شیرموز را قطع کردیم، زندانیان اعتراف کردند!

نویسنده
شیرین کریمی

» برخورد دانشجویان با "حسین بازجو"

نشست نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان با دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور، گرچه توسط بسیج این دانشگاه ترتیب داده شده بود اما به فرصتی برای اعتراض دانشجویان به روزنامه کیهان، دفاع از تظاهرات خیابانی جنبش سبز و زندانیان سیاسی معترض تبدیل شد. دانشجویان در این جلسه مدیر مسئول کیهان را “حسین بازجو” و “مزدور” خواندند؛در برابر حسین شریعتمداری ضمن دفاع از عملکرد خود و روزنامه اش ادعا کرد زندانیان بعد از اینکه شیر موزشان قطع شد، اعتراف کردند.

” کیهان روزنامه فاشیست است”؛ این پلاکاردی بود که دانشجویان دانشگاه شهید عباسپور تهران در استقبال از مدیرمسئول این نشریه بالا گرفته بودند. حسین شریعتمداری که این هفته به دعوت بسیج در این دانشگاه سخنرانی می کرد پس از مشاهده این پلاکارد دانشجویان را متهم به دنباله روی از “رادیو اسرائیل” کرد و گفت: “انتظار این بود که اندکی استقلال نظر و یا ابتکار عمل داشته باشید و از خودتان چیزی علیه کیهان بگوئید، نه آنکه ترجیع بند هر شب رادیو اسرائیل را روی دست بلند کنید.”

شریعتمداری در حالی از “ترجیع بندرادیو اسراییل” سخن گفت که متهم شدن به همسویی با غرب و اسرائیل، ترجیع بند حملات کیهان به مخالفان و منتقدان حکومت اسلامی است.

عکس مصطفی تاجزاده ـ عضو محبوس سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و شورای مرکزی جبهه مشارکت-ـ از دیگر پلاکاردهایی بود که دانشجویان در مقابل چشمان نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان گرفته بودند. کسی که شریعتمداری گفت در زندان به “دروغ بودن” ادعای تقلب “اعتراف” کرده است. این ادعا در حالی مطرح شد که مصطفی تاج زاده در دو سال گذشته، برغم زندانی بودن، بار ها در مصاحبه ها و نامه های خود از داخل زندان یا در دوران مرخصی بر مخدوش بودن انتخابات اخیر جمهوری اسلامی تاکید و آن را “کودتا” نام نهاده است.

 

با من مناظره نمی کنند

شریعتمداری در این جلسه در خصوص نامه ای که اردبیهشت امسال از مصطفی تاج زاده دریافت کرده توضیحی نداد؛ نامه سرگشاده ای که ضمن آن معاون وزیر کشور دولت اصلاحات و شاکی پرونده “کودتای انتخاباتی” برای مناظره با حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان اعلام آمادگی کرده بود.

تاج زاده در آن نامه با طرح این پرسش که “اگر جنبش سبز مرده است، چرا کابوس آن، لحظه ای شما را رها نمی‌کند به گونه ای که کیهان ندیده عرض می‌کنم شماره‌ای در ماه‌های اسارت اینجانب منتشر نشده است که در آن اتهاماتی متوجه سبزها نشده باشد” به اصرار خود برای مناظره با شریعتمداری اشاره کرده و نوشته بود در طول بازجویی های خود نیز بارها از بازجوها خواسته است “امکان مناظره” میان او و حسین شریعتمداری را فراهم کنند. در آن نامه تاج زاده همچنین نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان را “نماینده جریانی” توصیف کرده بود که در صدد است تمام دستاوردهای ضد استبدادی و آزادی خواهانه ملت ایران از نهضت مشروطه تاکنون را از بین ببرد.

کیهان که در شماره روز دوشنبه، گزارش سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه عباسپور را منتشر کرده، از پرسش مجری از وی برای عدم دعوت وی از اصلاح طلبان برای مناظره نوشته است؛پرسشی که با چنین پاسخی از سوی شریعتمداری روبرو شده است: “هریک از اصلاح طلبان را که برای مناظره دعوت کردیم وقتی شنیدند طرف مقابل شریعتمداری است حاضر به مناظره نشدند.”

وی همچنین در پاسخ به اظهارات دانشجویی که از اعلام آمادگی صادق زیبا کلام و علیرضا علوی تبار برای مناظره با وی خبر می داد گفت: “البته خلاف می گویید زیرا مجریان برنامه از مدت ها قبل با هر کس تماس گرفته اند حاضر به مناظره با بنده نشده است.”

 

علت اعتراف ها

 در این نشست که تاریخ برگزاری آن در گزارش کیهان نیامده است، شریعتمداری در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان که اعترافات زندانیان سیاسی را زیر شکنجه بازجویان می دانست، گفته است: “این رهبران اصلاحات چه جور آدم هایی هستند که بعد از دستگیری و به محض آنکه شیرکاکائو و شیرموز آنها قطع می شود طاقت نمی آورند و اعتراف می کنند؟! بنده توصیه می کنم که دیگر اینجوری از آنها دفاع نکنید که خیلی آبروریزی است!”

به گفته زندانیان آزاد شده و براساس نامه هایی که در طول دوسال گذشته منتشر شده، بسیاری از فعالین سیاسی و مطبوعاتی حامی اصلاحات که در “دادگاه های نمایشی” تابستان 88 شرکت داده شدند زیر شکنجه های شدید روانی و جسمی قرار داشته اند؛ شکنجه هایی همچون شلاق زدن، تهدید اعضای خانواده زندانیان، فرو کردن سر در چاه توالت و ضرب و شتم شدید بازداشت شدگان از جمله مواردی است که مدیرمسئول کیهان آن را “قطع شیرکاکائو” خوانده است.

 

بازجویی ثواب دارد

ناظران چنین مقایسه ای را مرتبط با سابقه حسین شریعتمداری در بازجویی زندانیان به ویژه در دهه شصت می دانند. گرچه خود او این اتهام را نمی پذیرد. همان گونه که در نشست مذکور، وقتی یکی از دانشجویان وی را “حسین بازجو” خواند، او در پاسخ گفت: “بنده به شدت متاسف هستم که ثواب بزرگ بازجویی در نظام مقدس جمهوری اسلامی در نامه اعمالم نوشته نشده است تا فردای قیامت به دفع شر اراذل و اوباش از سر ملت افتخار کنم. ضمنا برای شما خیلی افت دارد که حرف های نوری زاده و صور اسرافیل و کریم بغدادی و مسعود رجوی را تکرار کنید. آنها نمی دانند بازجویی چه ثواب بزرگی دارد.”

او البته اشاره ای به این موضوع نکرد که در اردیبهشت سال 88، مهدی کروبی در قامت کاندیدای مخالف دولت، در روزنامه اعتماد ملی نامه ای سرگشاده خطاب به مدیر مسئول کیهان نوشت و در پاسخ به اتهامات شریعتمداری آرزو کرد “ دکان بازجو و بازجویان” روزی تخته شود. مهدی کروبی که امروز به همراه میرحسین موسوی توسط نهاد های امنیتی در حصر خانگی به سر می برد، در نامه مشهور خود به سوابق امنیتی سردبیر کیهان، بخصوص بازجویی وی از سعیدی سیرجانی ـ- نویسنده ای که ‏اوایل دهه هفتاد به طرز مشکوکی در زندان درگذشت-ـاشاره کرده و نوشته بود: “حجت تمام کنم تا بدانید که این بار نه با سعیدی‌سیرجانی ‏که با مهدی کروبی سخن می‌گویید.“‏

کروبی در آن نامه به صراحت حسین شریعتمداری را دوست ‏‏سعید امامی (اسلامی) -ـ متهم اول قتل های زنجیره ای ـ خوانده و تاکید کرده بود: “همه نوع بشر در معرض نیش قلم و قربانی ‏بهتان شما‎ ‎هستند.“‏

رئیس مجلس سوم و ششم، آنگاه با استناد به روایات اسلامی، سکوت در برابر شریعتمداری را که از بزرگانی چون بازرگان، ‏عبدالحسین زرین کوب و عباس زریاب خویی و بسیاری نویسندگان و روشنفکران “هتک‎ ‎حرمت” کرده، روا ندانسته و تصریح ‏کرده بود: “کسی را یارای هماوردی با شما نیست که اگر هست چون شمشیرعلی در نیام و چون زبان آن حضرت در کام ‏است. من اما زبان در کام نمی‌گیرم. “‏

شریعتمداری آن زمان هم، همچون سخنرانی اخیرش این اتهام را رد کرده و گفته بود: “اینجانب را به زعم خود ملامت کرده‌اید که بازجو بوده‌ام. بنده هیچگاه بازجو نبوده‌ام ولی بارها ابراز تاسف کرده و می‌کنم که چرا ثواب بازجو بودن در نظام جمهوری اسلامی‌ ایران که متعلق به حضرت صاحب الزمان(عج) است در نامه اعمال من ثبت نشده است.”

گفتنی است شریعتمداری به غیر از سوابق بازجویی، در جریده کیهان نیز در سال های پس از دوم خرداد به کرات مقالاتی علیه نهاد های منتقد حکومت و فعالین سیاسی تحول ‏خواه منتشر کرده است؛ سردار حسن صفار هرندی، وزیر سابق ارشاد که از همکاران کیهان است در این نشریه با راه ‏اندازی ستونی به نام نیمه پنهان، حملات کلامی زیادی را علیه روشنفکران، هنرمندان، روزنامه نگاران و فعالین سیاسی ‏سامان داد که زمینه ساز دستگیری بسیاری و سپس حضور آنان در اعترافات تلویزیونی شد. گفته می شود حسین ‏شریعتمداری و حسن صفار هرندی به همراه حسن شایانفر، اضلاع مثلث “تواب سازی” در زندان های جمهوری اسلامی را ‏تشکیل می دهند که بخشی از آن به برنامه “هویت پنهان” سیمای جمهوری اسلامی نیز راه یافت. دانشجویان، فعالین سیاسی ‏و بسیاری دیگر از آزادشدگان زندان اوین، بر نقش این مثلث، شهادت داده اند.‏

بهمن سال گذشته هم پس از کشته شدن صانع ژاله، دانشجوی دانشگاه هنر تهران، حسین شریعتمداری در تلویزیون حاضر شد و در اظهاراتی که از سوی منتقدان “بی شرمانه” توصیف شد این دانشجو را که در تظاهرات صدها هزار نفری 25 به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شده بود “مخبر کیهان” معرفی کرد. در پروژه ای که شهروندان معترض آن را “تصاحب شهید” نامیده بودند، شریعتمداری در در برنامه خبری 22:30 گفت: “آقا شهید ژاله از کسانی بود که به ما خبر و اطلاعات می رساند. مثلا وی چندی پیش با جمعی نزد آقای منتظری رفته بودند که خبر این دیدار را هم به ما دادند و ما منتشر کردیم.”

حسین شریعتمداری در شماره پنجم دی سال 78، پذیرفته بود که با بازداشت شدگان پشت یک میز نشسته است. او البته به جای بازجویی نام “بحث و گفت و گو با زندانیان گروهکی” را برای این نشست برگزیده و آن را جزو “پربرکت ترین ایام عمر خود” دانسته بود. اشاره او به بازجویی از به ویژه زندانیان متمایل به جریانات چپ در دهه شصت بود. او درباره حضورش در میز “گفت و گو” با بازداشت شدگان نوشته بود: “بر اثر آن تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم به آغوش انقلاب و ملت بازگشتند.”

چهار سال پیش مایکل اسلکمن، گزارشگر وقت روزنامه نیویورک تایمز در تهران شریعتمداری را “صدای تندروهای ایران” لقب داده و نوشته بود: “نه فقط تندرو که افراطی و آشتی ناپذیر.”

همچنان که روز یکشنبه نیز یکی از حاضران در دانشگاه عباسپور وی را “قلم به دست مزدور” توصیف کرد. او البته در پاسخ به این دانشجو گفت: “امیدوارم اگر قلم زدنم مزدی داشته باشد مزد آن را از خدای سبحان بگیرم و مانند اصلاح طلبان فراری از انگلیس و آمریکا و اسرائیل جایزه نگیرم.”

به نوشته نیویورک تایمز ماشاالله شمس الواعظین، که سال های گذشته در کیهان کار می کرد و 15 سال پیش از زمان پیوستن شریعتمداری، این روزنامه را ترک کرده و گفته بود: “حقیقت آن است که کیهان، یک روزنامه اطلاعاتی است.”

 

معترضان عاشورا سپاهیان یزید بودند

گفتنی است سخنرانی شریعتمداری در دانشگاه عباسپور همچنین با دفاع دانشجویان معترض از تظاهرات خیابانی جنبش سبز به ویژه 25 خرداد و عاشورا جنبش سبز همراه بوده است. با این حال شریعتمداری صدها هزار تن از شهروندانی را که در عاشورای دو سال پیش در خیابان های تهران شرکت کردند

“باقیمانده سپاه یزید” خوانده که “به عاشورا نرسیده بودند و می خواستند بدهی خود به عمرسعدهای زمان یعنی آمریکا و اسرائیل و انگلیس را ادا کنند.”

در تظاهرات عاشورا سال 88، بسیاری از شهروندانی که شریعتمداری “سپاهیان یزید” خوانده است توسط شبه نظامیان بسیج، سپاه و نیروی انتظامی کشته و یا زخمی شدند. برخی از آنها توسط اتومبیل های نیروی انتظامی زیر گرفته شدند و زیر چرخ هایی که چند بار از روی آن ها عبور کرده بودند له شدند.

 شریعتمداری همچنین بسیاری از شهروندانی را که در راهپیمایی میلیونی 25 خرداد شرکت کرده بودند فریب خورده “میرحسین و کروبی و خاتمی” توصیف و خاطرنشان کرده: “(معترضان 25راهپیمایی خرداد) هنگامی که متوجه شدند سران فتنه با ساز دشمن به رقص آمده اند از کنار آنها پراکنده شدند و توبه کردند. وگرنه، چرا دیگر نیامدند؟”

شریعتمداری البته اشاره ای به حضور صدها هزار نفر از تظاهر کنندگان در تظاهرات خونبار 30 خرداد، نماز جمعه 26 تیر، راهپیمایی روز قدس در سال 88 و همچنین آخرین مورد آن 25 بهمن سال 89 نکرده است. حضور چشمگیر شهروندان معترض در تظاهرات خیابانی 25 بهمن چنان بر رهبران جمهوری اسلامی گران آمد که دستور حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی که مردم را به تظاهرات دعوت کرده بودند صادر کردند.

 پایان گزارش دیروز کیهان با توضیح قابل تاملی در خصوص حضور شریعتمداری در نشست دانشجویی دانشگاه عباسپور همراه بود. این نشریه مدعی شده است یک ساعت قبل از حضور مدیر مسئول کیهان در این نشست، دو پیامک یکی از مبدا ترکیه و دیگری از مبدا انگلیس روی تلفن همراه شریعتمداری فرستاده شد که در آنها با تهدید مدیر مسئول کیهان از وی خواسته شده بود در این نشست شرکت نکند!