سال آینده بودجه نخواهیم داشت

نویسنده
نازنین کامدار

» داستان تکراری دولت احمدی نژاد

پس از آنکه تلاش محمود احمدی نژاد در ماه گذشته برای تجهیز ستادهای انتخاباتی حامیانش با بودجه ۱۲۷۵ میلیارد تومانی، تحت عنوان “بودجه فرهنگی”، در برخی استان ها از جمله یزد، خراسان شمالی و یزد، با نامه علی لاریجانی و غیر قانونی اعلام کردن این اقدام ناکام ماند، پیش بینی بی برنامگی مجدد در زمانبندی ارائه بودجه از سوی دولت قوت گرفت؛این پیش بینی هم اکنون با گذشت بیش از یک هفته از پایان مهلت قانونی برای ارائه لایحه بودجه به واقعیت پیوسته و برخی نمایندگان پیش بینی کرده اند که بودجه 91 همچون سال گذشته در ماه های آینده به تصویب نخواهد رسید و سال آینده عملا کشور بدون بودجه خواهد بود.

درعین حال کسری بودجه 40 هزار میلیارد تومانی سالجاری نیز از دیگر دلایلی است که گفته می شود توان و تمایل دولت برای ارائه بودجه سال آینده را کاهش داده؛ ضمن آنکه پای دیوان محاسبات راهم به بررسی این موضوع باز کرده است.
در چنین شرایطی نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز طی تذکرهای متعدد، نسبت به بی اعتنایی دولت به ارائه لایحه بودجه واکنش نشان دادند. در قاب این تذکرات همچنین روشن شد که علی لاریجانی در روزهای گذشته طی دو نامه جداگانه به محمود احمدی نژاد خواستار توجه وی به لزوم ارائه بودجه شده است.
بنا به گزارش ایسنا، در جلسه علنی روز گذشته مجلس و پس از آنکه مصطفی کواکبیان، نماینده جناح اقلیت در تذکری خواستار ارائه هر چه سریعتر بودجه 91 شد، محمد رضا باهنر، رئیس جلسه در پاسخ به تذکر وی گفته است:” درخصوص بودجه، مجلس تلاش خود را انجام داده، البته رییس مجلس طی دو نامه رسمی از دولت خواسته که بودجه را به موقع به مجلس ارائه کند”.
باهنر افزوده است: “سال گذشته تجربه خوبی نبود که دو ماه اول سال ۹۰ را بودجه نداشتیم و مجبور شدیم از ۲ دوازدهم استفاده کنیم لذا دولت مکلف است که طبق وظیفه قانونی‌اش به موقع بودجه را به مجلس تقدیم کند”.
مصطفی کواکبیان در تذکر خود چنین گفته بود: “اگر تا آخر آذر یا حداکثر اوایل دی ماه سال جاری لایحه بودجه به مجلس ارائه نشود، عملاً بعد از ۱۵ بهمن با توجه به اینکه نمایندگان گرفتار انتخابات هستند، قطعا زمان زیادی برای بررسی وجود ندارد، لذا از دولت می‌خواهم که به موقع لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند. دولت‌های نهم و دهم بیش از ۷۲۰ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند، اما مجددا از بانک مرکزی اقدام به استقراض می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از پروژه‌های عمرانی اجرایی نشود و زمانی که سئوال می‌شود مشکل تامین منابع مالی را مطرح می‌کنند و این در حالی است که بودجه پیشین هنوز اختصاص پیدا نکرده است”.
درخواست از دولت برای ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس در حالیست که روز گذشته یک عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرده دولت فقط کلیات لایحه بودجه را در دولت به تصویب رسانده است.
به گزارش جهان، حسن سبحانی نیا گفته است: “ما امیدواریم که دولت در ماه جاری لایحه بودجه را به مجلس ارائه دهد لذا هیات رئیسه هم مقرر کرده که ضمن رایزنی با دولت‌ و معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور، تلاش شود که بودجه زودتر به مجلس تقدیم شود. البته دولت روز گذشته کلیات لایحه بودجه سال 91 را تصویب کرده و تبصره‌ها و مواد لایحه نیز در جلسات آینده بررسی و بودجه سال آینده کل کشور در دولت نهایی خواهد شد”.
همزمان، جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت و گو با سایت جهان پیش بینی کرده که دولت بودجه سال آینده را تا پایان سال به مجلس نخواهد داد.
او گفته: “در صورتی که دولت هر چه سریعتر لایحه بودجه را به مجلس نفرستد تصویب بودجه به سال آینده کشیده خواهد شد که مانند سال گذشته کشور با مشکلاتی مواجه خواهد شد.مجلس حاضر نیست به سادگی از بودجه گذشته و ان را به صورت سهل انگارانه به تصویب برساند و با توجه به تجربیات مجلس در این زمینه می توان گفت تامل بیشتر در تصویب بودجه می تواند باعث هرچه بهتر به تصویب رسیدن ان شود”.
او افزوده است: “تاخیر در ارائه بودجه در حال تبدیل شدن به یک روال عمومی است که باید جلوی آن گرفته شود، در صورت ادامه این روند مشکلات زیادی برای دولت، مجلس و مردم به وجود خواهد آمد. بهانه تاخیر دولت در سال گذشته انطباق بودجه با برنامه پنجم توسعه بود که تا حدی قابل پذیرش بود ولی دولت برای تاخیر در ارائه بودجه سال آینده هیچ بهانه ای ندارد و در صورتی که هر چه سریعتر لایحه بودجه به مجلس نیاید، با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مجلس تصویب این لایحه به سال آینده موکول خواهد شد”.
قادری در ادامه گفته است: “در آستانه انتخابات نمی توان از یکشنبه تا چهارشنبه نمایندگان مجلس را در تهران و در جلسات علنی پیدا کرد چه برسد به اینکه از آنان بخواهی بیشتر از این زمان در جلسات شرکت کنند که امری نا شدنی است. در صورتی بودجه مانند سال گذشته به صورت دو دوازدهم بسته شود پروژه های عمرانی در کشور با مشکل مواجه شده و می توان گفت ادامه پروژه های قبلی هم به مشکل بر خواهد خورد”.
همزمان با این گمانه زنی ها درباره بودجه سال آینده، دیوان محاسبات کشور کسری بودجه 40 هزار میلیاردی دولت در سال 90 را تایید کرده است.
به گزارش مهر، حمید تیموری معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کشور در اینباره گفته است: “دولت در ۶ ماه ابتدای سال جاری کسری بودجه داشته و پیش‌بینی می‌شود که در ۶ ماه دوم سال هم متأسفانه کسری بودجه وجود داشته باشد”.
او نیز همچون نمایندگان در مورد ارائه لایحه بودجه در زمان قابل بررسی ابراز بدبینی کرده و گفته است: “دیوان در تلاش است که گزارش تفریغ بودجه ۶ ماه اول سال جاری را قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور به مجلس تقدیم کند. دولت بر اساس قانون باید ۱۵ آذرماه جاری لایحه بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم می‌کرد که این کار را نتوانست انجام دهد و لایحه بودجه هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت مطرح است.‌ پیش‌بینی ما این است که با توجه به روند پیش‌رو، دولتمردان نمی‌توانند تا پایان آذر هم لایحه بودجه سال ۹۱ را تقدیم مجلس کنند”.
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی انتخابات پیش روی مجلس از یک سو و تحریم های اقتصادی از سوی دیگر، که احتمالا دولت را مجبور به تدوین لایحه سایه بودجه می کند،از دیگر علل تعلل دولت در ارائه لایحه بودجه است.