مردم فکر می‌کنند احکام قضات غیرقانونی است

نویسنده
حسین محمدی

» اعتراف اصول‌گرایان به عدم اعتماد به قوه‌قضاییه

هم‌زمان با اعلام انباشت بیش از ۱۷ میلیون پرونده در قوه‌قضاییه٬ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته است که بیش از ۱۳۰۰ شکایت از قوه‌قضاییه به این کمیسیون آمده است٬ زیرا مردم تصور می‌کنند که احکام قضات غیرقانونی است.

محمدعلی پورمختار٬ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس٬ در گفت‌وگویی با بولتن‌نیوز گفته است که “در یک سال و نیم گذشته در مجلس نهم ما چهار هزار پرونده ورودی به کمیسیون داشتیم که به عنوان شکایت وارد شده و در حال رسیدگی است”٬ که از میان این پرونده‌ها “حدود هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۳۵۰ پرونده مربوط به قوه قضائیه” است. به گفته پورمختار این شکایت‌ها “راجع به عملکرد قضاوت و آرایی که صادر کردند، است. مردم فکر می کنند که این آرا برخلاف قانون بوده یا اتفاقاتی که در آن قوه افتاده، باعث شکایت شد”.

این از معدود دفعاتی است که یکی از مسوولان جمهوری‌اسلامی صراحتا اعلام می‌کند که نظر مردم نسبت به احکامی که قضات قوه‌قضاییه صادر می‌کنند٬ مثبت نیست و این احکام را “غیرقانونی” می‌دانند.

به گفته پورمختار این پرونده‌ها شامل مواردی است که “عمل غیر قانونی صورت بگیرد به نفع خود یا به نفع دیگری، یا این که رشوه ای گرفته شود و یا رشوه ای پرداخت شود”.

هفته گذشته مصطفی پورمحمدی٬ وزیر دادگستری٬ در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران گفته بود: “در سازمان تعزیرات حکومتی به ویژه اداره کل استان تهران تعدادی از همکاران در پرونده‌ها به فساد، انحراف و خطا آلوده شدند که در این راستا بیش از ۱۰ نفر از آنها بازداشت شدند که این افراد از مدیران،‌ روسای شعبه و مستشاران بوده ‌اند.

عددهای فساد این افراد بالا است و ما از این بابت متاسف هستیم، اما باید گفت این اعداد با آن اعدادی که امروز از پرونده‌های فساد در کشور مطرح می‌شود فاصله زیادی دارد. باعث تاسف است که ما در کشور چنین پرونده‌های فسادی داریم”.

در تحولی دیگر علی یونسی٬ دستیار حسن روحانی و وزیر اطلاعات دولت خاتمی٬ در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد چنین درباره آسیب دیدن عدالت در جمهوری‌اسلامی سخن گفته است: “عدالت از ناحیه ضابطان آسیب دیده زیرا اگر آنها قانونی، اخلاقی و درست عمل کنند دستگاه قضایی هم راحت‌تر عمل می‌کند، اگر آنها پرونده را بد تشکیل دهند به همان نسبت در دستگاه قضایی هم بد پیش خواهد رفت. اینجاست که دستگاه‌های اجرایی در سیستم قضایی تاثیرگذار هستند و اگر منظورتان از تاثیر‌گذاری در استقلال همین مساله باشد این حرف درست است. اما متاسفانه شاهد بوده‌ایم که دستگاه‌های امنیتی از موضع قدرت قاضی را تحت فشار قرار داده‌اند که روند محاکمه را به‌گونه‌یی پیش ببرند که خواست خودشان است”.

پیش از این٬ محمد هاشمی‌شاهرودی٬‌ پس از انتصاب از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به سمت رییس قوه‌قضاییه٬ گفته بود میراث محمد یزدی برای وی در دستگاه قضایی٬ ویرانه بوده است.

علی‌رضا آوایی٬ رییس کل دادگستری استان تهران نیز خواستار آن شده که جمهوری‌اسلامی “عادلانه رفتار” کند و تنها در این صورت است که “حکومت باقی می‌ماند”. به گفته آوایی “اگر به مردم ظلم کنیم آسیب می بینیم، اینها قوانین الهی است و حکومت اسلامی و غیر اسلامی هم ندارد، ظلم به هر عنوانی عمر حکومت را کاهش می دهد حال به اسم دین باشد یا با سایر اسامی؛ ظلم از یک بازداشت موقت ناحق، یک ورود به منزل ناحق، بردن آبروی یک خانواده، یک دست بلند کردن ضابطین بر سر متهم، یک رأی بی دلیل صادر کردن تا امور مربوط به شهرداری، فرمانداری و سایر موارد می تواند مصداق پیدا کند و اگر با عدالت با مردم رفتار نشود و ظلم صورت گیرد عمر حکومت ها کاهش می یابد”.