غرب: ایران دنیا را فریب داده است

نویسنده

» گزارش ساکرامنتو در باره بحران هسته ای

آمریکا و متحدان غربی اش ایران به متهم کردند که فعالیت های نظامی هسته ای خود را از دنیا پنهان کرده است؛ این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای قطعنامه جدیدی را در انتقاد از رفتار تهران به تصویب رسانده است.

ایران این اتهامات را رد کرده و گفته است که این گزارشات ساخته دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، اسرائیل، بریتانیا و فرانسه، برای بی اعتبار ساختن جمهوری اسلامی است.

برای نشان دادن این امر، نماینده ایران در آژانس هسته ای دعوت خود را از بازرسان آژانس برای بازدید از تهران، پس گرفت.

ایران همچنین اعلام کرده است که در نشست هفته آینده در باره خلع سلاح هسته ای خاورمیانه، که با شرکت اسرائیل و کشورهای عربی برگزار می شود، شرکت نخواهد کرد.

تبادل این اظهارات بی سابقه به بالا گرفتن تنش میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران منجر شده است؛ هرچند هنوز کشورهای غربی معتقدند باید به راه حل های دیپلماتیک اتکا کنند.

فرانسه به ایران هشدار داده است تا دنیا را از نگرانی در باره کار نظامی هسته ای خود برهاند و یا با تحریم های «بی سابقه» روبرو شود. واشنگتن نیز به “توخالی” بودن ادعاهای ایران اشاره کرده است و گفته است که ایران باید کار نظامی هسته ای خود را بپذیرد. بریتانیا نیز از ایران خواسته است “به نگرانی های عمیق جامعه بین المللی در باره برنامه هسته ای خود” پاسخ بگوید.

در گزارشی که توسط آژانس بین المللی انرژی هسته ای ارائه شده است سخنی از اقدام نظامی علیه ایران به میان نیامده است.

لیکن در این گزارش به وضوح اشاره شده است که اطلاعات رسیده از بیش از 10 کشور حاکی از آن است که بسیاری از فعالیت های مخفیانه ایران کاربرد دیگری جز کاربرد نظامی برای تولید سلاح هسته ای نداشته است.

پلین دیویز، رئیس هیئت نمایندگی آمریکا در آژانس هسته ای گفت: “دیگر نمی توان به ادعاهای ایران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای این کشور اعتماد کرد.” وی افزود: “شکی نیست که ایران، حداقل قصد دارد توانایی تولید سلاح هسته ای را کسب کند.”

نماینده آلمان در آژانس نیز در اظهارات مشابهی گفت: “اعتقاد به صلح آمیز بودن ماهیت برنامه هسته ای ایران دیگر منتفی است.”

نمایندگان آژانس قطعنامه ای را با اکثریت کامل آرا به تصویب رساند و از ایران خواستند از قطعنامه های قبلی شورای امنیتی سازمان ملل برای توقف غنی سازی اورانیوم پیروی کند. تنها کوبا و اکوادور به قطعنامه رای مخالف دادند و اندونزی نیز رای ممتنع داد.

این قطعنامه ملایم تر از چیزی بود که غرب انتظار داشت، ولی از حمایت روسیه و چین، که معمولا از ایران در برابر فشار غرب دفاع می کنند، برخوردار بود.

یکی از دیپلمات ها در نشست آژانس گفت تهران از حرکت تاکتیکی غرب برای ملایم کردن لحن قطعنامه و جلب حمایت روسیه و چین خوشنود نیست. وی خواست که نامش فاش نشود.

در قطعنامه آمده است که ایران “همچنان از پذیرش تعهدات بین المللی خود و عمل به قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی هسته ای و شورای امنیت سازمان ملل سرباز می زند.”

در این قطعنامه به تحریم جدیدی اشاره نشده است؛ ایران اکنون تحت چهار دوره از تحریم های سازمان ملل قرار دارد.

 لیکن آلن ژوپه، وزیرامور خارجه فرانسه گفته است “در صورتیکه ایران به تعهدات بین المللی خود عمل نکند تحریم های بیسابقه ای را علیه این کشور اعمال خواهیم کرد.”

وزیر خارجه مسکو گفت که او هم در “نگرانی فزاینده از تحولاتی که در قطعنامه به آن اشاره شده است” با بقیه شریک است، ولی نسبت به هر گونه “واکنش سیاسی احساساتی” که مانع گفتگو میان ایران و قدرت های غربی شود، هشدار داد.

منبع: ساکرامنتو بی-  18 نوامبر