قلیان در خدمت انتخابات

نویسنده

» گزارش گاردین

سعید کمالی دهقانی

به نظر نمی رسد که موضوعی مثل ممنوعیت کشیدن قلیان، راه موثری برای برنده شدن در انتخابات باشد. اما در ایران، مقامات ایرانی امیدوار هستند که با آزاد کردن قلیان کشی، مردم را به پای صندوق های رای بکشانند.

دولت احمدی نژاد قانونی را تصویب کرد که به موجب آن قهوه خانه ها از فهرست مکان هایی که کشیدن قلیان در آنها ممنوع است، حذف شد.

این اقدام درست دو هفته بعد از این اتفاق افتاد که قوه قضائیه، ارگانی که از دولت جدا است، مصرف دخانیات را در رستوران های سنتی و قهوه خانه ها ممنوع کرده بود. ایرانی ها در گذشته اجازه داشتند از دخانیاتی که کم خطر تر استفاده کنند.

زمانی که احمدی نژاد در سال 2005 به ریاست جمهوری رسید، استفاده از قلیان در قهوه خانه ها مجاز بود.

در سال های اول ریاست جمهوری احمدی نژاد، محافظه کاران به او فشار آوردند تا در مورد کشیدن قلیان سختگیری کند. قلیان یکی از تفریحات مورد علاقه جوانان است که با وجود اینکه مطابق با فرهنگ ایرانی است، خوش آیند حکومت نیست. در واقع قانون ممنوعیت قلیان در اکتبر 2006 تصویب شد اما بعد به مصرف برخی از دخانیت تغییر کرد.

در ماه ژوئیه، حسین ساجدنیا، رئیس پلیس تهران، در بخشنامه جدید، زنان را از رفتن قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی که در آن قلیان کشی آزاد بود، منع کرد.

این بخشنامه جدید که به سود مردان بود هم مورد انتقاد قرار گرفت. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت که این اقدام خلاف قانون است.

 تجدید نظر در این قانون درست دوهفته بعد از تصویب آن نشان از درگیری بین رئیس جمهور و طرفدارانش از یک سو با محافظه کاران در قوه قضائیه و مجلس دارد که برای انتخابات مجلس در مارس 2012 و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 با یکدیگر رقابت می کنند.

طبق قوانین ایران، احمدی نژاد فقط می تواند دو بار رئیس جمهور شود و به همین دلیل نمی تواند در انتخابات سال 2013 شرکت کند اما محافظه کاران نزدیک به رهبر، آیت الله علی خامنه ای، نگران این هستند که رئیس جمهور از قدرت اش برای حمایت از حامیانش استفاده کند تا در انتخابات مجلس، کرسی های بیشتری بدست بیاورند یا یکی از اقوامش به ریاست جمهوری برسد. در پاسخ، محافظه کاران به یک راه حل رادیکال رسیده اند: حذف کردن مقام ریاست جمهوری که مستقیما توسط مردم انتخاب می شود و جایگزین کردن آن با نخست وزیر که توسط مجلس انتخاب می شود.

اما محمد جواد لاریجانی، مشاور ارشد خامنه ای به رویترز گفته است که این پیشنهاد هنوز در دست بررسی است و ایران دستکم یک رئیس جمهور دیگر خواهد داشت.

منبع: گاردین، 17 نوامبر