آیا صفحه فیسبوک خامنه‌ای واقعی است؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» سکوت دفتر، تکذیب رجانیوز

در حالی که تا شب گذشته بیش از 13 هزار نفر صفحه منتسب به رهبر جمهوری اسلامی در فیسبوک را “لایک” زده بودند، مالکیت رسمی این صفحه توسط تشکیلات دفتر علی خامنه ای با ابهام مواجه است.

صفحه فیسبوک رهبر جمهوری اسلامی پنجشنبه 23 آذر تأسیس شد و خبر این اتفاق چهار روز بعد در توییتر منتسب به او اعلام شد. اما با گذشت چند روز از انتشار این خبر جنجالی، هنوز دفتر آیت الله خامنه ای آن را تأیید نکرده است.

این در حالی است که بنا بر یک رویه معمول، حتی کوچکترین اخبار بیرونی مربوط به تشکیلات زیر نظر آیت الله خامنه ای توسط دفتر او به طور عمومی اعلام می شود.

دفتر آیت الله خامنه ای دو سایت رسمی دارد. سایت leader.ir که اخبار رسمی دفتر را منتشر می کند و سایت khamenei.ir که متعلق به دفتر تنظیم و نشر آثار او است. اخبار رسمی، بیانیه ها و سخنرانی های رهبر جمهوری اسلامی در این دو سایت منتشر می شود.

هیچ کدام از این دو خبر تأسیس صفحه فیسبوک آیت الله خامنه ای را که بسیار هم حاشیه ساز بوده اعلام نکرده اند. سایت الف متعلق به احمد توکلی هم خبر استقبال کاربران اینترنتی از صفحه فیسبوک رهبر جمهوری اسلامی را حذف کرده است.

روزنامه کیهان هم که معمولا این قبیل اخبار مربوط به دفتر علی خامنه ای را منعکس می کند، هیچ خبری در این خصوص منتشر نکرده است.

 

رجانیوز: مؤید ارتباط نیست

از سوی دیگر سایت رجانیوز در مطلبی، انتساب این صفحه و حتی حساب های کاربری آیت الله خامنه ای در توییتر و اینستاگرام را نیز زیر سئوال برد.

به نوشته این سایت، صفحات و اکانت‌های متعددی در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی به نام رهبر جمهوری اسلامی وجود دارد که همه آن‌ها به انتشار تصاویر و سخنان آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند.

رجانیوز افزود که “حتی با نام‎هایی که از سوی این رسانه ها ادعا می شود صفحات رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب است نیز براحتی و در عرض چند دقیقه امکان ایجاد صفحه کاربری برای هر شخصی در همه دنیا وجود دارد و الزاما وجود اسامی چون laeder.ir و khamenei.ir بر روی این صفحات موید ارتباط این صفحات با دفتر رهبر انقلاب نیست.”

شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ در ایران فیلتر شدند.

پس از آن پلیس ویژه‌ای با نام “فتا” برای کنترل بر اینترنت در ایران تشکیل شد و برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی توسط پلیس فتا بازداشت شدند. ستار بهشتی، ازجمله این افراد بود که آبان ماه سال جاری، چند روز پس از بازداشت توسط پلیس فتا، خبر درگذشت مشکوک او در زندان اعلام شد.

در ایران دستیابی بدون فیلتر شکن به این دو سایت امکان‌پذیر نیست. در دادگاه‌های موسوم به “کودتای مخملی”، دادستان به ویژه از فیس‌ بوک به عنوان ابزار دشمنان یاد کرده بود.

 

“بدون تأیید دفتر او”

مسئولان حکومتی بار‌ها در سخنرانی‌های خود، شبکه‌های اجتماعی به ویژه فیس‌بوک و توئیتر را از ابزارهای جنگ نرم با نظام جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی از این جمله است که پیشتر، شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و توییتر را “ابزار سازماندهی ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی” دانسته بود.

رهبر جمهوری اسلامی نیز چندی پیش گفته بود که اگر ورود به فیس‌بوک “مستلزم مفسده مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود”، “جایز نیست و الا مانعی ندارد.”

آیت الله خامنه ای این حکم دینی را در پاسخ به سئوال یکی از مقلدان مذهبی خود بیان کرد که پرسیده بود: “با توجه به اینکه وبسایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟”

هم اکنون به جز این صفحه آخر، حداقل 5 صفحه دیگر در فیسبوک وجود دارد که دقیقا با آدرس مشابه khamenei.ir و نشان مشابه فعالیت می کنند هرچند تعداد بسیار کمتری آنها را «لایک» کرده اند.

به نوشته سایت رجانیوز، آنچه که باید فارغ از صحت انتساب این صفحات در شبکه های اجتماعی به دفتر رهبر جمهوری اسلامی و یا اداره آن از سوی کاربران این شبکه ها در نظر گرفت، “محبوبیت فوق‌العاده” آیت‌الله خامنه‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی است، به طوری که در مدت کمتر از ۲۴ ساعت از راه‌اندازی این صفحه در فیس بوک، حدود ۱۰۰۰۰ نفر به جمع حامیان آن پیوسته‌اند تا مطالب منتشر شده در آن را بخوانند و دنبال کنند.

رجانیوز البته هیچ اشاره ای به این نکرده که اکثریت مطلق نظراتی که کاربران در این صفحه می نویسند، علیه یا در استهزای آیت الله خامنه ای است.

این سایت نزدیک به دستگاه های امنیتی، با تأکید مجدد بر اینکه صفحات اینترنتی به نام رهبر جمهوری اسلامی و مطالب مندرج در آن‌ها “بدون تایید دفتر” او “نمی‌تواند به عنوان اسناد و ادله ارائه شود” افزود که “استقبال از اینگونه صفحات مشخص کرده است که دامنه محبوبیت رهبری انقلاب اسلامی تنها به داخل ایران محدود نیست و سانسور خبری شدید بر اخبار مرتبط با انقلاب اسلامی ایران سبب شده است تا بسیاری از آزادی‌خواهان جهان هم تشنه دریافت نظرات و رهنمودهای ایشان باشند.”