چرا رحیمی؟

میر حمید سالک
میر حمید سالک

» گزارش نیوزویک از اجرای حکم جنجالی در ایران

به گزارش رسانه‌های ایران، مردی که به خاطر اسیدپاشی و کور کردن مردی دیگر به قصاص محکوم شده بود، با کور شدن چشم مجازات شد. این حکم مورد اعتراض شدید گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر قرار گرفت و مقامات ایران را با داعش مقایسه کردند.

این مجازات که اوایل هفته در زندان رجایی‌شهر کرج اجرا شد، در نوع خود اولین در ایران محسوب می‌شود.

این مرد که گفته می‌شود پس از اجرای حکم از هوش رفت، پنج سال پیش با اسیدپاشی به صورت مردی دیگر موجب نابینایی قربانی شد و چهره او را از شکل انداخت. وی پس از محاکمه به کور شدن هر دو چشم، ده سال زندان و پرداخت جریمه نقدی محکوم شد.

با این حال قربانی، که طبق قانون ایران حرف آخر را در مورد اجرای حکم می‌زند و می‌تواند هر زمان که خواست از تنبیه چشم‌پوشی کند، در آخرین لحظات تصمیم گرفت کور کردن چشم راست متهم را شش ماه به تعویق بیندازد.

پزشکان در گذشته از انجام چنین حکمی خودداری کرده بودند و مشخص نیست که آیا مجبور به انجام این عمل شده‌اند یا خیر.

محمود امیری‌مقدم یکی از اعضای گروه حقوق بشر ایران در اسلو می‌گوید: “وحشتناک است. این عملی وحشیانه و مجرمانه و خیلی شبیه به کاری است که داعش می‌کند، اما ایران به عنوان یک کشور، این کار را به شیوه‌ای بسیار کنترل‌شده و با استفاده از پزشکان تعلیم‌دیده انجام می‌دهد. این شکل از مجازات متعلق به زمانه ما نیست. اتفاقی که در حال حاضر در ایران می‌افتد فراتر از حد هشدار است.”

امیری‌مقدم می‌گوید، مقامات ایران به خاطر سرکوب مخالفان این حمله را علنی کرده‌اند و این یک هشدار به مردم است که اگر مقامات در حال مذاکره با غرب و آمریکا هستند، اما چیزی در داخل تغییر نکرده است.

روز پنجشنبه وزیر خارجه ایران گفت، ممکن است توافق ده‌ساله در مورد برخی از جنبه‌های برنامه هسته‌ای کشور مورد قبول واقع شود.

امیری‌مقدم می‌گوید: “این نمایش قدرت است، موثرترین راه برای انتشار ترس.” وی نگران است بخاطر مذاکرات هسته‌ای، جامعه بین‌المللی چشم خود را بر موارد نقض حقوق بشر در ایران ببندد. وی این واقعیت را که داعش بخاطر اعدام‌ها و مجازات‌هایش محکوم می‌شود، اما حرفی از ایران به میان نمی‌آید، ریاکارانه توصیف کرد.

امیری مقدم می‌گوید، ممکن است دیدگاه جهان نسبت به ایران نرم‌تر شده باشد، اما تصویر داخل کشور کاملا متفاوت است. وی می‌گوید: “جامعه بین‌المللی نباید این را بپذیرد و باید این نوع تخلفات را به شدت محکوم کند.”

به گفته سازمان حقوق بشر ایران، طی این هفته از دوشنبه تا چهارشنبه، ۳۱ نفر در سه زندان مختلف اعدام شده‌اند. این هفته یک مرد دیگر نیز به از دست دادن یک چشم و یک گوش محکوم شد که اجرای حکمش به دو ماه دیگر موکول شده است.

افزایش اسیدپاشی در سراسر کشور موجب نگرانی شده است. اکتبر گذشته، پس از اسیدپاشی به شش زن، هزاران ایرانی در تهران و اصفهان تظاهرات کردند.

هادی قائمی، مدیر اجرایی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران مستقر در نیویورک اعتقاد دارد، این زنان به خاطر رعایت نکردن حجاب اسلامی مورد حمله قرار گرفتند؛ وی این حملات را با سخنان رهبران محافظه‌کار ایران مرتبط می‌داند.

قائمی سال گذشته به نیوزویک گفت: “این رویداد به دنبال یک سال حمله لفظی نیروهای محافظه‌کار ایران علیه پوشش زنان صورت گرفته است. هشدارهای لفظی داده شده بود که باید خون ریخته شود. این رویدادها جدا از هم نیستند.”

منبع: نیوزویک - ۶ مارس ۲۰۱۵