زنان و مردان در راهروی مرگ

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه اعدام های فله ای در مشهد

در حالی که چند روز پیش از این برخی اخبار، حکایت از اعدام 22 نفر در زندان مشهد داشت، کمپین بین المللی حقوق بشر اعلام کرده است که 10 زندانی دیگر نیز در این زندان اعدام شده اند. گفته می شود در ادامه اجرای احکام اعدام در زندان وکیل آباد مشهد، سه شنبه گذشته، حکم اعدام در مورد ۱۰ زندانی دیگر محکوم به اعدام در زندان وکیل آباد مشهد به صورت گروهی و بدون اعلام رسمی اجرا شده است. همه قربانیان این اعدامها متهمان مربوط به مواد مخدر بوده اند.

گفتنی است در بین اعدام شدگان روز ۴آبان، یک شهروند نیجریه نیز وجود داشته است. همچنین در اعدام های مشابه در زندان وکیل آباد مشهد در ماههای اخیر، شماری تبعه افغانستان و یک تبعه غنا نیز اعدام شده اند. به گفته منبعی که با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران سخن گفته “این اعدام ها بدون ابلاغ تاییدیه دیوان عالی کشور و بدون اعلام زمان اعدام به خانواده ها و وکلای متهمان اجرا شده است. تایید حکم این اعدام های شتابزده و پنهانی و دستور اجرای آنها از سوی دیوان عالی کشور تنها به آقای ذوقی دادستان مشهد و رئیس زندان ابلاغ میشود. خانواده اعدام شدگان، چهارشنبه ۵ آبان از اعدام بستگانشان مطلع شده اند و پس از دادن پول طناب، جنازه اعدام شدگان را در بهشت رضا مشهد تحویل گرفته اند.”

پیش از این نیز اخباری از اعدام در مهرماه منتشر شده بود که به صورت “گروهی و بدون رعایت قوانین رسمی ایران و بدون رعایت آیین دادرسی عادلانه” صورت گرفته بود

مرداد ماه ۸۹ خبر اعدام دسته جمعی ۷۰ توزیع کننده مواد مخدر در مشهد در سایت‌های خبری منتشر شد. پس از آن احمد قابل، پژوهشگر دینی، در شهریور ماه امسال در گفت‌وگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر از اعدام ۵۰ نفر در زندان وکیل آباد مشهد خبر داد. وی که از اسفند ۸۸ تا اردیبهشت ۸۹ در این زندان دوران محکومیت خود را سپری می‌کرد، از طریق سربازان زندان متوجه می شود که ۵۰ نفر در این زندان اعدام شده‌اند و حتی یک بار خودکارش را برای نوشتن وصیت نامه به این اعدام شدگان داده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل جمهوری اسلامی هم پیش از این در مهرماه گذشته، از “برخورد جدی و بدون اغماض” با مجرمان مواد مخدر و هم چنین واگذاری “پرونده‌های کلان قاچاق مواد مخدر به دادستان کل کشور” خبر داده بود. وی گفته بود: “بعضی از افرادی که مواد مخدر از انها کشف میشوند قاچاقچی اصلی نیستند و بهره مادی از این بابت نمیبرند، بلکه قاقچاقچی اصلی این افراد را فریب میدهد در حالی که خودش در جای امنی نشسته است و فرد دیگری به جای او محاکمه و حتی اعدام میشود.”

یک فعال حقوق بشر ازمشهد نیز به “روز” گفته بود: “‎ متاسفانه در زندان وکیل آباد مشهد متهمان محکوم به اعدام بسیاری وجود دارند که اکثر انها در ارتباط با حمل و نگهداری مواد مخدر به اعدام محکوم شده اند. براساس اخبار بیشتر از 2000 زندانی در زندان وکیل آباد مشهد هم اکنون به این خاطر به مجازات اعدام  محکوم شده اند و در انتظار روزی نامعلوم هستند که اسمشان خوانده شود و به راهرو اعدام های گروهی برده شوند.”

طبق گفته برخی از زندانیان زندان وکیل آباد مشهد، از تیر ماه سال ۸۸ تا ۴ آبان سال ۸۹، صدها تن مجرم مربوط به پرونده های مواد مخدر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند و صدها زندانی دیگر زندان وکیل آباد مشهد نیز در انتظار اعدام به سر می برند.

گفته می شود این اعدام های گروهی در حضور ذوقی دادستان مشهد یا معاون وی، رئیس زندان وکیل آباد، علیزاده رئیس حفاظت زندان، انوری قاضی زندان و سرهنگ قنادزاده یا سرگرد اسماعیلی جامی فرمانده های سابق و فعلی کلانتری شهرک ناجا و توسط ماموران گارد ویژه اجرا شده است.

پیش از این برخی فعالان سیاسی، از جمله احمد قابل، بارها تاکید کرده بودند که  اعدام ها بدون اطلاع و حضور وکلا و خانواده متهمان و حتی بدون اطلاع قبلی اعدام شدگان صورت گرفته است. افراد اعدامی تنها چند ساعت قبل از اعدام از بند های مختلف زندان وکیل اباد مشهد جمع آوری و به راهرو اعدام در ورودی سالن ملاقات های این زندان منتقل و در یک ردیف اعدام شده اند.

تعدادی از زندانیان سابق این زندان از اخذ اعتراف از این متهمان تحت شکنجه وفشار خبر داده اند. مقامات رسمی در چند نوبت از اعدام متمان مواد مخدر در زندان های مختلف ایران خبر داده بودند، ولی در مورد اعدام های صورت گرفته در زندان مشهد هیچ اظهار نظری نکرده اند.  تنها منوچهر متکی در ماه گذشته و در مصاحبه با خبرنگار اشپیگل به طور تلویحی آن را تایید نمود.

زندانیان سابق زندان وکیل اباد مشهد در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از اعدام گروهی و پنهانی دست کم ۵۰۰ تن در این زندان از ابتدای سال ۸۸ تا پایان مرداد ۸۹ خبر داده بودند.

بنا به گفته چند زندانی سابق زندان وکیل آباد مشهد در فاصله ی بین تیرماه ۸۸ الی فروردین ۸۹ نزدیک به ۲۵۰ نفر در زندان وکیل آباد مشهد اعدام شده اند. مرداد ماه سال هشتاد وهشت ۶۸ نفر، آبان ماه سال هشتاد وهشت ۴۰ نفر، دی ماه سال هشتاد وهشت ۳۰ نفر، اواخر بهمن ماه سال هشتاد وهشت ۸۸ تقریبا ۲۰ نفر و فروردین ۸۹ بیشتر از ۵۰ نفر.
این ارقام جدای زنانی است که در هر نوبت از بند نسوان اعدام می شوند که از رقم حقیقی آن اطلاعی در دست نیست و همچنین جدا از تعداد زندانیانی است که از شهرستان های اطراف مشهد، خصوصا تربت حیدریه و فریمان که جهت اجرای حکم اعدام به زندان وکیل آباد مشهد در این مدت منتقل شده اند.


همچنین به گفته منابع یاد شده در مرداد سال ۸۹ هر هفته و در ۴ نوبت اعدام گروهی و دسته جمعی در رقمی حدود ۷۰ نفر در هر نوبت اعدام شده اند: در تاریخ چهارشنبه ۱۳ مرداد هشتاد و نه ۷۰ نفر و تاریخ چهارشنبه ۲۷ مرداد ۶۷ نفر اعدام شده اند. در دو تاریخ ۶ و ۱۹ مرداد نیز رقمی بین ۶۰ تا ۷۰ نفر اعدام شده اند که البته آمار دقیق همچنان نامشخص است.