مطهری: مردم برای جارو هم صف می بندند

نویسنده
نازنین کامدار

» صف بندی مخالفان و مدافعان سبد کالایی

با افزایش انتقادها از نحوه توزیع سبد کالایی دولت و صف بندی هواداران و مخالفان دولت درباره دلایل هجوم مردم برای دریافت این بسته ها که عموما با خلق تصاویری تاسف بار همراه بوده، سرانجام حسن روحانی به علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی،ماموریت داد تا این کار را ساماندهی کند.

تا پیش از صدور این دستور اما، صف طویلی از موافقان و مخالفان این طرح در برابر هم صف کشیده و حتی کار را به هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت کشانده و از او خواسته اند “با یادآوری رهنمود امام” سکوت خود “در قبال مشکلات جدی دولت به ویژه در موضوع هدفمندی یارانه ها و توزیع سبدکالا” را بشکند.

همزمان جهان نیوز، از “ماهیگیری رسانه های آمریکا از آب گل آلود توزیع غلط سبدکالا” خبر داده و اینکه “مردم گرسنه در سالگرد انقلابشان در صف غذا یکدیگر را هل می دهند.”

از سوی دیگر به نوشته رجانیوز، استاندار قم از مخالفت با توزیع سبد کالا گفته و اینکه به دولت نامه نوشته اما بی فایده بوده است.

این سایت همچنین با بازانتشار تیتر روزنامه های حامی دولت نوشته است: “رصد رسانه های اصلی حامی دولت نیز نشان می دهد هیچ جای دفاعی از این اقدام غیرکارشناسی و شتابزده باقی نمانده است.”

 

نابسامانی های اجرای طرح

 روزنامه کیهان هم در شماره دیروز خود درباره ماجرای سبد کالایی چنین نوشت: “دولت یازدهم با هدف کمک به اقشار محروم چندی پیش تصمیم به توزیع سبد کالایی گرفت، اما ابهامات و سؤالات حاشیه‌ای این طرح آن قدر فراوان بود که هر چه به زمان توزیع نخستین سبد نزدیکتر می‌شدیم بر دامنه این ابهامات افزوده می‌شد. از ماجرای پیامک‌های واقعی و تقلبی گرفته تا تشخیص واجدین شرایط دریافت سبد و تبعیض آشکار میان کارگران و کارمندان و… خلاصه اشکالات سبد کالایی زمانی شکل عینی به خود گرفت که از روز ۱۳ بهمن ماه فروشگاه‌های زنجیره‌ای در سراسر کشور اقدام به توزیع نخستین سبد کردند.از صبح همان روز صف‌های طویل در برابر این فروشگاه‌ها آن هم در سرمای شدید زمستان شکل گرفت و هرچه زمان هم گذشت بر تعداد متقاضیان افزوده شد. کمبود مکان‌های توزیع، بی‌کیفیتی برخی کالاهای سبد، اطلاع‌رسانی ضعیف و تبعیض آشکار میان حقوق‌بگیران دولتی و غیردولتی، کارمند و کارگر، بازنشسته و شاغل، عدم حفظ کرامت شهروندان و… همگی از جمله مشکلات طرح سبد کالا بود که با شروع کار نمایان شد.در این میان سکوت مسئولان دولتی خصوصا وزرای ذیربط نظیر صنعت و معدن و تجارت، اقتصاد و… نشان از آن دارد که هیچ یک از مقامات مسئول نیز حاضر نیست مسئولیت این آشفتگی و نابسامانی در اجرای طرح سبد کالا را بپذیرد”.

سایت “بهارنیوز”، از سایت های هوادار دولت هم در واکنش به انتقادها با چاپ تصاویر درگیری های مردم در صف توزیع سبدکالایی نوشته است: “به تصویر کشیدن این مردم که برای دریافت یک کیسه ۱۰ کیلوئی برنج و چند عدد مرغ و دو بطری روغن و… صف طولانی بسته‌اند، و حتی با هم درگیر شده و صحنه‌‌های زشتی همچون تصاویر این مجموعه را خلق کرده‌اند، همگی نمایش فاجعه‌ای است که دولت احمدی‌نژاد در ایران بوجود آورد. میلیون‌ها مردم ایران معطل دو عدد مرغ و ۱۰ کیلو برنج رایگان‌اند اما میلیاردها دلار پول غارت شده همین مردم در جیب امثال خاوری، بابک زنجانی و صدها نمونه آنهاست و همگی نیز از جناح مورد علاقه همین خبرگزاری‌ها و نمایندگان پایداری که دلسوز مردم شده‌اند، به شمار می‌روند! فاجعه‌ای که ۸ سال شالوده‌ و اساس بنیان گذاشته شد تا حالا دولت جدید تاوانش را بدهد و زخم زبانش را از زبان نمایندگانی همچون رسایی، بذرپاش و کوچک‌زاده،… و رسانه‌هایی که ۸ سال در خواب بودند، بشنود و ببیند! واقعا انصافتان را شکر!”

 

محصول بی تدبیری

مجلس نیزکه علاوه بر مقدمه چینی برای استیضاح نعمت زاده، وزیر صنعت،معدن و تجارت به بهانه توزیع نابهنجارسبد کالایی، خواستار “رفع ۴ ایراد سبدکالا” شده، واکنش های متعددی به این طرح داشته است.از جمله حمید رسایی در نطقی گفت: “قبل از توزیع سبد کالا در صحن علنی تذکر دادم که این روش توزیع درست نیست و گفتم که اتفاقاً این روش گداپروری است؛ الان هم تاکید می‌کنم که بی‌سوادها هم روش توزیع دهه شصت را برای دهه ۹۰ انتخاب نمی‌کنند تا چه برسد به مدعیان باسوادی. اگر حامد کرزای هم می خواست در افغانستان چنین سبدی را توزیع کند، موفق‌تر از این عمل می کرد بنابر این به نظر می‌رسد که وضعیت تأسف بار توزیع سبد کالا که تا به حال۲ کشته نیز به دنبال داشته است و به سوژه‌ای برای رسانه های بیگانه و مقامات آمریکایی تبدیل شده به هیچ وجه حاصل بی‌تدبیری نیست بلکه محصول تدبیر یک جریان در درون دولت است. وضعیت أسف باری که از زندگی اقتصادی مردم نشان داده می شود، همان تدبیری است که می‌خواهد القا کند توان نظامی آمریکا آنقدر زیاد است که می تواند با یک بمب، سیستم دفاعی ما را از کار بیندازد. همان است تدبیری که در کیفرخواست فرزندش یکی از جرایم این آقازاده، لابی با شبکه‌های جاسوسی و ارائه اطلاعات محرمانه کشور برای تأثیرگذاری بیشتر در تحریم‌ها ذکر شده است. آیا اتفاقی است که در دهه فجر وضعیتی بوجود بیاورند که رسانه‌های بیگانه در لزوم پذیرش شروط ظالمانه غرب بگویند که وضع اقتصادی مردم ایران آنقدر بد است که برای یک سبد کالا اینطور صف می بندند! آیا عادی است که بعد از این اقدامات داخلی، معاون وزیرخارجه امریکا می‌گوید درشبکه ها دیدید که ایران اخیرا بطور قابل توجهی غذا به مردم فقیر در جامعه داد که نشان دهنده اینست که کاهش هدفمند و محدود تحریم ها تأثیر مستقیم بر مردم این کشور داشته است”.

منتقدان اما نقطه دیگری را نیز هدف گرفته اند:توافقات با آمریکا. در همین راستا، فارس به قلم فردی به نام “سید یاسر جبراییلی” خبر از “اعلام وصول پیام سبدکالا در سنای آمریکا” داده و از جمله نوشته: “کنار هم چیده شدن مطالبات فراهسته ای و فراژنوخانم شرمن با صف های فقر نمایی سبرکالا، ما را از شکی که پیش از این درباره وجودپشت پرده ای خطرناک در طرح توزیع سبدکالا داشتیم، اندکی فراتر می برد و تحقیق و تفحص را ضروری تر.”

همان مضمونی که کیهان نیز برای تیتر اول خود برگزیده است: “شرمن: سبد کالا با پول ما بین فقرا توزیع شد!”

این انتقادات اما در نشریات حامی یا نزدیک دولت، انعکاس چندانی نداشته است.روزنامه هایی چون شرق و اعتماد… اشاره ای به توزیع سبد کالا نکرده اند و برخی از هواداران دولت مانند صادق زیبا کلام هم ترجیح داده اند به احمدی نژاد بپردازند و “خطا”های او را یادآور شوند. زیبا کلام در همین راستا به سایت “سلام نو” گفته: “ممکن است که طرح سبد کالا طرح خوبی نباشد؛ ولی نکته مهم‌تر این است که آنگونه مملکت داری که از آقای احمدی‌نژاد دیدید به مراتب از طرح سبد کالا فاجعه آمیز‌تر بود”.

علی مطهری، نماینده تهران اما انتقاد را متوجه مردم دانسته و با اشاره به اینکه “ما مردم خود را می شناسیم” به سایت فراروگفته است: “دولت باید درنحوه توزیع سبد کالا دقت می‌کرد و آن را به شکل دیگری همچون تحویل در در منازل اقدام می‌کرد. ما مردم خود را می‌شناسیم پس باید دولت در نحوه توزیع سبد کالا تدبیری را اتخاذ می‌کرد که منجر به صف‌های طولانی نمی‌شد. به نظرم دولت مقداری بی‌تجربگی کرد و این کارش به خوبی انجام نشد. ما مردم خود را می‌شناسیم اگر الان بگوییم که فلان جا جارو توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند”.

در چنین شرایطی از یک سو حسن روحانی در نامه ای علی ربیعی دستور بازنگری در شیوه توزیع سبدکالایی را داده و از سوی دیگر رئیس شورای اصناف کشور خبر داده که توزیع سبد کالا به واحدهای صنفی واگذار شده است.

خبرگزاری ایسنا در باره دستور روحانی نوشته است: “با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهور، کار توزیع سبد کالای حمایتی دولت به مردم ساماندهی می‌شود. در جلسه دیروز هیأت دولت، علی ربیعی - تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از سوی رئیس‌جمهور، مسئول ساماندهی وضعیت موجود توزیع سبد کالا، ایجاد وحدت مدیریت و اطلاع‌رسانی بین دو وزارتخانه‌ی مأمور این کار شد. دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی مأمور توزیع سبد کالای حمایتی دولت به مردم هستند که پس از بروز برخی مشکلات در انجام این مأموریت، رئیس‌جمهور به ربیعی دستور داد تا این روند را ساماندهی و برای اجرای بهتر آن، بین این دو وزارتخانه وحدت مدیریت ایجاد کند”.