عجایب هفتگانه احمدی نژادمقدمه نجات بشر

نویسنده
نازنین کامدار

» تبلیغات در مورد راه اندازی یک اتوبان

درحالی که به اعتراف غلامعلی حداد عادل، دولت نهم و دهم با انحراف ۷۰ درصدی  در اجرای برنامه پنجساله چهارم توسعه  مواجه است، تنها پروژه راهسازی بهره برداری شده در دو دولت محمود احمدی نژاد که مراحل مقدماتی آن در دولت محمد خاتمی انجام شده بود، دیروز به “یکی از عجایب هفتگانه راه سازی جهان” تشبیه شد. در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد، احمدی نژاد راه اندازی این بزرگراه را مقدمه ساختن ایران و نجات جامعه بشری دانست.

او در محلی به تمجید از پروژه عمرانی دولت های خود پرداخت که به نوشته خبرگزاری مهر، در پشت سر وی شعاری با عنوان “جشن عبور از زاگرس” و “تسخیر زاگرس” نصب شده بود.محمود احمدی نژاد همچنین در این مراسم پیشنهاد داد نام این بزرگراه از “خرم آباد- پل زال” به آزاد راه “خرم زال” تغییر داده شود.

بنا به نوشته سایت رجانیوز، در این مراسم معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشوراظهار داشت: “این پروژه از عجایب هفت‌گانه راهسازی جهان است”.

همزمان رجانیوز و جوان آنلاین در یک گزارش مشابه علاوه بر “شاهکار معماری” نامیدن این اتوبان نوشتند: “این پروژه که در طول پنج سال و با هزینه 750 میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید، 104 کیلومتر طول دارد که 25 کیلومتر آن را تونل‌هایی تشکیل می‌دهد که دل کوه‌های زاگرس را در مسیر شکافته و حلقه کامل کننده کریدور شمال- جنوب کشور شده است”.

این سایت های حامی احمدی نژاد افزوده اند: “نکته قابل توجه در ساخت این پروژه بزرگ مشارکت 50 درصدی بخش خصوصی است، به‌طوری که مهندس پیمانکار این شرکت، قدیمی‌ترین شرکت راهسازی است که پروژه‌های بزرگ دیگری را نیز در کشور اجرا کرده است.این در حالی است که آزادراه تهران- شمال که مشخصات فنی نزدیکی به این پروژه دارد، بیش از 15 سال است که در دست پیمانکار چینی است اما حدود 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.آزادراه 104 کیلومتری خرم آباد - پل زال قطعه نخست آزادراه خرم آباد - اندیمشک است که با بهره برداری از آن مسیر خرم آباد - اندیمشک در مقایسه با مسیر کنونی آن 64 کیلومتر کوتاه تر می‌شود”.

در ادامه این گزارش نیز آمده است: “احداث آزاد راه خرم آباد - پل زال یک افتخار بزرگ و ملی از توان و تعهد متخصصان و مهندسان ایرانی است که باید از آن به عنوان یک شاهکار مهندسی یاد کنیم.رئیس‌جمهور نیز در بهره‌برداری از این طرح ملی پیشنهاد کرد تا عید غدیر خم از مردم عوارض تردد در این آزادراه اخذ نشود. وی همچنین نام «خرم زال» را برای این آزادراه پیشنهاد کرد”.

تبلیغات رسانه های حامی احمدی نژاد در باره این بزرگراه در حالی است که همزمان، خبرگزاری محلی لرستان، “لرنانیوز” فاش کرد که مراحل برنامه ریزی، خرید تجهیزات و انتخاب پیمانکار این آزادراه در دولت محمد خاتمی انجام شده و اتفاقا دولت احمدی نژاد در تکمیل آن با تاخیر عمل کرده است.

لرنا نیوز نوشته است: “هنگامی که در مهرماه سال 1384 احمدی نژاد دولت را در دست گرفت، دولت قبلی از چندین سال قبل تمام کارهای مقدماتی این آزادراه نظیر کارهای مطالعاتی و طراحی نقشه را انجام داده بود، حتی پیمانکار بخش خصوصی آن مشخص شده بود و تجهیزات لازم در منطقه فراهم شده بود و قبل از شروع دولت نهم کار اجرایی شروع شده بود و تجهیزات لازم در منطقه فراهم گشته بود”.

این خبرگزاری می افزاید: “شاید اولین اقدام در هنگام بهره برداری از چنین پروژه هایی تقدیر از دولت ها و اشخاصی است که اکنون دیگر در قدرت نیستند اما واقعا نقش کلیدی در آغاز بکار و اجرای پروژه داشته اند. مثلا چه می شود اگر در مراسم افتتاح آزادراه خرم آباد- پل زال از وزیر یا استاندار یا مسئولی که در دولت خاتمی و نمایندگانی که در مجالس قبلی نقش کلیدی در این پروژه داشته است تقدیر شود و از آنها نیز برای افتتاح این پروژه دعوت به عمل آید”.

تبلیغات پر سر و صدا درباره اقدامات دولت محمود احمدی نژاد طی سال های اخیر به کرات دیده شده که از جمله آنها می توان به ماجرای “هاله نور”، “سفر تاریخی به لبنان”، “دستاورد های عظیم ملی در سفر به نیویورک” و… اشاره کرد.این درحالیست که دولت های محمود احمدی نژاد از آغاز تاکنون به دلیل به تعلیق در آوردن پروژه های ملی با انتقاد گسترده کارشناسان و نمایندگان مجلس مواجه بوده است.

در آخرین نمونه از این انتقادات، غلامعلی حداد عادل که از حامیان هوادار احمدی نژاد در مجلس به شمار می رود در همایشی که هفته گذشته با عنوان “مدیریت ملی راهبردی” برگزار شد،  اعتراف کرد که دولت تنها ۳۰ درصد از اهداف برنامه چهارم توسعه را محقق کرده است.
وی افزودکه “جلس به دنبال آزار دولت نیست ولی مجلس و دولت هر کدام ساز خود را می‌زنند این در حالیست که چند سال است، دولت درباره برنامه توسعه گزارش نمی‌دهد”.

پیش از این نیز  دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهشهای مجلس، ضمن گزارش هایی انحراف بیش از ۷۰ درصدی دولت از برنامه چهارم راکه سرانجام منجر به تمدید این برنامه برای یک سال دیگر شد افشاء کرده بودند.

بنا به نوشته سایت خبرآنلاین در بخشی از گزارش دیوان محاسبات آمده است: “173 آیین نامه لازم برای اجرای قانون برنامه چهارم  از سوی دولت ارائه و تصویب نشده و فقط 80 فقره مصوب شده است”.

مرکز پژوهش های مجلس نیز در گزارش خود آورده است: “طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، 514 بند از قانون برنامه چهارم یا غیرقابل ارزشیابی است یا اصلا تحقق نیافته است”.

همزمان برخی از نمایندگان مجلس که در حال تصویب مفاد برنامه پنجم توسعه هستند، متن ارائه شده از سوی کابینه احمدی نژادرا به “انشاء هایی مملو از امید و آرزو” تشبیه کرده اند.

در اینباره سایت بی.بی.سی در گزارشی با عنوان “برنامه پنجم: به نام آرزو، سلام بر رویا” در مورد برنامه توسعه ارائه شده از سوی کابینه احمدی نژاد نوشته است: “برنامه پنجم توسعه دومین برنامه از سند چشم انداز بیست ساله به حساب می آید و برخلاف برنامه های اجرا شده در سالهای بعد از انقلاب، با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست. در این برنامه نقطه آغاز و پایانی وجود ندارد. از آمار و ارقام خبری نیست و همه چیز در آرزو  و رویا پردازی خلاصه شده است”.