اعتصاب غذا به علت انتقال به سلول انفرادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه روز با برادر وحید اصغری

خانواده وحید اصغری در مصاحبه با “روز” از اعتصاب غذا و انتقال این زندانی سیاسی به سلول انفرادی خبر دادند و نسبت به وضعیت جسمانی او ابراز نگرانی کردند.

احمد اصغری، برادر وحید اصغری به “روز” گفته که برادرش هنوز با عفونت شدید گوش و شکستگی بینی و گرفتگی یکی از حفره های بینی اش که آثار شکنجه او در بند 2 الف سپاه است دست به گریبان است و با توجه به وضعیت جسمانی اش، اعتصاب غذا به او صدمه زیادی می زند.

وحید اصغری که از 5 سال پیش در بازداشت به سر می برد، از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود اما شعبه 6 دیوان عالی کشور این حکم را به دلیل نقص در تحقیقات، نقض کرد و پرونده را به شعبه 15 بازگرداند.

برادر آقای اصغری به “روز” می گوید که دو هفته پیش قصد انتقال او به شعبه 15 دادگاه انقلاب را داشتند اما وی حاضر به حضور در دادگاه نشده است: “تاکنون به هیچ یک از درخواست ها و شکایت ها وحید توجهی نشده و او هم در اعتراض به همین مساله از حضور در دادگاه خودداری کرده است. وحید می گوید که قاضی صلواتی اصلا به او اجازه دفاع نمیدهد و به دفاعیات او توجهی ندارد. تنها با حضور فیزیکی وحید در دادگاه میخواهند به دادگاه و حکمی که صادر میکنند مشروعیت ببخشند. در واقع می خواهند از حضور فیزیکی او استفاده کنند که او هم نپذیرفته و به همین دلیل از همان روز او را به سلول انفرادی منتقل کرده اند”.

او توضیح میدهد: “از همان روز، یعنی دو هفته است که به ما هم اجازه ملاقات نمیدهند و هیچ خبری نداریم جز اینکه وحید در اعتراض، دست به اعتصاب غذا زده است و ما به شدت نگران وضعیت جسمانی او هستیم.”

از آقای اصغری می پرسم خواسته های برادر شما که گفتید بدانها توجهی نمی شود چیست؟ می گوید: “وحید شرح شکنجه هایش را نوشته و خواستار رسیدگی شده. او گفته که زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود شده اما قاضی صلواتی به این مسائل توجهی نکرده و حکم اعدام را صادر کرده بود. حال هم که دیوان عالی کشور حکم اعدام را شکسته، باز قاضی صلواتی قرار است حکم صادر کند در حالیکه وحید معتقد است پرونده او را باید به دادگاه جرایم رایانه ای بفرستند و آن دادگاه به پرونده اش رسیدگی کند. وحید می گوید در دادگاه من از قاضی صلواتی پرسیدم شما میدانید اینترنت چیست؟ او حتی نتوانست به این سئوال پاسخ دهد پس چگونه به اتهامات منتسب به من رسیدگی و حکم صادر میکند؟ برای همین است که از حضور در دادگاه خودداری کرد”.

او می افزاید: “شما ببینید همراه با حکم اعدام وحید، دو کارتن به اصطلاح مدارک به دیوان عالی کشور فرستاده بودند که همه پرینت مطالبی ازسایت های اینترنتی بوده که هیچ ربطی هم به برادر من نداشته برای همین هم دیوان عالی کشور حکم را نقض کرد و گفت محتویات پرونده تناسبی با حکم ندارد. برادر من یک دانشجوی ساده در هندوستان بود و برای اتهاماتی که به او زده اند یک گردان و لشکر نیاز است که بتواند انجام دهد.”

درباره همین اتهامات می پرسم؛ می گوید: “به برادرم اتهام زده اند که مسئول فرهنگی سایت سازمان مجاهدین خلق بوده در حالیکه این دروغ است برادر من هیچ ارتباطی با این سازمان نداشت. او در هندوستان در حال تحصیل بود، برای دیدار خانواده به ایران آمد و موقع بازگشت او را بازداشت کردند و بلافاصله هم سایت گرداب که متعلق به سپاه است انواع و اقسام اتهامات ضد دینی و مستهجن را به برادرم منتسب کرد. بعد هم اتهام زدند که او از طریق اینترنت آموزش ساخت بمب میداده، این هم دروغ است و هیچ مستنداتی برای هیچ یک از این اتهاماتی که زده اند در پرونده هم موجود نیست. در پرونده نوشته اند که وحید از 12 سالگی این فعالیت ها را شروع کرده…منظور اتهاماتی است که به او زده اند و ما واقعا در حیرت هستیم. بعد هم اتهام زدند که ماهی 3 هزار دلار از مجاهدین خلق پول می گرفته. خب این پول ها کجا است؟ کجا رفته و چگونه بوده؟ هیچ پاسخی نمیدهند و خود نیز میدانند دروغ است برادر من به سختی کار میکرد و خانواده هم کمک او می کردند که بتواند درس اش را تمام کند”.

برادر آقای اصغری می افزاید: “5 سال است که برادرم در زندان است؛ از 21 سالگی ودر زندان 26 ساله شده. سه سال و نیم بلاتکلیف بود و بعد هم که زیر حکم اعدام و اکنون هم که دیوان حکم را نقض کرده اما ما همچنان نگران هستیم. چون برادرم می گفت بازجوهای سپاه به او گفته اند تو را نمی کشیم ولی در وضعی نگه میداریم که آرزوی مرگ بکنی.”

از احمد اصغری درباره برادر دیگرش می پرسم که او نیز در ارتباط با پرونده وحید بازداشت شده بود. می گوید: “برادر دیگرم با وثیقه آزاد است. او هر ماه بین 200 تا 300 دلار برای وحید پول می فرستاد تا کمک هزینه اش باشد. اما به او اتهام زدند که تو این پول ها را برای وحید می فرستادی او به مجاهدین خلق میداد. با وثیقه صد میلیون تومانی آزادش کردند و او هم بلاتکلیف است.”

درباره وضعیت روحی وحید اصغری می پرسم که برادرش پیشتر به “روز” گفته بود او زیر شکنجه های طاقت فرسا، دچار روانپریشی شده است. می گوید: “خوشبختانه از وقتی برادرم را به بند 350 زندان اوین و پیش زندانیان سیاسی منتقل کردند خیلی وضعیت روحی اش بهتر شد. خانواده هم برای او کتاب و مجله می برد و کلا وضعیت روحی اش مساعد شده بود اما ما نگران وضعیت جسمی اش هستیم و چون روی حرف خود می ایستد می ترسیم این اعتصاب غذا را ادامه دهد و با توجه به وضعیت جسمی اش که همچنان آثار شکنجه روی او است، مشکل حادتری پیش بیاید”.
 آقای اصغری، هم پرونده ای سعید ملک پورو از متهمان پرونده های معروف به مضلین و متهم به مدیریت سایت های مستهجن ضد دینی است. حکم اعدام سعید ملک پور براساس اعلام وکیل او و همچنین سخنگوی قوه قضائیه متوقف شده است.

احمد اصغری پیش تر به “روز” گفته بود: “برادر من از 17 سالگی در هندوستان زندگی میکرد. او وقتی بازداشت شد 21 سال داشت، نه فعالیتی سیاسی داشت و نه هیچ نوع فعالیت دیگری. او دانشجو بود و همزمان برای درآوردن خرج تحصیلش کار میکرد. کار او در ارتباط با خدمات اینترنتی بود؛ یعنی هاست و دامین می فروخت اما محتوای سایت هایی که هاست و دامین خود را از برادر من گرفته بودند ربطی به او نداشت و او مسئول محتوای سایت ها که نبود. اگر سایتی تخلفی کرده باشد باید مدیر خود آن سایت را بگیرند نه برادر مرا که اصلا هیچ ارتباطی با این سایت ها ندارد. وقتی وحید را گرفتند دیدند که در سرور او یکسری سایت های سیاسی است مثل سایت احمد باطبی و سایت خود من که نقد دین و مذهب و سیاست بود. همین ها باعث گرفتار شدن او شد. اوکه برای دیدار با خانواده به ایران سفر کرده بود دو ماه ایران بود و موقع بازگشت به هند در فرودگاه امام بازداشت شد. در 19 اردیبهشت 87 و از آن تاریخ تا الان در زندان است و وضعیت خوبی هم ندارد”.

او توضیح داده بود که “برادر من یک سال و نیم تمام در سلول انفرادی بود. زیر شکنجه او را مجبور کردند علیه خود اعتراف کند و در تلویزیون هم این اعترافات را پخش کردند. بینی و قفسه سینه اش در زیر شکنجه شکست. او را از بازداشتگاه بیرون می بردند و شکنجه میکردند. زیر آن شکنجه ها هر کسی باشد اعتراف به هر کاری میکند؛ اینقدر شکنجه شد و تحت فشار بود که حالت روان پریشی و جنون به او دست داد. این مساله را پزشکی قانونی هم تایید کرده اما با همه اینها باز هم قاضی شعبه 15 دادگاه انقلاب یعنی قاضی صلواتی، حکم اعدام صادر کرد. وحید در شکوائیه ای که از بازجویانش نوشته تمام این مسائل را توضیح داده و شکنجه هایش را نوشته است اما تاکنون توجهی به این مساله نشده”.