جامعه ظرفیت مدیران زن را دارد

فاطمه راکعی
فاطمه راکعی

خبر پیشرفت زنان در کشورهای مختلف خاورمیانه ازجمله عربستان در زمینه دسترسی عادلانه به قدرت، خبری خوشحال‌کننده است. هم‌زمان با این خبر اما اخباری مبنی‌بر تعلیق حکم هشت بخشدار زن استان خوزستان به گوش می‌رسد که ناراحت‌کننده است. باید بدانیم زنان ایرانی امروز در بالاترین سطح آگاهی‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین تخصص قرار دارند. علاوه‌براین امروز ملت ایران، ملتی فهیم و بادرایت هستند که در زمینه حقوق زنان بسیار آگاهانه واکنش نشان می‌دهند.

به همین دلیل جامعه ایرانی تمام ظرفیت‌های لازم را برای تبدیل‌شدن به الگویی منطقه‌ای و جهانی در زمینه برخورداری زنان از مسئولیت‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین سهیم‌شدن آنها در قدرت دارد و نباید و نمی‌توان زنان ایرانی را از حقوق اساسی‌شان محروم کرد. نکته دیگری که در اینجا باید به آن اشاره شود، تأکیدات دین مبین اسلام درباره حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماع است. هم آیه‌های قرآن کریم و هم سفارشات اکید نبی‌اکرم(ص) را مبنی‌بر پاسداشت مقام زنان و حتی در مواردی اعمال تبعیض مثبت برای آنان به‌خاطر ظرفیت‌های زنانه و مادرانه‌شان همواره باید مدنظر قرار داد. در این زمینه متخصصان و علما بارهاوبارها گفته‌اند و نوشته‌اند و نیازی به تکرار دوباره آن نیست. تنها لازم است سخنان امام‌خمینی(ره) در زمینه فقه پویا و نوین مورد تأکید قرار گیرد.

 در این زمینه نیز حرکت‌های خوبی در حوزه زنان صورت گرفته که شایسته قدردانی است. خوشبختانه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین نیز حقوق زنان مطرح شده و اقدامات در چارچوب قانون مورد حمایت قرار گرفته است. همچنین رئیس‌جمهور کشور، دکتر حسن روحانی، بارها به ضرورت حضور زنان در عرصه تصمیم‌گیری و مدیریت اشاره کرده‌اند و در این زمینه اقدامات عملی‌ای را به انجام رسانده‌اند. باوجوداین به نظر می‌رسد همچنان مقاومت‌هایی در برابر دسترسی برابر زنان به قدرت وجود دارد. این در حالی است که جامعه ایرانی و مخصوصا جامعه زنان ایرانی آمادگی و ظرفیت لازم برای ورود نیمی از جمعیت کشور به مناصب سیاسی و اجتماعی در چارچوب مبانی قانونی، فقهی و اسلامی را دارد. درواقع باید گفت آنچه باعث برخی مقاومت‌ها می‌شود مسئله‌ای زیربنایی و زیرساختی نیست زیرا از نظر زیربنایی اسلام و فقه شیعه،‌ قوانین کشور راهگشاست. اگر در جامعه مخالفتی نسبت به حضور زنان وجود داشته باشد،‌ اکثریت مطلق را ندارد. 

 توسعه پایدار ممکن نیست مگر با استفاده از نیروی انسانی متخصص و استفاده از زنان به‌عنوان ۵۰درصد جمعیت کشور امروز یک ضرورت است و زنان ایرانی بیش از ۳۰ سال است که در سایه انقلاب اسلامی برای رسیدن به توسعه پایدار و تبدیل‌شدن به الگویی برای کشورهای منطقه ازجمله عربستان تلاش کرده‌اند و مقاومت علیه این تلاش‌ها نباید آنها را در موقعیتی بدتر از کشورهایی که برای آنها الگو بوده‌اند قرار دهد.

منبع: شرق، ۲۴ آذر