آمریکا: استاکس نت تغییر شکل می دهد

نویسنده

» گزارش رویترز از ارزیابی های ایمنی اینترنتی

متخصصین امنیت اینترنت آمریکا هشدار دادند که ویروس استاکس نت، یک سال بعد از اینکه برنامه هسته ای ایران را هدف گرفت، اکنون ممکن است بیشتر تهدید کننده باشد .

وزارت امنیت ملی آمریکا، در گزارشی که برای کنگره آماده شده است گفته است که این وزارتخانه ظرف سال گذشته این بدافزار کامپیوتری را که سیستم های کنترل صنعتی را مختل می سازد، مورد ارزیابی دائم قرار داده اند .

استاکس نت سیستم های صنعتی زیمنس را که در همه جای دنیا برای کنترل روند های صنعتی، از برنامه هسته ای گرفته تا کارخانه های شیمیایی و تاسیسات آبرسانی و داروسازی بکار می رود، هدف گرفته بود .

مقامات گفتند: “این بد افزار می تواند بطور خودکار وارد سیستم شود، فورمول محصولی که در حال تولید است را سرقت کند، مواد متشکله آنرا تغییر دهد و در عین حال به اوپراتور گزارش دهد که همه چیز کاملا عادی است.”

رابرت استمفیلی، دبیر دفتر ایمنی سایبری و دو نفر دیگر از دستیاران او در کمیته انرژی کنگره آمریکا در این زمینه شهادت دادند .

هرچند شرکت های کامپیوتری ضد ویروس نرم افزارهایی  برای ختثی کردن استاکس نت نوشته اند ولی مقامات امنیتی نگران آن هستند که هکر ها نسخه های پیشرفته تری از این بد افزار را طراحی کرده باشند .

آنها می گویند: “افرادی که این بد افزار را طراحی کردند ممکن است با استفاده از اطلاعات عمومی نسخه هایی از آن را طراحی کنند که  وسائل و تجهیزات متنوع تری را هدف بگیرد و در سیستم های کنترلی آنها رخنه کند.”

برخی مقامات امنیتی گفتند آنها معتقدند بد افزار استاکس نت توسط آمریکا و اسرائیل برای حمله به برنامه هسته ای ایران طراحی شده است .

 منبع: رویترز - 27 ژوئیه