اعتراف تلویزیونی و باران اتهامات

نویسنده

» تحلیل گاردین از پخش اعترافات سکینه آشتیانی

سعید کمالی دهقان

 

تلویزیون دولتی ایران به نمایش چهره زنی دست زد که به اتهام ارتکاب زنا، به سنگسار محکوم شده بود. وی در این برنامه تلویزیونی خود را “گناهکار” خواند.

سکینه محمدی آشتیانی زن 43 ساله ای که از زمان جلب توجه جهانی به پرونده اش، برای بار سوم در تلویزیون ایران ظاهر می شد، مینا احدی، فعال ایرانی عضو کمیته بین المللی علیه مجازات سنگسار مستقر در آلمان (ایکاس) را به انتشار داستان وی در سراسر دنیا متهم کرد.

در گزارش تلویزیون ایران، چهره تار دو مرد دیگر نیز نمایش داده شد که پسر خانم آشتیانی، سجاد قادرزاده 22 ساله، و وکیل وی، هوتن کیان، معرفی شدند. هر دو نفر در ماه گذشته بازداشت شده بودند.

خانم احدی در مطرح ساختن پرونده محمدی آشتیانی در کمیته ای نقش داشت که موفق به جلب افکار عمومی جهانی به سوی این پرونده شد. برنامه تلویزیون ایران خانم احدی را به عنوان “یک کمونیست ساکن آلمان” معرفی کرد که از پرونده محمدی آشتیانی به نفع خود بهره برداری کرده است.

خبرنگاران آلمانی بازداشت شده در 10 اکتبر نیز در جریان این برنامه اعتراف کردند از خانم احدی دستور گرفته اند.

در جریان این برنامه تلویزیونی، محمدی آشتیانی نظیر مصاحبه های تلویزیونی قبلی خود بر نقش داشتن در قتل شوهرش تأکید کرد. وی گفت: “من گناهکار هستم.”

چهره وی تار نشان داده می شد و مصاحبه به زبان آذری و زیرنویس فارسی برگزار شده بود. مقامات ایران پیش تر سعی کرده بودند توجه افکار عمومی را از موضوع سنگسار محمدی آشتیانی به موضع قتل منحرف کنند و سخنی از جرم زنا که علت زندانی بودن وی از سال 206 تا کنون بوده است، به میان نمی آوردند.

در این برنامه ادعا شد پرونده محمدی آشتیانی توسط محمد مصطفایی وکیل پیشین وی و سپس توسط کیان، وکیل تازه وی، در دنیا جار زده شده است زیرا این وکلا “به دنبال بهانه ای برای دریافت پناهندگی از کشورهای غربی بوده اند.” مصطفایی، وکیل قبلی خانم آشتیانی، در ایران دستگیر شده بود و پس از مصاحبه با رسانه های خارجی و از جمله گاردین، مجبور به ترک کشور شد. وی اکنون در نروژ زندگی می کند.

کیان به عنوان وکیل انتصابی دولت برای محمدی آشتیانی، وکالت وی را پس از مصطفایی برعهده گرفت اما بر خلاف انتظار دولت، در دفاع از موکلش صریح اللهجه بود.

کیان که از اکتبر گذشته در زندان به سر می برد ادعا کرده بود خانم محمدی آشتیانی پیش از اولین ظهور در تلویزیون ایران مورد ضرب و جرح و شکنجه قرار گرفته بود.

قادرزاده در این برنامه گفت: “کیان به ما گفت مادرم شکنجه شده است… متأسفانه من به حرف او گوش کردم و به رسانه های خارجی دروغ گفتم.”

کیان نیز در این برنامه و در واکنش به سخنان وی گفت: “من به سجاد توصیه کردم به رسانه های خارجی دروغ بگوید.”

احدی شب گذشته به گاردین گفت: “آنها فقط در حال حمله کردن به من نیستند، بلکه به کمیته ما و هرکسی که پرونده وی را با موفقیت در جلوی انظار عمومی جهان قرار داد و توانست مانع از سنگسار وی شود، حمله می کنند. اگر توجه جهانی نبود، سکینه تا حالا اعدام شده بود؛ همین موضوع سبب عصبانیت آنها می شود.”

وی افزود: “من متوجه نمی شوم منظور آنها از روند معمول چیست؟ آیا سنگسار یک نفر از دید آنها یک روند معمولی است؟ سجاد می دانست که ممکن است مجبور به اعتراف اجباری در تلویزیون شود اما هیچ چیز تا پیش از دستگیری جلوی او را نگرفت. من از شنیدن این اعترافات متعجب نمی شوم و می توانم تصور کنم آنها ممکن است تا چه حد سجاد را شکنجه کرده باشند تا این کار را بکند.”

دو خبرنگار آلمانی نیز که در این برنامه ظاهر شدند و هویتشان مشخص نشد، به انجام “اقدامات غیرقانونی” اعتراف کردند. یکی از آنها گفت: “مینا احدی مرا به ایران فرستاد زیرا او می دانست از دستگیری من سود خواهد برد. من پس از بازگشت به آلمان از وی شکایت خواهم کرد.”

شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی ایران روز دوشنبه به نقل از مالک اشتر شریفی، دادستان استان آذربایجان شرقی گزارش کرد، “رفتار آلمانی ها نشان می دهد آنها به عنوان جاسوس وارد ایران شده اند و سعی در ایجاد فضای منفی علیه دستگاه قضایی ایران و آذربایجان شرقی داشته اند.”

ایران به دفعات اعلام کرده است هنوز درباره محمدی آشتیانی تصمیمی گرفته نشده و پرونده وی هنوز در مرحله تجدید نظر است.

منبع: گاردین- 16 نوامبر