ادعای یک زن برای ماندن در بریتانیا

نویسنده

» مقاله گاردین درباره احتمال سنگسار فرح قائمی

الکساندرا توپینگ

 

یک زن ایرانی که توسط حکومت ایران متهم به پخش نسخه های آیات شیطانی، نوشته سلمان رشدی است، اگر فردا از انگلستان به ایران بازگردانده شود، با خطر سنگسار و شلاق مواجه است.

جرالد کافمن، نماینده حزب کارگر از شهر گورتن، جایی که کمیپینی برای ممانعت از بازگردانده شدن فرح قائمی، 45 ساله، پسرش احمد 20 ساله و پسر ده ساله اش که به اختصار میم خوانده می شود، بر پاست، اعلام کرد که این تصمیم گیری “غیر قابل تحمل”  است.

او گفت: “این زن بدون شک با شلاق، شکنجه، زندان و یا سنگسار روبرو است. حکومت ایران یک حکومت بی رحم و خطرناک است. بازگرداندن یک زن بی پناه به جایی مثل ایران که در گذشته و حال سابقه خوبی ندارد، برای من قابل تحمل نیست.”

برنامه بازگرداندن این زن مخالف حکومت ایرانی زمانی باعث ترس بیشتر شد که با مورد سکینه محمدی آشتیانی، 43 ساله،  روبرو شدیم که قرار است به دلیل زنا، سنگسار شود. او اخیرا [گفته شده] بعد از اینکه تصویر بی حجابش که در واقع متعلق به زن دیگری بود در تایمز بچاپ رسید، 99 ضربه شلاق خورد.

جرالد کوفمن به دامین گرین، وزیر امور مهاجرت انگلستان نامه ای نوشته است اما از دیروز تا بحال جوابی دریافت نکرده است. او می گوید: “من 40 سال است که در پارلمان هستم و هرگز با دولت وارد مذاکره نشده ام، چه دولت حزب کارگر چه دولت محافظه کار، به عقیده من این نشان دهنده بی رحمی و بی اعتنایی به مهاجرانی مثل این مورد است.”

حامیان این خانواده که از سال 2007 از ایران خارج شده اند بیم آن دارند که آنها جزو مسافران پرواز های دربستی باشند که قرار است پناهجویان و خانواده هایشان را در اسرع وقت به کشورهایشان بازگرداند.

در ماه اوت قائمی در مصاحبه ای شرکت کرد که از او خواسته شده بود داوطلبانه به ایران بازگردد در غیر این صورت او را به زور بیرون می کنند. او حاضر به این کار نشد و به او گفته شد که تا دو هفته دیگر او را باز می گردانند.

همه تلاش های اعضای خانواده برای اخذ پناهندگی در انگلستان رد شده است اما وکلا اخیرا به مورد تازه ای دست یافته اند و آن فرزند ده ساله این خانواده است که به دلیل تجربه های وحشتناکی که در بازداشتگاه یارلز وود داشته است تحت مشاوره روانی قرار گرفته است. دونا براون، مشاور خانواده، می گوید هیچ ارزیابی از وضعیت روانی این کودک در دسترس نیست و او از ماه ژانویه به دلیل آسیب روحی که در بازداشتگاه متحمل شده است، به مشاوره روانی می رود. روز جمعه یک پرونده جداگانه در اعتراض به بازگرداندن این خانواده به دادگاه حقوق بشر اتحادیه اروپا ارائه شد.

این خانواده می گویند که در تابستان 2007 برای دیدار با اقوامشان و گرفتن تسلی بعد از مرگ همسر قائمی که در تصادف اتومبیل کشته شد  به انگلستان آمده اند. آنها می گویند که قصد داشنتند یک یا دو ماه بمانند اما طی یک تماس تلفنی از ایران دریافتند که خانه و محل کارشان مورد هجوم پلیس قرار گرفته است.

وکلا اخیرا ادعا  کرده اند که اتهام آنها “تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران” از طریق انتشار و تکثیر نسخه های ترجمه شده کتاب ضاله  آیات شیطانی است.

 

گاردین، 13 سپتامبر