بازی خطرناکی در حال کلید خوردن است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش اصولگرایان به سخنان هاشمی رفسنجانی:

سخنان اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتقاد از دولت محمود احمدی‌نژاد و سخنان او پیرامون امکان حضورش در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده و رسانه‌های مختلف این جریان، به وی حمله کرده‌ و نوشته اند با اظهارات او “بازی خطرناکی که پیش‌بینی می‌شد‌ در حال کلید خوردن است”.

هاشمی‌رفسنجانی در دیدار با جمعی از روزنامه نگاران، دانشجویان و طلاب اصلاح طلب، که از او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرده اند، ضمن اشاره به این‌که “ضرورت نیست که یک پیرمرد ۸۰ ساله بیاید”، گفته است: “نمی گویم نمی آیم.”

گرچه در این دیدار پیرامون امکان حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات آتی سخنانی گفته شده، اما بخش عمده‌ای از آن به بیان انتقادات رییس‌جمهور اسبق از دولت فعلی گذشت. وی با اشاره به میراث دولت آینده از دولت فعلی، گفته است: “دولت بعدی با بدهی های زیادی سرو کار دارد. هم اکنون دولت به مردم ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار است. همچنین ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بانکها، ۵۰ هزار میلیارد بابت اوراق مشارکت و… است.”

وی همچنین با اشاره به انتقادات احمدی‌نژاد و نزدیکان وی از برنامه چهارم توسعه و عمل نکردن به آن، گفته است: “دولت اعلام کرد که برنامه چهارم توسعه اقتصادی را باید خمیر کرد و بعد اعلام شد که ۲۳ درصد برنامه چهارم توسعه اجرا شده است. خب اگر دولت هم نبود این ۲۳ درصد اجرا می شد و شاید هم بیشتر چون کشاورز و کارمند و معلم و مردم به کار خودشان می پرداختند.”

وی همچنین به سیاست خارجی دولت نیز حمله کرده و گفته: “البته در سیاست خارجی هم بد عمل شده است. ندای هل من مبارز می طلبند که بیایید دعوا کنیم. بعد می گویند قطعنامه ها کاغذ پاره است بروید آب زیرش را بخورید. عهدنامه شورای امنیت برای لغوش باید دوباره اجماع شود و این اجماع برای کشور هزینه زیادی دارد. باید کلی از ما باج بگیرند”.

رییس مجمع تشخیص مصلحت پیرامون احمدی‌نژاد نیز چنین گفته که: “سیاست دولت در این هشت سال این بوده است که نیروهای باسابقه را از میدان بدر کنند. بعد اعلام کردند نسل جدید می آوریم… احمدی نژاد استاندار من بود، فرماندار من در خوی بود و بخشدار من در ماکو و می شناختمش ولی سیاستش این بود که نیروهای انقلابی حذف و بدنام شوند. و امروز می بینیم که سیاست ما بی برنامه و روز مره شده است”.

هاشمی‌رفسنجانی در این دیدار همچنین گفته است نواری از جلسه خود با برخی اعضای مجلس خبرگان در سال 87 در اختیار دارد که در آن پیش‌بینی خود را از عملکرد دولت در سال‌های آینده بیان کرده. هاشمی گفته است که متن سخنان خود را “ پیاده کرده و جزوه کرده”، گرچه قصد ندارد آن را افشا کند. هاشمی اضافه کرد: “بسیاری از خبرگان حاضر در آن جلسه که متن کامل نوار آن نیز در دبیرخانه خبرگان رهبری موجود است، در همان زمان و برخی بعدها با تأیید صحت پیش‌بینی‌های من اظهار داشتند که اگر می‌دانستیم به اینجا می‌رسیم برخی حمایت‌ها و تقدیس‌ها را انجام نمی‌دادیم”.

اشاره هاشمی رفسنجانی به دیداری است که اعضای کمیته تحقیق مجلس خبرگان با وی و احمدی‌نژاد داشتند. محمد یزدی پیرامون آن دیدار گفته بود: “به عنوان کمیسیون تحقیق خبرگان جدا جدا پیش آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد رفتیم تا موضوع اختلاف این دو بزرگوار را تا حد امکان کم کنیم ولی به نتیجه درستی نرسیدیم به خاطر اینکه استدلالها ، غالباً استدلاهای محکمی بودند؛ از دوطرف. شخصیت​های دلسوز کشور، مسؤولان عالی رتبه نظام، بخصوص تعدادی از خبرگان محترم، این مسائل را که احساس می کنند می روند دنبال اینکه بتوانند حل کنند ولی وقتی به یک بن بست می رسد دیگر چکار می توانند بکنند؟ یک جلسه من خودم در خدمتشان بودم در هر دوجلسه من خودم هم حضور داشتم ، حتی جریان و گزارش مفصل خدمت آقا دادیم ، هم گزارش این جلسه و هم گزارش آن جلسه که با هر دو بزرگوار داشتیم، تلاش کردیم که این اختلافات کمتر بشود ، سعی کنیم انعکاس بیرونی اش کمتر باشد ولی الان انعکاس بیرونی اش هم تا حدودی زیادی است. بنابراین شخص آقای هاشمی این وضعیت را دارد ، اختلافاتش هم با رئیس جمهور هست و دیگر حالا یک مدت باقی مانده دولت دهم را هم باید با ایشان کنار آمد”.

وی در این دیدار اشاره‌هایی هم به بحث حکومت و همچنین نظارت استصوابی و امکان ردصلاحیت برخی کاندیداها داشت: “حکومت برای مردم است. این نمی شود که هر کس هرکاری دلش بخواهد بکند و به مردم اجازه ندهد اعتراض کنند. مردم صاحب حکومت هستند. خدا هم حق حکومت را تنها به ۱۲ معصوم داد و بعد از آن هر فردی که مسئول حکومت شد به رای مردم آمد. اگر دولت بر مردم تحمیل شود مردم در شرایط خطر همکاری نمی کنند و هیچ دولت دیکتاتوری نمی تواند در دنیا موفق شود… انتظار داریم کسانی که صلاحیت دارند بی جهت رد نشوند چرا که مردم خودشان اصلح را می شناسند و نمی گذارند کشور خراب شود”.

این سخنان هاشمی اما طی روزهای گذشته با واکنش رسانه‌های مختلف اصول‌گرا مواجه شده است. رجانیوز، سایت نزدیک به جبهه پایداری، درباره سخنان هاشمی نوشته است: “هاشمی در حالی بازی «نمی آیم – می آیم» را راه انداخته است که این روز ها بشدت نیازمند کسب دوباره اعتبار از دست رفته خویش در بین جمیع گروه های سیاسی است و تا حدودی در جذب بعضی از اصلاح طلبان که موجودیتشان را در زیر عبای هاشمی می جویندموفق بوده است ولی اکثر گروه های سیاسی فعال در انتخابات ریاست جمهوری نفع خود را تقابل با هاشمی و ظرفیت منفی تمام نشدنی‌اش می‌بینند. در انتخابات مجلس ششم در سال ۷۸ نیز همین ظرفیت منفی به کلی جریان کارگزاران را که مستقل از جریان مشارکت و عمده دوم خردادی‌ها با سر‌لیستی هاشمی به صحنه انتخابات آمده بود از حیز انتفاع ساقط کرد و نامزد مهم این جریان یعنی فائزه هاشمی را که در انتخابات مجلس گذشته (مجلس پنجم) در کورس رقابت نفر اولی در تهران بود، به نفر ۵۷ هفتم انتخابات مجلس ششم مبدل کرد. در انتخابات سال ۸۴ نیز برگ برنده احمدی‌نژاد همین ظرفیت منفی هاشمی بود که موجب غلبه احمدی‌نژاد بر وی شد. در انتخابات سال ۸۸ نیز ظرفیت منفی هاشمی کارکرد مهمی در صحنه انتخابات داشت و مهم‌ترین مساله‌ای که در مناظره ۱۳ خرداد ۸۸، موسوی را در این ماراتن نفسگیر به زانو درآورد، همین مساله بود که احمدی‌نژاد توانست مارک نمایندگی وی برای هاشمی را بر چهره سیاسی موسوی بچسباند… چگونه هاشمی مدعی است که اگر به نظراتش عمل می‌شد دچار فتنه۸۸ نمی‌شدیم؟! البته این اولین باری نیست که اقای هاشمی برای مستند بودن حرف هایش طرف مقابل را به اسنادی ارجاع می دهد که موجودیت آن زیر سوال است. پیش از این نیز آقای هاشمی برای اثبات تقرب خویش به آرمان های امام خمینی (ره) خواب هایی را که از ایشان دیده بود را بعنوان سند درستی حرف هایش معرفی کرده بود”.

رجانیوز در مطلب دیگری نیز نوشته است: “جریان فتنه به دنبال تجدید قواست و نیاز به یک تنفس مصنوعی دارد و به همین دلیل به دنبال این است که بتواند فردی مانند هاشمی رفسنجانی یا سیدمحمد خاتمی را وارد ساختار سیاست رسمی کشور بکنند تا بتوانند در سایه حمایت این افراد، به برنامه‌ریزی و بازیابی ساختار تشکیلاتی خود بپردازند. با توجه به موانع حضور خاتمی در عرصه انتخابات و رد صلاحیت حتمی او به دلیل اینکه افکار عمومی او را یکی از سران فتنه سال ۸۸ می‌دانند، تمام تلاش‌ها به سمت کاندیداتوری رفسنجانی رفته است؛ چرا که او در جریان حوادث سال ۸۸ هم یکی از جدی‌ترین حامیان آشوبگران بود و از او به عنوان تکیه‌گاه فتنه یاد می‌کردند… البته انزوای سیاسی- اجتماعی هاشمی طی سالهای اخیر بگونه ای بوده است که وی نه تنها دیگر رییس جمهور، رییس مجلس و رییس مجلس خبرگان نیست بلکه تنها سمت حقوقی و رسمی وی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام است، مسئولیتی که اهل فن به خوبی می دانند، به واسطه قاعده لطف و مصلحت رهبر معظم انقلاب محقق شده است”.

روزنامه وطن امروز، متعلق به مهرداد بذرپاش از نزدیکان احمدی‌نژاد و نماینده مجلس نهم، نیز طی دو روز گذشته سرمقاله خود را به هاشمی‌رفسنجانی و اظهارات وی اختصاص داده است. وطن امروز روز دوشنبه در سرمقاله خود نوشت: “دم امثال آقازاده لندن‌نشین از بریتانیای صغیر چیده شد چون پروژه «تغییر رژیم» به دلایل متعدد دیگر تا اطلاع ثانوی در دستور کار غرب قرار ندارد اما کسی هم نمی‌تواند واکنش سلفی‌های وطنی که ارباب نقشی برای آنها در بازی جدید در نظر نگرفته را پیش‌بینی کند. غرب از فتنه «انقلاب مخملی» در ایران سوئیچ کرده است بر نقشه «آشتی با دستکش تغییر سیاسی» اما آیا این تغییر استراتژی دلالت بر پایان «فتنه براندازی» دارد؟… این ملت پلاکاردهای خطاب به «تاجر ورشکسته» را چند سال باید در آسمان عدالتخواهی بلند کنند تا کوس محاکمه سران بی‌صاحب مانده فتنه بلند شود؟! چند سال احضار و محاکمه مدیران رسانه‌های ارزشی باید ادامه یابد تا حق ملت در آستان دادخواهی «حداقلی» هم که شده پرداخت شود؟”

وطن امروز، روز سه‌شنبه نیز در سرمقاله خود به قلم سید عابدین نورالدینی نوشت: “می‌توان با یک فضای ذهنی آماده، نسبت به سخنان روز یکشنبه آقای هاشمی اظهارنظر کرد. اگر کمی و تنها کمی پرده ملاحظات را کنار بزنیم، می‌توانیم درباره احتمال یک غائله بسیار بزرگ‌تر از آنچه در سال ۸۸ رخ داد، بحث کنیم. هاشمی از همین الان انتخابات آینده را مخدوش می‌داند مگر آنکه نتیجه دلخواه او را داشته باشد. در این غائله، کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری آقای هاشمی محل بحث نیست، اینکه برآورد آقای هاشمی نسبت به پیشبرد پروژه انتخابات تا چه میزان وابسته به شخص کاندیدای جریان است، تقریبا به جریان مقابل او و قدرت این جریان ربطی نخواهد داشت. باید توجه داشت که آقای هاشمی‌رفسنجانی مصمم به نقش‌آفرینی است. چه در قالب کاندیدا و چه در قامت یک حامی تمام‌قد… آقای هاشمی‌رفسنجانی از ظرفیت منفی خود در افکار عمومی باخبر است. اما این تردید زمانی موضوعیت دارد که نیت وی از کاندیداتوری، رقابت سالم در عرصه قدرت باشد. وقتی کسی قبل از اعلام کاندیداتوری، تلویحا سلامت انتخابات را مخدوش می‌کند و نشانه‌هایی از احتمال حمایت‌های خارجی نیز وجود داشته باشد؛ آنگاه دغدغه وی چیز دیگری است. نگاه بدبینانه می‌گوید بازی خطرناکی که پیش‌بینی می‌شد‌ در حال کلید خوردن است. اظهارات آقای هاشمی را بیشتر دنبال کنید”.

هم‌زمان جهان‌نیوز، وب‌سایت منتسب به علی‌رضا زاکانی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، نیز با انتقاد از سخنان هاشمی‌رفسنجانی، نوشت: “این روزها بسیاری از فعالان و ناظران ولایتمدار نیز مشابه همین انتقادات آقای هاشمی را به دولت مطرح و بر همین اساس تاکید می کنند، برای حل این مشکلات باید رئیس جمهوری روی کار آید که علاوه برای داشتن ویژگی های مثبت آقای احمدی نژاد، نقاط ضعف او را نداشته باشد. اما هاشمی برخلاف باور آنان، نتیجه گیری سخنانش را به سمت دیگری برد و به رسم مألوف ضعف های دولت را ابزاری برای تطهیر و تمجید از عملکرد خود قرار داد. آقای هاشمی که به نقش آفرینی فعال در فتنه ۸۸ متهم است،‌ تلویحا آینده نگری و عملکرد سال های اخیرش را ستود: “اگر به نظرات بنده عمل می شد امروز گرفتار شرارت های سال ۸۸ نمی شدیم چون برای من این اتفاقات روشن بود”.

انتقادهای هاشمی‌رفسجانی و واکنش اصول‌گرایان، در زمانی رخ داده است که امکان حضور هاشمی‌رفسنجانی در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای نیروهای اصلاح‌طلب افزایش پیدا کرده است. گرچه برخی سن بالای وی را عاملی برای عدم توان او در انجام وظایف می‌دانند، اما گفته می‌شود که هاشمی رفسنجانی در دیدار اخیر دو ساعت سرپا ایستاد و سخنرانی کرد، تا توان خود را به حاضران نشان دهد. مساله‌ای که در سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.