وقتی سپاه بدهکار بانکی را
دستگیر می کند

نویسنده
فیروزه متین

» پرواز از بالای سر قوه قضاییه

در حالی که طی ماه های اخیر ده ها پرونده فساد اقتصادی کلان متعلق به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سوی مقامات دولتی و سایت های وابسته به آنها افشاء شده است، روابط عمومی سپاه پاسداران با انتشار اطلاعیه ای از بازداشت فردی با نام اختصاری “ح.الف” خبر داد و او را “یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی” و “مفسد اقتصادی” معرفی کرد؛ در فاصله کوتاهی پس از انتشار اطلاعیه سپاه، سایت ها و شبکه های اجتماعی هم نام، عکس و هویت واقعی فرد بازداشت شده را افشاء کردند و مشخص شد که وی “حسن(داریوش) افراشته پور” است که در سال ۷۶ به دلیل فساد اقتصادی و کلاهبرداری به همراه برادر خود داوود افراشته‌پور به ترتیب به ۲۵ و ۲۳ سال زندان محکوم شده بودند.

انتشار این اطلاعیه درباره مالکان برج معروف “برج های دوقلوی فرمانیه” گمانه زنی هایی را درباره ارسال پیام سپاه به دولت حسن روحانی در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری های داخلی، در اطلاعیه سپاه پاسداران آمده است: “سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در راستای وظایف و رسالت ذاتی خود و اجرای فرمان هشت ماده ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با مفاسد اقتصادی و بستر سازی برای ایجاد فعالیت های اقتصادی سالم و امن و تحقق عملی شعار «مبارزه با فساد اقتصادی و مالی»، با همکاری و صدور حکم قضایی، یکی از مفسدین اصلی اقتصادی کشور و از بدهکاران کلان سیستم بانکی را دستگیر و روانه زندان کرد. این مفسد اقتصادی و بدهکار کلان سیستم بانکی کشور، آقای «ح. ا» مشهور به داریوش است که با همراهی برادران خود و دیگر عوامل نفوذی، اقدام به راه اندازی شبکه فساد اقتصادی و سوء استفاده از شرایط تحریم کشور کرده بودند. این شبکه جهت تعمیق فعالیت ها و رسیدن به اهداف شوم مورد نظر، اقدام به آلوده سازی افراد از طریق پرداخت رشوه های بسیار کلان و سازماندهی خانه ی فساد می کردند. آقای «ح. ا» با راه اندازی تعداد قابل توجهی شرکت های کاغذی، جعل اسناد و ایجاد چرخه دور اختصاصی در فرآیند فعالیت های اقتصادی با سندسازی و انهدام اسناد، مانع انجام کنترل، نظارت، بازرسی و پیگیری مفاسد اقتصادی خود از سوی دستگاههای مربوطه می شده است. این فرد که یکی از محکومین اصلی پرونده فساد اقتصادی معروف در سال ۷۶ هم است، موارد اتهامی و پرونده های مختلفی از جمله اخلال در نظم اقتصادی کشور، قاچاق ارز، قاچاق کالا، قاچاق عتیقه و پرداخت رشوه های کلان در دستگاه قضایی دارد. آقای «ح. ا» پس از آزادی از زندان در سال ۸۰ توانست با استفاده از خلأ های اقتصادی و قانونی و سوء استفاده از برخی افراد و عوامل نفوذی، مجددا به فضای اقتصادی کشور بازگردد و در حوزه «کالاهای اساسی و مایحتاج های ضروری مردم» فعالیت کند. اما یکی از مهمترین بخش های این پرونده این بود که به موازات تشدید تحریم ها از سوی دشمنان در سال های اخیر، وی با سوء استفاده از شرایط اقتصادی کشور و با گرفتن ارزهای مرجع به صورت کلان، به جای مصرف در بخش واردات کالاهای اساسی و تأمین مایحتاج مردم، آنها را در بخش برج سازی سرمایه گذاری می کرد که خانه شخصی ۷ هزار متری یکی از املاک وی می باشد. آن بخشی را هم که صرف خرید کالاهای اساسی می شده است در داخل کشور به صورت قاچاق و با سودهای سرشار به فروش می رساند”.

پس از انتشار اطلاعیه کدگذاری شده سپاه پاسداران، “افسران جنگ نرم” شبکه اجتماعی وابسته به این نیرو بلافاصله عکس، نام کامل و هویت وی را از طریق کاربران خود فاش کردند.

یکی از کاربران شبکه “افسران جنگ نرم” نوشته است: “در سالهای پیش برادران افراشته پور با سو استفاده از بانک صادرات ثروت باد آورده ای به جیب زدند، دادگاه اون زمان حسن افراشته پور را به ۳۹۹ ضربه شلاق محکوم میکنه و برادرش داوود هم به ۲۹۹ ضربه شلاق محکوم میشه، در جریان پرونده شان ۱۳۰ تن از کارکنان بانک صادرات به ۵ تا ۱۰ سال حبس محکوم میشن. زمانی که حسن افراشته پور از بانک صادرات اختلاس میکنه در زمان مدیریت رییس بانک مرکزی کنونی بوده که جای تامل داره، البته در این زمان کسی به نام فاضل خداداد هم دست به اختلاس میزنه. ولی چیزی که از افراشته پور متهم بازداشتی اخیر توسط سپاه پاسدارن مهمه چیست؟! ایشون از نزدیکان کرباسچی بوده و خیلی باهم رفیق صمیمی بودن، برج کشتیرانی تو فرمانیه مال این بوده، در اتهام ۳۰۰۰ میلیاردی دخیل بوده، با سید ناصر سیدی که صاحب صرافی گارانتی هست و صرافیش یکی از دو صرافی دخیل در پرونده اختلاس ۷۰۰۰ میلیاردی هست، شریک بوده. البته نکته ای هم الان هست، که در این پرونده هم پای حمید پورمحمد گل سفیدی که در جریان اختلاس ۳۰۰۰ میلیاردی با عنوان قایم مقام بانک مرکزی بازداشت شده بود و اکنون معاون نوبخت و مشاور جهانگیری هست هم دوباره وسط آمده.دم بچه های سپاه گرم که اینو گرفتن.ان شاءالله دوباره با فساد به اینگونه مبارزه کنن، لبیکی به رهبر برای مبارزه با مفاسد اقتصادی توسط سپاه”.

همزمان با انتشار این اطلاعات، زمزمه هایی درباره نزدیکی این فرد با “یاسر هاشمی” در سایت های خبری منتشر شد. مستند این ادعا نیز سخنان چندی پیش محمود علیزاده طباطبایی، وکیل خانواده هاشمی با روزنامه شرق است که طی آن گفته بود: “یک روز آقای زنگنه به من گفت یاسر یک برج در شهرک غرب دارد، گفتم اگر یاسر در شهرک غرب ۱۰درصد برج هم داشت من نه تنها از وکالت خانواده استعفا می دهم بلکه علنی مقابلشان می ایستم. بررسی کردم دیدم یک برج متعلق به آقایی به نام افراشته پور است و یاسر هم رفیق افراشته پور است و آنجا رفت و آمد دارد. به یاسر گفتم تو چرا به دفتر افراشته پور می روی که در معرض اتهام قرار بگیری؟”

همین سخنان، دستمایه دورتازه ای از حملات به خانواده هاشمی رفسنجانی در سایت های وابسته به اصولگرایان شده است.

دو روز پس از بازداشت حسن افراشته پور، سپاه پاسداران اتهامات جنسی و اخلاقی را نیز به پرونده وی افزود و مجموعه ای از عکس ها را از منزل او با عنوان “خانه فساد” منتشر کرد.

 وبلاگی با نام “فصل کرگدن” هم جامع ترین اطلاعات را درباره فرد بازداشت شده منتشر کرده است: “گرچه سوالات بسیاری در مورد نحوه و چگونگی این دستگیری و سازمان مسئول این دستگیری و جناحی و سیاسی بودن این دستگیری، و علت و علل اعلام آن، آنهم در این زمان وجود دارد اما صرف دستگیری یک مفسد اقتصادی با هر انگیزه ای که بوده باشد، بخودی خود؛ ستوده و قابل تقدیر است. با این حال هرگز نامی از حسن افراشته پوردر لیست بدهکاران کلان بانکی اعلام نشده بودکه این خود جای پرسش دارد. نشانه ها تقریبا روشن‌گر هستند؛ «حسن» یا «داریوش افراشته پور»، نامی قدیمی در عرصه فساد اقتصادی است. مانند همین روزها که نام محمدرضا رحیمی، «بابک زنجانی»، «مه آفرید امیر خسروی» و… در میان است، در سال های پایانی دولت سازندگی هم نام برادران افراشته پور، «اسلام کردلر»، «فاضل خداداد» و «احمد رمضانی» به عنوان مفسدان اقتصادی شهرت یافته بود.آن ها سه برادر هستند؛ «داوود»، «مهدی» و «حسن». در دو دهه اخیر نام مهدی کم تر شنیده شده ولی داوود و حسن همواره نام‌شان در متن و حاشیه پرونده های فساد به چشم می خورد.برادران افراشته پور اگرچه برج ساز هستند ولی سال ها است نام آن ها به همراه چهره هایی چون برخی آقا زادگان در زمره واردکنندگان کالاهای اساسی از جمله شکر شنیده می شود.در همه این سال ها، برج مشهور برادران افراشته پور در فرمانیه، محل رفت و آمد خیلی ها بوده است؛ رفت و آمدهای دردسرساز.علاوه بر برج سازی، این خانواده از دیرباز دستی بر واردات هم داشته است. پرونده فساد اقتصادی این برادران در سال ۷۶ علاوه بر برج سازی، در حوزه واردات و صادرات بود؛ پرونده‌ای که نه تنها به بازداشت و صدور حکم زندان و شلاق برای برادران افراشته‌پور بلکه به صدور حکم زندان برای مدیرعامل وقت بانک صادرات هم منجر شد. این مدیربه گفته قاضی پرونده، ۶۰ میلیون دلار به برادران افراشته پور داده بود تا جنس وارد کنند ولی جنسی وارد نشده بود”.

این وبلاگ افزوده: “در پرونده فساد برادران افراشته در سال ۷۶ هم‌چنین نام برخی ماموران وزارت اطلاعات از جمله «اکبر خوش کوشک» و از اعضای باند «سعید امامی» که گفته شده است در واردات غیرقانونی تلفن همراه دخالت داشتند نیز به میان آمد. در جریان رسیدگی به آن پرونده که ۹ جلسه طول کشید، سرانجام آبان سال ۷۶ حسن افراشته‌پور به ۲۵ سال و ۳۹۹ ضربه شلاق و داوود افراشته‌پور به ۲۳ سال زندان و ۲۹۹ ضربه شلاق محکوم شدند. با این حال، در گزارش سپاه آمده است که حسن افراشته‌پور در سال ۸۰ از زندان آزاد شد؛ یعنی ۹ سال زود‌تر از موعد مقرر. اتفاقی که چندان غیرعادی نیست. برادران افراشته‌پور در سال‌های اخیر با راه اندازی شرکت تاسیساتی بازرگانی «تهویه گستران افرا» دوباره به میدان بازی بازگشته‌اند. این شرکت دی ماه ۸۶ تاسیس شده است. مهدی رییس هیات مدیره، حسن نایب رییس و داوود عضو هیات مدیره آن هستند. علاوه بر فعالیت‌های اقتصادی، آن‌ها اندک اندک در حوزه ورزش و حمایت از تیم‌های بسکتبال هم وارد شده بودند؛ مثل بابک زنجانی، «محسن پهلوان مقدم» و مه آفرید امیرخسروی که در فوتبال بودند. برادران افراشته‌پور در طول سال‌های گذشته فعالیت خود را توسعه داده و به یک هلدینگ اقتصادی بزرگ تبدیل شدند. شرکت‌های «قند ورامین»، «گلبهار» (تولید کننده روغن نباتی)، «پاکدیده» (شرکت مهم تولید کره و روغن قنادی)، «روغن نباتی نسیم سحر»، «افرا مجد آسیا» (وارد کننده کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی)، «صنایع بهداشتی پرنگار»، «محصولات غذای توژی»، «محصولات لبنی ماهان» و… بخشی از زیرمجموعه این هلدینگ هستند. شرکت نوید خلیج فارس که از آبان ۸۸ شروع شده، حدود ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است. دیگر شرکت وابسته به این هلدینگ، «شرکت نوین خلیج فارس» است که در زمینه تصفیه شکر، پروژه‌ای با سرمایه گذاری بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد.اما اعلام بازداشت حسن افراشته پور توسط اطلاعات سپاه می تواند یک پیام روشن نیز از لحاظ جناحی و برای دولت دکتر روحانی بهمراه داشته باشد. چرا که از دیروز و با اعلام بازداشت این فرد، گروهی از فعالان جناح راستی در شبکه های اجتماعی از رفاقت افراشته پور با یاسر هاشمی، غلامحسین کرباسچی، «ولی الله سیف»، رییس بانک مرکزی و «اسحاق جهانگیری»، معاون اول دولت روحانی خبر داده اند”.