اعتراض فلسطینی ها به دخالت های جمهوری اسلامی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فتح: باند خامنه ای ـ احمدی نژاد برادران ایرانی را سرکوب می کند

جنبش “فتح” ضمن اعتراض به سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز عیدفطر درباره فلسطین، از”سو‌استفاده بی‌شرمانه” از مبارزات ملت فلسطین در جهت اهداف “توسعه‌طلبانه” جمهوری اسلامی انتقاد و اعلام کرد که احمدی نژاد را نماینده ملت ایران نمی داند.

رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های نماز عید فطر،  از مذاکرات صلح بین اسراییل و فسطینیان انتقاد کرده و مساله فلسطین را مساله اول دنیای اسلام نامیده و گفته بود: “دشمنان ملت فلسطین و حامیان صهیونیستهای متجاوز برای سرپوش گذاردن بر جنایات آنها،  در واشنگتن جلسه گرفتند و نام آن را هم کنفرانس صلح گذاشتند اما صلح چه کسی با چه کسی؟ و آیا با توجه به واقعیات و حقایق فلسطین اشغالی،  این صلح اصولا معنا دارد؟”

در واکنش به این سخنان جنبش فتح بیانیه‌ای صادر کرد. این بیانیه که در روزنامه “الشرق الاوسط” منتشر شده،  آمده است:“این سخنان اهداف نظام ایران و رهبری آن برای مصادره مسئله فلسطین و مبارزات و از خودگذشتگی‌های ملت آن به سود مطامع منطقه‌ای و اهداف توسعه‌طلبانه برملا می‌کند. اهداف نظام خامنه‌ای- احمدی‌نژاد که ملت دوست و برادر ایران را با تمام تکثرات قومی،  دینی و مذهب‌ اش سرکوب می‌کند… اهدافی آشکار است که در پی توسعه شکاف میان فلسطینی‌ها و چند دسته کردن ملت عرب و کشاندن آن به جنگ‌های داخلی به سود خود است.”

فتح در بیانیه خود با “تلاش‌های مستمر نظام خامنه‌ای ـ احمدی‌نژاد برای استفاده از مساله فلسطین به عنوان برگ برنده‌ای در چالش با غرب و ابزاری برای دخالت در امور کشورهای عرب و ضربه زدن به منافع ملی فلسطینی‌ها” اعلام مخالفت کرده است.

جنبش فتح در بیانیه خود با اشاره به سخنان پیشین محمود احمدی‌نژاد درباره مذاکرات صلح و تشکیلات خودگردان فلسطین با تاکید بر اینکه “پیش‌تر نخواسته بود به سخنان مشابه احمدی‌نژاد پاسخ دهد زیرا که او رئیس جمهوری نامشروع و غاصب قدرت است و مردم ایران را نمایندگی نمی‌کند” نوشته است: “هنگامی که خامنه‌ای سخن می‌گوید،  باید با تمام توان در مقابل این دخالت‌های فضاحت بار در مسائل داخلی ملت فلسطین و جسارت به این ملت ایستاد.”

فتح از رهبر جمهوری اسلامی خواسته از دخالت در مسائل داخلی فلسطینی‌ها دست بردارد.

 

انتقاد از احمدی نژاد

سخنان مقامات جمهوری اسلامی،  در چند روز اخیر درباره گفتگوهای صلح در واشنگتن میان تشکیلات خودگردان و اسراییل،  نخستین بار نیست که واکنش مقامات فلسطینی را برمی‌انگیزد. پیش از این و در راهپیمایی روز قدس،  سخنان محمود احمدی‌نژآد باعث شده بود تا سخنگوی تشکیلات خودگردان در برابر وی موضع بگیرد.

نبیل ابو ردینه،  سخنگوی محمود عباس،  رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای که وفا،  خبرگزاری رسمی فلسطینی آن را منتشر کرده بود،  به اظهارات احمدی‌نژاد در نماز جمعه روز قدس در تهران پاسخ داده و گفته بود: “فردی که نماینده مردم ایران نیست،  نمی‌تواند در باره فلسطین و رئیس جمهور آن سخن بگوید.”

احمدی‌نژاد در این روز با انتقاد شدید از مذاکرات صلح خاورمیانه که در آمریکا با حضور رهبران فلسطینی،  اسرائیل،  مصر و اردن برگزار می شد،  گفته بود سرنوشت فلسطینیان از طریق مقاومت مردم این سرزمین تعیین می‌شود. وی خطاب به مقامات فلسطینی مذاکره کننده گفته بود: “شما حق ندارید در مورد سرنوشت ملت فلسطین که سرنوشت اسلام و ملتهای منطقه و به تعبیری سرنوشت همه بشریت است با دشمنان گفت و گو کنید.”

تشکیلات خودگردان فلسطین در پاسخ به این گفته احمدی‌نژاد اعلام کرد: “فردی که نماینده مردم ایران نیست و در انتخابات تقلب کرده و مردم ایران را سرکوب می‌کند و قدرت را دزدیده،  نمی‌تواند درباره فلسطین و رئیس جمهور فلسطین سخن بگوید.”

 تشکیلات خودگردان فلسطین،  تاکنون چند بار به مداخلات جمهوری اسلامی در امور فلسطینیان اعتراض کرده است.

دیگرمقامات بلندپایه جمهوری اسلامی هم در روزهای گذشته از روند مذاکرات صلح انتقاد کرده اند. علی لاریجانی،  رییس مجلس در همین زمینه گفته است: “این نوع مذاکرات از مبتذل‌ترین نوع مذاکرات است و شبیه نمایشی بود که چند نفر پشت میکروفون بیایند و مثلاً ‌برای مسلمانان کاری انجام دهند.”

احمد خاتمی،  امام جمعه موقت تهران هم در نمازجمعه روز قدس،  با “خیانت” خواندن هرگونه “سازش” در این مذاکرات گفت: “تنها راه زمین گیر کردن رژیم صهیونیستی فقط و فقط مقاومت است و راه دیگری جز آن نیست.”

سرلشکر حسن فیروزآبادی،  رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز طرح مذاکرات صلح خاور میانه را “طرحی شیطانی” خوانده و نسبت به هرگونه تهدید نظامی علیه ایران توسط اسرائیل هشدار داده و اعلام کرده بود که: “هیچ نقطه ای از اسرائیل نیست که در تیررس تجهیزات ما نباشد.”

در این میان یکی از تندترین واکنش ها متعلق به محمدرضا نقدی،  رییس سازمان بسیج بود. وی اعلام کرددر صورت حمله نظامی به ایران،  این کشور “بهانه” لازم برای ادای “تکلیف اولیه خود در قبال فلسطین” را پیدا خواهد کرد.

نقدی اضافه کرده بود: “به خاطر تعهدات و ضوابط بین المللی،  فرصتی ایجاد نمی شود تا تکلیف اولیه خود در قبال فلسطین را انجام دهیم. همه ما لحظه شماری می کنیم تا کشورهای سلطه‌گر دست از پا خطا کنند و ما بهانه حقوقی برای پس گرفتن سرزمین‌های اشغالی داشته باشیم.”

 

ادامه مذاکرات صلح

با وجود انتقادات مقامات جمهوری اسلامی از روند مذاکرات صلح و حمایت آن ها از حماس ـ که کنترل غزه را در دست دارد - مذاکرات صلح همچنان ادامه دارد. در آخرین تحول محمود عباس،  رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،  برای یک ساعت با حضور هیلاری کلینتون و جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا پشت درهای بسته گفتگو کردند.این دو اعلام کرده اند که می توانند ظرف یک سال این گفتگوها را به نتیجه برسانند.

این مذاکرات در حالی ادامه دارد که حماس که در گفتگوها شرکت ندارد  تهدید کرده دست به حملات بیشتری علیه اسراییلی ها خواهد زد. با این حال آمریکا به عنوان میانجی این گفتگوها اعلام کرده دور جدیدی از مذاکرات در شرم‌الشیخ برگزار خواهد شد. آمریکا از اسراییل خواسته است روند ساخت و ساز و شهرک سازی را تا به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح و تشکیل دولت فلسطینی،  متوقف کند.