کشور باید از تروریست ها پاک شود

نویسنده

» تحلیل لوموند از دیدار جلیلی و اسد:

به نظر می رسد که بشاراسد همچنان بر ادامه مواضع خود مصر است. به نوشته سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوریه، خشونت های حکومت اسد روز سه شنبه نیز حداقل ۵۰ قربانی، از جمله ۳۰ غیرنظامی، در سراسر کشور برجای گذاشت. رییس جمهور سوریه بار دیگر از خواست خود مبنی بر نابود کردن شورشیان سخن می گوید. روز سه شنبه مصادف شد با یک رویداد دیپلماتیک بسیار مهم: دیدار بین بشار اسد و سعید جلیلی، نماینده جمهوری اسلامی.

 

تماس تلفنی نیکولا سارکوزی با رییس شورای ملی سوریه

نیکولا سارکوزی، رییس جمهور پیشین فرانسه، به صورت تلفنی با عبدالباسط صیدا، رییس شورای ملی سوریه، صحبت کرد. آنها در یک بیانیه مشترک تأیید نمودند که “به مدت ۴۰ دقیقه” در مورد وضعیت کشور صحبت کردند. آنها در بیانیه خود که در پاریس منتشر شد آورده اند: “وخامت بحران سوریه مورد بررسی قرار گرفت و اکنون لزوم انجام یک اقدام فوری ازسوی جامعه بین المللی برای جلوگیری از قتل عام مردم کاملاً احساس می شود.”

آقایان سارکوزی و صیدا همچنین بر این نکته تأکید کرده اند که “این بحران شباهت بسیاری با بحران لیبی دارد”. بحران لیبی در اکتبر ۲۰۱۱ پس از ماه ها درگیری، با مرگ معمر قذافی آغاز شد.

 

پاسخ تند ترکیه به اتهامات جمهوری اسلامی

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، از اظهارات برخی مسؤولان ایرانی اظهار تأسف کرد. او در بیانیه ای نوشته است: “ما قاطعانه اتهامات بی اساس و تهدیدهای کاملاً نابجای بسیاری از مسؤولان ایرانی، ازجمله حسن فیروزآبادی، رییس ستاد مشترک ایران را علیه کشورمان محکوم می کنیم.” فیروزآبادی ترکیه و دیگر کشورهای همسایه را به “هموار کردن اهداف جنگ طلبانه شیطان بزرگ” متهم کرد. وزیر خارجه ترکیه امشب با همتای ایرانی خود علی اکبر صالحی در آنکارا دیدن می کند.

به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوریه، ۱۶ سوری که اکثر آنها علوی و مسیحی اند، در منازل خود در نزدیکی شهر حمص کشته شده اند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، با اشاره به “بدترین سناریو” پیش بینی کرده که اگر بشاراسد کنترل دمشق را ازدست بدهد، به نواحی غربی سوریه که اکثریت آن را علویون تشکیل می دهد خواهد گریخت.

 

حمله علیه یک حوزه نفتی

به گفته سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوریه، شورشیان سوری چهار پیکارجوی خود را ازدست دادند و با حمله به یک حوزه نفتی در شرق “دیر ازور” شش نفر را کشتند. ۹ تن از سربازان نیروهای عادی نیز اسیر شدند.

تولید نفتی سوریه که در اواسط ماه مارس ۲۰۱۱ به ۴۲۰ هزار بشکه در روز رسیده بود، به دلیل خشونت های اعمال شده در سطح کشور به نصف تقلیل یافته. حوزه های نفتی ازسوی واحدهای ویژه ارتش تحت محافظت قرار دارند.

 

امید هیلاری کلینتون به تسریع در گذر سیاسی

هیلاری کلینتون نیز به نوبه خود خواستار سرعت بخشیدن به گذر سیاسی شده است. رییس دیپلماسی آمریکا پس از دیدار با همتای آفریقای جنوبی خود، مایته نکونا ماشابان، در برابر رسانه ها گفت: “ما باید راهی پیدا کنیم تا به این دریای خون خاتمه دهیم و گذر سیاسی را آغاز کنیم.”

او با اشاره به اینکه نیروهای اپوزیسیون روز به روز سازمان یافته تر و کارآمدتر عمل می کند گفت: “ما می توانیم در مورد رویدادهایی که قرار است پس از سقوط حکومت دمشق به وقوع بپیوندد صحبت کنیم. من می دانم که این اتفاق خواهد افتاد.”

 

تمایل لبنان به بیطرف ماندن

ازطرف دیگر، لبنان در “جلسه مشاوره” در مورد سوریه که روز پنج شنبه در تهران برگزار می شود شرکت نخواهد کرد. وزیر خارجه لبنان دراین خصوص گفت که “لبنان هرگز در یک نشست بین المللی با موضوع سوریه شرکت نکرده” و مایل است “بیطرفی” خود را در رابطه با درگیری های سوریه حفظ کند. حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه اعلام کرد که این نشست “در حضور چند کشور که دارای مواضع واقع گرا” در مورد این بحران اند برگزار خواهد شد.

 

اسد مصمم برای “پاک کردن کشور از تروریست ها”

بشار اسد به سعید جلیلی، نماینده آیت الله علی خامنه ای گفت: “مردم سوریه و دولت این کشور مصمم اند که کشور را از تروریست ها پاک کنند و با قاطعیت تمام با آنها به مبارزه بپردازند.”

ازطرف دیگر، سعید جلیلی گفت که “ایران به هیچ وجه اجازه نخواهد داد محور مقاومت که سوریه یکی از عناصر اصلی آن است شکسته شود”.

مارتین چولوف، روزنامه نگار گاردین، که در آنجا حاضر بود می نویسد: “هواپیماهای شکاری سوری امروز برای دومین بار واحدهای ارتش آزاد سوریه در حلب را نشانه گرفتند ولی نتوانستند این اهداف را مورد اصابت قرار دهند.” او می نویسد: “بمب به یک بیمارستان اصابت کرد و ۱۰ نفر کشته شدند.”

 

گریختن بیش از ۲۲ هزار عراقی از سوریه

در حدود ۲۲ هزار و ۳۰۰ عراقی مقیم سوریه به دلیل خشونت های گسترده نیروهای سوری از این کشور گریختند و در کمتر از سه هفته به وطن خود بازگشتند. این درحالی است که تاکنون ۱۲ هزار سوری نیز به عراق پناهنده شده اند.

کلر بورژوا، نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در عراق می گوید: “بین تاریخ ۱۸ ژوئیه و دیروز، تعداد ۲۲۳۰۰ پناهنده عراقی نام خود را ثبت کرده اند.”

در فیلمی که در یوتیوب منتشر شده و نمی توان صحت آن را تعیین کرد، دو سرهنگ سوری از ارتش سوریه استعفا داده اند. این دو نفر خود را قاضی جمیل، اهل جنوب حلب، و خالد عیسی از نیروی هوایی معرفی می کنند. در این ویدئو کارت شناسایی این دو سرهنگ نیز نشان داده می شود.

 

اولین حضور اسد در تلویزیون پس از تاریخ ۲۲ ژوئیه

رییس جمهور سوریه در زمان دیدار با سعید جلیلی نماینده ایران که برای حمایت از حکومت دمشق به این کشور آمده بود در تلویزیون ظاهر شد. آقای اسد که از زمان سوگند خوردن وزیر جدید دفاع سوریه در تاریخ ۲۲ ژوئیه دیگر در تلویزیون ظاهر نشده بود، با سعید جلیلی و دیگر اعضای هیأت ایرانی به مذاکره پرداخت.

سعید جلیلی در حاشیه این مذاکرات به شبکه تلویزیونی العالم گفت که تهران “تمامی راه های ممکن” را برای آزادسازی شهروندانش که توسط گروهی از شورشگران در دمشق زندانی شده اند انجام خواهد داد.

به گزارش سازمان ناظر حقوق بشر در سوریه، مبارزات در حلب در روز سه شنبه تشدید یافت. رامی عبدالرحمان، رییس این سازمان، از هلیکوپتر و تسلیحات سنگینی سخن می گوید که مناطق مورد استفاده شورشگران را با شدت تمام بمباران کرده اند. از امروز صبح نیز بیلان قربانیان در این کشور افزایش یافته. روز سه شنبه ۲۷۰ نفر در این کشور کشته شدند. در میان قربانیان، ۱۸۶ غیرنظامی، ۲۲ شورشگر و ۶۲ سرباز از ارتش عادی سوریه به چشم می خورند.

منبع: لوموند، ۷ اوت