بنزین آلوده را شاهکار می دانستند

نویسنده
مریم کاشانی

» جنگ جناح های سیاسی

علی اکبر هاشمی رفسنجانی هفته پیش طی سخنانی به موضوع تولید بنزین داخلی در دولت سابق اشاره کرد و یکی از دلایل آلودگی هوا را تولید بنزین آلوده دانست و گفت: “در ابتدا کسی نمی گفت این بنزین ها آلوده است و با افتخار از آن به عنوان یک شاهکار یاد می شد اما بعد معلوم شد که بخشی از این بیماری ها و سرطان ها ناشی از همین بنزین آلوده است.”

بلافاصله پس از این سخنان، مسعود میرکاظمی نماینده تهران در مجلس و وزیر سابق نفت در دولت احمدی نژاد گفت: “آقای هاشمی مطالبی را درباره تولید بنزین به کار برد که بنده از او می‌خواهم حتماً به گزارش تخصصی کمیسیون انرژی توجه کند تا خدایی ناکرده اقدام انقلابی جوانان غیور صنعت نفت که با تلاش شبانه‌روزی و فشرده و دو ماهه که همراه با ابتکار و خلاقیت بوده و توانستند تو دهنی بزرگی به آمریکا و غرب بزنند، زیر سؤال نرود.”

 او اضافه کرد: “آمریکایی‌ها و غربی‌ها می‌خواستند با تحریم بنزین ما را پای میز مذاکره بکشانند ولی این جوانان توانستند با حفظ اقتدار و عزت، صیانت از ارزش‌ها را بار دیگر به رخ مستکبران بکشند و از آنجایی که معتقدم اطلاعات نادرستی به آقای هاشمی داده و منجر شده موضع‌گیری به این شکل داشته باشد، امیدواریم نیت او، تحقیر و کوچک کردن این اقدام انقلابی این جوانان نبوده باشد.”

 میرکاظمی که با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران سخن می گفت، تهدید کرده بود: “از آقای هاشمی می‌خواهم که تا چند روز آینده اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع بخصوص اطلاعات فنی را کسب کند تا شبهه سیاسی بودن سخنرانی‌اش در اذهان متبادر نشود، در غیر این صورت وظیفه خود می‌دانم که برای تبیین افکار عمومی پاسخ لازم را به رسانه‌ها طی چند روز آینده بدهم.”

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، گفته می شد که وزارت نفت تصمیم گرفته است که تولید بنزین داخلی را کاهش دهد و بنزین استاندارد وارد کند. معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست بیشترین انتقادها را از وضعیت بنزین های آلوده و تاثیر آن در افزایش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و از جمله شهر تهران بیان می کرد. در آن زمان شواهدی از ارتباط منافع اقتصادی سپاه پاسداران و تولید بنزین در داخل ایران منتشر شده بود که نشان میداد علت مقاومت بخشی از جناح های سیاسی در برابر واردات بنزین مربوط به سودهای کلان مالی است. حتی در یکی از این کشمکشها، عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش علت ادامه مناقشه برای تولید نفت در پالایشگاه ها را چنین عنوان کرده بود: “اصل ماجرا را نمی دانم. اما به واحدهای پتروشیمی، برای تولید بنزین (اکتان افزا) ۹۰ دلار بیشتر از رقمی که می‌توانیم از خارج بنزین بخریم پول می‌دهیم. بصورت دلاری هم می‌دهیم.”

پس از آن بود که فشار راستگرایان بر وزارت نفت از یک سو و سازمان محیط زیست از سوی دیگر افزایش یافت. محمدرضا رضایی، یکی از نمایندگان مجلس، از اینکه وزارت نفت، سوخت مورد نیاز “مراکز پتروشیمی متعلق به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا” را تامین نمی کند، ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “سیاسی‌کاری وزیر نفت به صلاح اقتصاد کشور نیست و لازم است آقای وزیر در رفتار خود تجدید نظر کند.”

روزنامه وطن امروز نیز در یادداشتی از واردات “بنزین بی کیفیت” توسط وزارت نفت انتقاد و مسئولان وزارت نفت را تهدید به محاکمه کرده بود. این روزنامه با اشاره به یکی از بندهای قانون مجازات اسلامی نوشته بود: “هرکس عمدا و بدون داشتن مستندات و مجوز رسمی داخلی و بین‌المللی و به منظور القای شبهه در کیفیت تولیدات و خدمات از نام و علائم استاندارد ملی یا بین‌المللی استفاده نماید به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد.”

در همان زمان حجت الاسلام مهدی موسوی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی با خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، موضوع واردات بنزین و بی کیفیتی بنزین داخلی را بازی سیاسی خوانده و گفته بود: “ظن قوی این است که بستگان مسئولان از طریق واردات بنزین به ثروت و منافعی دست یافته اند. این افراد به قدرت و ثروت وصل هستند و در منافع مردم دست اندازی می کنند. همسر یک مقام مسئول در دولت واردکننده بنزین است که این امر تردیدها در خصوص پشت پرده واردات بنزین را افزایش می دهد.”

از طرفی دیگر سایت راستگرای عصر امروز طی گزارشی با عنوان “آیا واردات بنزین توسط همان شرکت متخلف صورت می پذیرد؟” احتمال داد که همسر معصومه ابتکار در حال وارد کردن بنزین است و به همین دلیل در برابر تولید بنزین داخلی مقاومت میکند. در گزارش این سایت سندی از وارات بنزین توسط همسر معصومه ابتکار وجود نداشت و تنها اسنادی از شرکت ثبت شده توسط او و همچنین یکی از قراردادهای واردات چوب این شرکت با استانداری تهران منتشر شده بود.

در این گزارش آمده بود: “سید محمد هاشمی همسر معصومه ابتکار، که به دلایلی خاص از یکی از ارگان های مهم کنار گذاشته شده بود؛ به همراه همسر خود (معصومه ابتکار) و چند نفر از دوستانشان در سال ۱۳۶۹ شرکتی را در زمینه صادرات و واردات تاسیس می نمایند و محمد هاشمی به عنوان رئیس هیات مدیره انتخاب می گردد. در اینجا به یکی از قراردادهای صوری و تخلف انجام شده توسط این شرکت در سال ۱۳۷۲ که منجر به حیف و میل مبالغ زیادی از استانداری تهران و بیت المال شد، می پردازیم. قابل ذکر است که این تخلف مربوط به دوره دولت آقای هاشمی رفسنجانی می باشد.”

نویسنده گزارش در پایان آورده بود: “با توجه به فرافکنی مسئولان سازمان محیط زیست در خصوص بنزین های آلوده و همچنین اسرار وزارت نفت برای واردات بنزین سئوال اصلی اینجاست که با توجه به این سوابق آیا بین تمام این رویدادها ارتباطی وجود دارد یا نه؟” این گزارش در سایت های راستگرای نزدیک به سپاه پاسداران بصورت گسترده ای منتشرو از آن به عنوان پشت پرده واردات بنزین یاد شد.

همزمان با افزایش فشار راستگرایان برای ادامه تولید بنزین در داخل ایران، سایت رجانیوز در گزارشی نوشته بود: “واردات روزانه هشت تا ده میلیون لیتر بنزین از خارج کشور در حالی که دستور رسمی مبنی بر توقف تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها داخلی توسط وزارت نفت داده شده، اقدامی صریح و روشن برخلاف خط مشی اقتصاد مقاومتی است که توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده است.”

 نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “باید از مقامات مسئول در بخش‌های نظارتی و به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست کرد تا به این مساله ورود کنند تا مشخص شود چه کسی پشت پرده سود سرشار ناشی از واردات بنزین خارجی قرار دارد. این مساله از آنجایی اهمیت دارد که برخی اخبار مبنی بر حضور یکی از اعضای خانواده یکی از مسئولان ارشد سازمان محیط زیست کشور در میان واردکنندگان بنزین به گوش می‌رسد و اتفاقا همین مساله سبب شده تا این سازمان مدعی عدم کیفیت بنزین تولید داخل و حامی واردات بنزین از خارج کشور باشد.”

در این میان، معصومه ابتکار درباره شایعات مطرح شده درباره همسرش گفته است: “کسانی که منافعشان با بنزین سرطانی پتروشیمی گره خورده تهمت واردات بنزین توسط همسرم رابه من نسبت می دهند در حالی که این موضوع از وزارت نفت قابل پیگیری و استعلام است. متاسفانه این افراد استعلام نمی کنند چون می خواهند دروغ بگویند، خوشبختانه مردم ما آگاه هستند. من کاملا بر سر منافع مردم و حفظ سلامتی آنها ایستاده ام و کوتاه نمی آیم و با هر اقدامی که سلامتی مردم را به خطر بیندازد مقابله خواهم کرد.”