علی هم حکومت خود را مقدس نخواند

نویسنده

rahmanisahrod.jpg

‏ یاسر نقوی

علی رغم صدور حکم انحلال انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهرود توسط وزارت علوم و فشار ها ‏ومشکلات مختلف ناشی از این حکم، دانشجویان انجمنی این دانشگاه، مراسم عید فطر را خارج از دانشگاه و در ‏منازل خویش برگزار کردند. به گفته این دانشجویان برگزاری این گونه مراسم ها علی رغم همه مشکلات ادامه ‏خواهند داد.‏

‎ ‎تشیع علوی و بنیادگرایی‏‎ ‎

شب بیست و یکم ماه رمضان، به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود “تقی رحمانی” ‏روشنفکر مذهبی طی سخنانی از تشیع تعاملی و علوی در مقابل بنیادگرایی و انحصارطلبی سخن گفت.‏

وی ابتدا با توجه به محدودیت مکان سخنرانی اظهار داشت:‏‎ ‎‏”دانشجو هرچند پول ندارد اما صفا دارد و مجالس ‏دانشجویی همیشه باصفا و خالی از ریا بوده است.“‏

‏ وی افزود:‏‎ ‎‏”بحث ما جنگیدن با قدرت نیست، استقلال است. برگزاری این نوع مراسم های خانگی و کم خرج را ‏باید به فال نیک گرفت.” ‏

وی استقلال مالی انجمن ها از دولت را امری مهم دانست و اضافه کرد:‏‎ ‎‏”اگر دولت کمک کند، در مقابل آن ‏انتظاراتی دارد.” وی ابراز امیدواری کرد که انجمن اسلامی شاهرود به الگویی مناسب برای انجمن های اسلامی ‏سراسر کشور بدل شود.‏

رحمانی در ادامه سخنان خود در مقابل جنگ اسلامی که منطقه را تهدید می کند، پیشنهاد تعامل اسلامی و گفتمان ‏های ملی را مطرح کرد. وی ضمن تجلیل از دکتر شریعتی اظهار داشت:‏‎ ‎‏”شریعتی قرائتی از شیعه را مطرح کرد ‏که در نهایت تعاملی است و با سنی محمدی و با مارکسیست مشکلی ندارد.“‏

این روشنفکر مذهبی افزود که چند صنف می توانند به قرائت تشیع تعاملی کمک کند: “روشنفکرهای مذهبی، ‏سکولارهای لطیف و عالمان دینی‎.‎‏”‏

تقی رحمانی سپس خطاب به محمود احمدی نژاد گفت:‏‎ ‎‏”چرا به دانیل اورتگا های وطنی اجازه ی فعالیت نمی ‏دهید؟”‏

‏ وی با اشاره به صحبت های احمدی نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل افزود: “او در آنجا چون در موضع ‏قدرت نیست از گفتمان خوشش می آید و خواستار اجرای دموکراسی و احترام به حقوق بشر میشود و اینجا چون ‏در موضع قدرت است از گفتمان بدش می آید و دموکراسی را تهوع آور خطاب می کند.“‏

وی در پایان به پرسش های دانشجویان پاسخ داد.‏

‎ ‎دموکراسی ؛ ضرورت زمانه‎ ‎

‏”محمد بسته نگار” نیز از دیگر روشنفکران ملی- مذهبی طی سخنانی از دموکراسی امام اول شیعیان سخن گفت.‏

بسته نگار ضمن بررسی تحلیلی تاریخ روم و ایران باستان نتیجه گرفت که در اندیشه آن ها جایگاهی برای نظر ‏مردم وجود نداشت و در زمان امام علی(ع) اولین بار است که از حقوق دوطرفه زمامدار و مردم سخن به میان ‏می آید. وی اظهار داشت: “نظیر سخنان و رفتار حکومتی امام علی(ع) در احترام به حقوق مردم و حق حاکمیت ‏مردم را نه در دوران زمانی حکومت آن بزرگوار و نه در دوره اخیر در هیچ کجای دنیا پیدا نکرده است”.‏

عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران با استناد به نهج البلاغه افزود: “از بدترین و پست ترین حالات زمام ‏دار این است که از مدح خوشش بیاید و امام علی(ع) از مداحی بیزار بود و بیشترین نقد پذیری را دارا بود ومدام ‏از مردم می خواست که وی را نقد کنند. حال این روش حکومت را با رفتار حاکمان فعلی مقایسه کنید که جلوی ‏هر گونه نقد را میگیرند و در عوض مدح و ثنا گویی از خویش را ترویج می کنند”.‏

وی در ادامه با ذکر خصوصیات حکومت علی گفت: “علی (ع) هیچ زندانی سیاسی نداشت و هیچگاه حکومت خود ‏را مقدس نخواند و پیوسته آن را زمینی و امر حکومت را حق مردم می دانست.علی به مخالفین منتقد خود می ‏گوید، اظهار مخالفت آن ها فقه است و کسی که با آن ها یعنی منتقدین مخالفت کند جبار است و به مخالفین ‏برانداز(خوارج) می گوید حقوقشان را از بیت المال بپردازید، به مساجد راهشان دهید ولی اگر قیام مسلحانه کردند ‏به ناچار با آن ها می جنگیم.“‏

علی با مخالفین برانداز اینگونه برخورد می کند در حالیکه حکومت، امروز با منتقدین مصلح خود به گونه ای دیگر ‏رفتار می کند و انجمن اسلامی دانشجویان را که تنها نهاد منتقد در دانشگاه هستند را منحل می کند. وی خطاب ‏به اصحاب حکومت پرسید: “این رفتار ها چه سنخیتی با حکمت علوی دارد ؟”‏

بسته نگار اظهار داشت: “دموکراسی ضرورت زمانه است و دیر یا زود حاکمان به قاعده دموکراسی تن خواهند ‏داد.“‏