افزایش احتمال اجرای اعدام ها در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حسین خضری زیر طناب دار

در حالی که رسانه­های رسمی جمهوری اسلامی خبر از کشف و خنثی سازی دو بمب در سنندج می دهند، رسانه های حقوق بشری ایران، خبر اعدام قریب الوقوع حسین خضری، زندانی سیاسی کرد را تائید کرده اند. این درحالیست که برخی از سایت های کردی نیز خبر به دار آویخته شدن دو زندانی سیاسی کرد در بجنورد را بر خروجی های خود قرار داده اند.

 

بمب در کارتن تخم مرغ

ایرج حسن زاده، معاون سیاسی- امنیتی استانداری کردستان اعلام کرد ماموران امنیتی دو بمب را در سنندج کشف و خنثی کردند.پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی  روز سه شنبه به نقل از این مقام امنیتی کردستان اعلام کرد بمب ها که در درون دیگ زودپز جاسازی شده بودند، شامگاه روز دوشنبه در سنندج کشف شد.

ارگان برون مرزی جمهوری اسلامی، همچنین به نقل از شاهدان عینی گزارش داد دو زود پزی که بمب ها در آن ها جا سازی شده بود، درون کارتن تخم مرغ قرار داده شده بودند.

پیش از اعلام حسن زاده، سایت مشرق نیوز محل کشف و خنثی سازی این دو بمب را حدفاصل پیاده رو و خیابان اصلی عباس آباد، محله حاشیه نشین و پرتردد سنندج گزارش کرده بود.

 تا لحظه تنظیم  این خبر، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این بمب گذاری را به عهده نگرفته و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی نیز توضیحی در مورد شناسایی عامل یا عاملان این بمب گذاری نداده اند.

سنندج که یکی از اصلی ترین مناطق کردنشین محسوب می شود، ماه گذشته نیز شاهد یک درگیری نظامی بین نیروهای مسلح ناشناس و نیروهای انتظامی مستقر در میدان اقبال این شهر بود که در نتیجه آن 5 نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند.

یک هفته پیشتر، در 31 شهریورماه نیز بر اثر انفجار یک بمب صوتی در مراسم رژه نیروهای ارتش در مهاباد، بیش از 10 نفر کشته و نزدیک به 80 نفر زخمی شدند.

در همین ارتباط، پرس تی وی، روز پنجشنبه 13 آبان، به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، از بازداشت “چهار تروریست” مرتبط با دولت بریتانیا در شهر مریوان خبر داد که طی دوسال گذشته در این شهر، مرتکب پنج ترور شده اند.

سنندج در طول سال گذشته شاهد ترور برخی از چهره های سیاسی و مذهبی از جمله محمد شیخ السلام،  نماینده کردستان در مجلس خبرگان رهبری و ماموستان برهان عالی، امام جمعه موقت این شهر هم بود.

تحلیلگران مسائل کردستان، در مصاحبه با روز دلیل سیر تصاعدی نا آرامی های کردستان را تلاش برای تشدید فضای امنیتی در این منطقه و فراهم آوردن زمینه برای اجرای احکام اعدام فعالان سیاسی کرد، عنوان کرده اند.

حسین خضری در خطر اعدام

همزمان با اعلام خبر خنثی سازی این بمب ها در کردستان، خبرگزاری های حقوق بشری، از انتقال حسین خضری، زندانی سیاسی کرد  به سلول انفرادی و اعدام قریب الوقوع  او خبر داده اند.

این منابع اعلام کرده اند دیوان عالی کشور در نامه ای به شعبه 9 اجرای احکام دادگاه انقلاب ارومیه، خواهان اجرای حکم اعدام حسین خضری شده است.

آنطور که هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گزارش داده، این نامه که به رویت وکیل حسین خضری نیز رسیده، آخرین راه های قانونی برای لغو حکم اعدام وی بوده است. از سوی دیگر وکیل نامبرده پس رویت نامه از برعهده گرفتن وکالت این زندانی انصراف داده است.

گفتنی است، شعبه 9 اجرای احکام دادگاه ارومیه جهت اجرای حکم، پرونده این زندانی را به دادستان استان ارسال کرده که در صورت موافقت دادستانی، حکم اعدام حسین خضری اجرا خواهد شد.

حسین خضری ساکن ارومیه، به اتهام تبلیغ علیه نظام و همکاری با یکی از احزاب مخالفت دولت از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شد. پیشتر این زندانی سیاسی، در نامه ای خطاب به افکار عمومی نوشته بود که در مردادماه سال 87 توسط نیروهای امنیتی سپاه نبی اکرم کرمانشاه بازداشت و پس از مدتی در 28 شهریور ماه به سپاه المهدی ارومیه منتقل شده است. او مدتی را نیز در بازداشت گاه اداره اطلاعات ارومیه به سر برده و پس از بازجویی ها، به بند عمومی زندان مرکزی ارومیه منتقل شده و  از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه به سر می برد.

خضری در آن نامه اعلام کرده بود به مدت ۴۹ روز در سلول های انفرادی سپاه و در بازداشتگاهی مخفی که زیر نظر سازمان زندان های نیست، شکنجه و وادار به اعتراف شده است.

اعلام خبر اعدام قریب الوقوع این زندانی سیاسی، در شرایطی صورت می گیرد که هم اکنون 17 تن از فعالان سیاسی و مدنی کرد در انتظار اعدام هستند و در طول سال گذشته نیز احکام اعدام بیش  پنج زندانی دیگر اجرا شده است.

کردستان و کرد نیوز، پایگاه اطلاع رسانی نزدیک به حزب دمکرات کردستان هم دیروز خبر اعدام دو زندانی کرد را در بجنورد بر خروجی خود قرار داد. این سایت، بدون اینکه به زمان دقیق اجرای این احکام اشاره کند، اسامی اعدام شدگان را، عبدالله و عبدالخالق بهمرد و اتهامات آنها را همکاری با یکی از احزاب کرد اعلام کرده است.