنوز از بین نرفته اند و ایران همچنان به عنوان “یکی از خریداران مهم بازار سیاه بین المللی در زمینه تجهیزات هسته ای” محسوب می شود.

مترجم: علی جواهری