از تهدیدات سایت های پاپوش ساز نمی ترسم

نویسنده

» شمس الواعظین در مصاحبه با روز:

ماشاء الله دشمس الواعظین درگفت وگو با روز با تقبیح برخوردغیرحرفه ای رسانه های محافظه کار که به پرونده سازی برای روزنامه نگاران وفعالان سیاسی می پردازند و به بهانه ارتباط با بیگانگان مانع فعالیت حرفه ای آنها می شوند گفت: “این رسانه ها، رسانه های خبری نیستند. اینها جاده صاف کن اند؛ برخی سازمان های زیرزمینی ناپیدا هستند که می خواهند برای مشروعیت عمل آنها چنین گزارش هایی بدهند. من اصلا نگران این مساله نیستم و به وظایفم عمل خواهم کرد. فقط حکومت نیست که باید به وظایفش عمل کند،  مردم هم وظایفی دارند که باید به وظایف خود عمل کنند.”

طی روزهای گذشته سایت رجانیوز، از رسانه های وابسته به دولت کودتا، درخبری آورده بود: “حضور سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای در دولت موسوم به اصلاحات در یک مهمانی سفارت سعودی در تهران از ارتباطات وی رمزگشایی کرد: ماشاءالله شمس‌الواعظین که پای ثابت برنامه‌های شبکه تلویزیونی العربیة است و در گفت‌وگوی تلفنی با این شبکه به بیان اظهارات ضدنظام می‌پردازد، هفته گذشته در مهمانی مجللی که به‌مناسبت معرفی سفیر جدید عربستان در تهران از سوی سفارتخانه سعودی برگزار شد، به‌عنوان مدعو ویژه حضور یافت. ارتباطات ویژه سفارتخانه سعودی و ۲  کشور عربی دیگر با شمس‌الواعظین مورد توجه برخی نهادهای مسئول قرار گرفته است.”

شمس الواعظین با اشاره به انتشار چنین خبرهایی که بوی پرونده سازی از آن به مشام می رسد گفت:  ”من مشکلی در ارتباط با برقرار کردن ندارم چون به خودم مطمئن هستم. آنها نگران خودشان هستند وباید بروند مشکلشان را حل کنند. من یک عنصر امنیتی نیستم و روزنامه نگارم. کار من اقتضا می کند که ارتباط داشته باشم. وقتی هم که به روزهای ملی کشورهای دیگر درتهران دعوت می شوم می روم؛ البته اگر ایران باشم. با همه شبکه ها هم مصاحبه می کنم. به استثنای ممنوعیت اخیر که از سوی وزارت اطلاعات پیدا کردم با همه رسانه های گروهی هم صحبت می کنم. این کار من است و حرفه ام را با چیزی عوض نمی کنم. از تهدیدات این سایت های خبری پاپوش ساز هم نمی ترسم.”

وی درخصوص اینکه تا چه حد خبرسازی های مطرح شده در سایت های محافظه کار برای دستگیری احتمالی وی مطرح می شود گفت: “من بعید می دانم که با توجه به دادستان جدید و تحولاتی که درقوه قضاییه در حال وقوع است چنین احتمالی وجود داشته باشد. یعنی آیا نیروهای امنیتی اینقدر بی کار و دنبال مساله هستند که من را بگیرند؟ مثلا گرفتن من خیلی ترسناک است ؟ من به آنها این موضوع را گفته ام. هر دو باری که به وزارت اطلاعات احضار شده ام به آنها گفته ام که اگر مایل هستید من ساک زندان خودم را بیاورم. بنابراین نه از زندان می ترسم و نه از این تهمت ها. اگر سازمان های امنیتی دراین کشور اینقدر بی  برنامه باشند که شخصی مثل شمس الواعظین بتواند چنین ارتباطاتی را که اینها می گویند برقرار کند و درنهایت مخل امنیت باشد وباز بتواند به کار خود ادامه بدهد، واقعا جای سوال دارد. من درچارچوب عمل می کنم و در یک شکل کاملا مشخصی از حرفه خودم وفهم دنیای پیرامونم کار می کنم. اگر چه الان  بدون بهانه هم افراد را بازداشت می کنند چه برسد به اینکه بهانه هم داشته باشند.”

شمس الواعظین سپس با انتقاد از عملکردرسانه ای برخی وب سایت های نزدیک به دولت که “پا را از محدوده خبری فراتر گذاشته وبه خبرسازی های مجعول می پردازند” ادامه داد: “این سایت های خبری باید توجه داشته باشند که به لحاظ کار حرفه ای نمره صفر می گیرند. البته اکثر این سایت های اینچنینی به نظر می رسدبه جای اینکه کار حرفه ای بکنند، در چارچوب اقدامات جنگ های روانی عمل می کنند.این وب سایت ها هیچ گونه اعتباری پیدا نخواهند کرد. وقتی با من که فرزند این حرفه هستم این طور برخورد می شود حساب بقیه پاک است. اینها حتی احتیاط نمی کنند که با فرزند این حرفه باید به گونه ای متناسب با فهم وآشنایی وآگاهی عمل بکنند که لااقل گاف ندهند. اینها اگر درخواست بدهند من برایشان کلاس آموزش خبرنویسی و نحوه تحلیل خبر خواهم گذاشت تا از این وضعیت اسف بار حرفه ای فاصله بگیرند.”

وی در ادامه با شرح خاطره ای از دوران زندان خود می گوید: “وقتی اولین بار زندان رفته بودم با حمیدرضا جلایی پور درزندان انفرادی بودیم. بازجوی ما گفته بود که ما بررسی کرده ایم که شما یکی از انگشت شمارترین روزنامه نگارانی هستید که می دانید چه می کنید. برای اینکه من حرف هایی که الان به شما می زنم عین همین حرف هارا در زندان می زنم یا با افراد دیگر. اندرونی بیرونی ندارم. بنابراین از چه کسی باید بترسم. بنابراین کسی که من را متهم به حضور درجلسه سفارت عربستان می کند خودش نمی داند که درآن میهمانی بسیاری از عناصر وزارت خارجه و عناصر رسانه ها حضور داشته اند. اگر بناست که چنین حضورهایی اتهامی برای من باشد وزیر سوال برود که دیگر چیزی باقی نمی ماند.”

این روزنامه نگار باسابقه و سردبیرروزنامه های جامعه نشاط وطوس تصریح می کند: “من بارها گفته که اگر این سفارتخانه ها مجاز هستند درتهران دفتر داشته باشند یعنی مجاز هستند با مردم هم رابطه برقرار کنند. اگر مجاز نیستند، چرا به آنها اجازه وجود دفتر می دهند؟ وقتی درتهران سفارت خانه عربستان وجود دارد یعنی اینکه آنها می توانند با همه مردم ارتباط برقرار کنند. این عرف  دیپلماتیک همه کشورها درروابط بین الملل است. اما اگر دولت ما به هردلیلی فکر می کند که سفارتخانه ها جاسوس خانه هستند، این توهین به خودش است. چون سفارتخانه های جمهوری اسلامی هم درخارج از کشور می شوند جاسوس خانه. اما اگر نیستند پس می توانند با همه رابطه برقرار کنند. ما هم رابطه داریم. بحث در این است در روابط خودمان چه چیزهایی را مجاز هستیم بگوییم یا نه. از طرف دیگرما دراین کشور کاره ای نیستیم که به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته باشیم که بخواهیم به این افراد منتقل کنیم. ما یک سری اطلاعات آشکار واطلاعات توزیع شده و منتشر شده کشورها را بررسی می کنیم واز این طریق وارد استراتژی های کشورهای مختلف می شویم و آن را بیان می کنیم. این محدوده کار ماست.”