پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

از سیب سرخ تا فیلسوفان مرده

سیب سرخ
نویسنده: گروه نویسندگان
مترجم: قاسم صنعوی - هوشنگ ایرانی - بیژن الهی
ناشر: بوتیمار
تعداد صفحه: ۱۸۰
سال انتشار: ۱۳۹۱ سیب سرخ مجموعه‌ای از چهار داستان عاشقانه است که قاسم صنعوی، هوشنگ ایرانی و بیژن الهی از ادبیات داستانی شرق و غرب انتخاب و ترجمه‌ کرده‌اند. داستان اوّل کتاب با نام “سیب سرخ” نوشته‌ی چنگیز آیتماتوف، نویسنده‌ی قرقیزستانی، و داستان بعدی، با نام “اسباب‌بازی‌ها” نوشته‌ی هللی آلکسیو- داسکالاکیس نویسنده‌‌ی یونانی است. دو داستان بعدی، یکی نوشته‌ی اسکار وایلد است و دیگری جیمز جویس. اوّلی با نام “گل سرخ و بلبل” و دوّمی، “جاکومو”. موضوع عشق و تنوعِ جهانِ داستانیِ نویسندگانِ آن‌ها باعث شده است که مجموعه‌ی سیب سرخ متفاوت و خواندنی باشد.


مرا زیبا به خاطر بسپار
مترجم: حامد رحمتی
ناشر: بوتیمار
تعداد صفحه: ۲۳۰
سال انتشار: ۱۳۹۱ مرا زیبا به خاطر بسپار شامل سه دفتر شعر از سه شاعر ترک است که به عنوان بنیان‌گذاران جریان شعر غریب ترکیه شناخته شده‌اند. دفتر اول با نام یک جفت مرغ دریایی به شعرهای اکتای رفعت اختصاص دارد، دفتر دوّم با نامِ تنهایی یک تلگراف‌خانه گزیده‌ای از اشعار جودت آندای است و دفتر سوّم که هم‌نامِ عنوانِ کتاب است شامل اشعار اورهان ولی است. مرا زیبا به خاطر بسپار پُرفروش‌ترین کتاب در غرفه‌ی نشر بوتیمار در بیست‌وپنجمین نمایش‌گاه بین‌المللی کتاب تهران بود.


فیلسوفان مرده
نویسنده: سایمون کریچلی
مترجم: عباس مخبر
ناشر: مرکز
تعداد صفحات: ۳۶۳ کتاب فیلسوفان مرده دربارهٔ ۱۹۰ فیلسوف مرده از سقراط تا دریدا است. آقای سایمون کریچلی در این کتاب دیدگاه فیلسوف‌های محترم را درباره مرگ بیان کرده است. چرا؟ برای این‌که با خودش فکر کرده بالاخره یک‌ نفر باید مسئلهٔ مرگ را عادی و طبیعی نشان بدهد. برای همین، او یکی از خنده‌دار‌ترین کتاب‌ها دربارهٔ مرگ را نوشت؛ کتاب فیلسوفان مرده.



یکی از ما
نویسنده: ویلا کارتر
مترجم: نسرین شیخ نیا
ناشر: ماهی
تعداد صفحات: ۲۴۲ صفحه این رُمان نوشتهٔ ویلا کا‌تر، نویسندهٔ آمریکایی، است. خانم کا‌تر یکی از ما را در سال ۱۹۲۲ نوشت و یک‌سال بعد، به‌خاطر این کتاب برندهٔ جایزهٔ پولیتزر شد.جایزه‌ی پولیتزر معتبرترین جایزه‌ی روزنامه‌نگاری در آمریکا است که هر ساله (از سال ۱۹۱۷) با نظارت دانشگاه کلمبیا به روزنامه‌نگاران (و نیز به نویسندگان و شاعران و موسیقی‌دانان) داده می‌شود.
مترجم یکی از ما خانم نسرین شیخ‌نیا (دانش‌پژوه) است که قبلاً رمان گریز به تاریکی نوشته‌ی آرتور شنیتسلر را ترجمه کرده‌‌اند.


سیدارتها
نویسنده : هرمان هسه
مترجم : سروش حبیبی
تاریخ چاپ: ۱۳۹۱
قیمت:     ۴۵۰۰۰ ریال در داستان های هسه اغلب با شخصی روبروییم در جستجوی خویش و در پی یافتن بهترین راه زندگی و سازگاری با عالم هستی. “سیدارتها” از برجسته ترین آثار هسه است، اثری عمیق با نثری ساده که راه را می نمایدو باز تاکید می کند هر کس راه زندگی خود را به تنهایی می یابد.


شروع یک زن
نویسنده : فریبا کلهر
تاریخ چاپ : ۱۳۹۰
ناشر: ققنوس
قیمت:     ۴۵۰۰۰ ریال داستان “ شروع یک زن ” دغدغه‌های زنی به نام پروین است که در آستانه جدا شدن از همسرش پس از چند سال به ایران برگشته و همکلاسی دوران دانشجویی‌اش “ بهرام ” را پیدا می‌کند. بهرام نسبت به همه چیز و همه کس احساسی نوستالژیک دارد. داستان در چند فصل به هم پیوسته روایت می‌شود.


الفبای فلسفه     
نویسنده : نایجل واربرتون
مترجم : مسعود علیا
تاریخ چاپ: ۱۳۹۰
ناشر: ققنوس
قیمت:     ۶۵۰۰۰ ریال نویسنده این کتاب می‌کوشد به شکلی روشن و راهگشا خواننده علاقه‌مند را با فلسفه و چند و چون آن آشنا کند. او در هر فصل به یکی از حیطه‌های فلسفه می‌پردازد و مهم‌ترین مسائل و نظریه‌های آن حیطه را بررسی می‌کند. در این کتاب پرسش‌هایی از این دست مطرح و بررسی می‌شوند: فلسفه چیست؟ آیا می‌توانید وجود خداوند را به اثبات برسانید؟ چگونه در گستره اخلاق، درست را از ناردست تشخیص می‌دهید؛ آیا گاهی باید از قانون سرپیچی کنید؟ آیا جهان واقعاً به همان صورتی است که تصور می‌کنید؟ آیا می‌دانید که راه و رسم علم چگونه است؟ آیا ذهن شما جدا از بدن شماست؟ آیا می‌توانید هنر را تعریف کنید؟ فلسفه نوعی فعالیت است: طریقی برای تفکر دربارة انواع معینی از پرسش‌ها. فلاسفه نوعاً با استدلال سر و کار دارند. آنها یا استدلال‌هایی را از پیش خود می‌آورند یا استدلال‌های دیگران را در بوته نقد می‌گذارند، یا به هر دو کار دست می‌زنند. از نایجل واربرتون پیش‌تر آثار کلاسیک فلسفه توسط مسعود علیا ترجمه و منتشر شده است.


گرمازده
مهام میقانی
 قیمت: ۸۵، ۰۰۰ریال
ناشر: نشرچشمه
 تعداد صفحات: ۳۳۰
 چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۱ اولین رمان “مهام میقانی” این‌ روزها یکی از تازه‌ترین کتاب‌هایی است که از این مجموعه راهی ویترین کتاب‌فروشی‌ها شده است. “گرمازده” رمانی ۳۳۰ صفحه‌ای است که داستانی پرکشش و سخت متفاوت دارد. ماجرای عجیب سگی در شب، گم‌ شدنی که بعد پیدا شدن‌هایی را همراه خودش می‌آورد و باز رفتن‌ها و غیب‌ شدن‌های دیگری را، و همه‌ی این‌ها رمان مهام میقانی را ساخته‌اند.

بودای رستوران گردباد
نویسنده: حامد حبیبی
قیمت: ۴۰,۰۰۰ریال
تعداد صفحه: ۱۱۶ صفحه
چاپ: یکم، تهران، ۱۳۹۱
ناشر: چشمه حبیبی در سومین مجموعه‌داستانش سیزده داستان گنجانده است، عنوان داستان‌های این مجموعه عبارت‌اند از: “گیلاسی غلتیده زیر مبل”، “چه شد که زنم نگذاشت چیپسم را بخورم”، “آشغال”، “انگار بچه‌ای آن‌جا خوابیده باشد”، “تلفنی”، “در کافه‌ی لرد”، “پیژامه‌ی راه‌راه من”، “زودیاک”، “متد یا هیچ‌وقت یک دستی رانندگی نکن”، “موج پنجم”، “مجسمه”، “درگاه” و “بودای رستوران گردباد”.
داستان‌های این مجموعه حال‌وهوایی شبیه به مجموعه‌ی پیشین حامد حبیبی دارد، داستان‌هایی که سویه‌ی اجتماعی پررنگی دارند و با رگه‌هایی از طنزی تلخ به هراس‌ها و ملال زندگی آدم‌ها می‌پردازند. داستان‌های این مجموعه اغلب از طنزی زیرپوستی برخوردارند که در کنار روایت‌های زنده و قصه‌گویی حال‌وهوایی متفاوت به این مجموعه بخشیده است.