کنگره آمریکا، آماده تحریم ایران

نویسنده

» گزارش سانفرانسیسکو کرونیکل ازتلاش جمهموری خواهان

جیم آبرامز

 

کنگره آماده است تا در صورت شکست مذاکرات بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای ایران در مورد تحریم های جدید علیه آن کشور با سرعت اقدام کند. این بار قانونگذاران در مورد تلاش برای ممنوعیت صادرات بنزین و مواد نفتی پالایش یافته به ایران که احتمالا زندگی مردم عادی آن کشور را مختل می کند صحبت می‌کنند.

تد پو نماینده جمهوریخواه از تگزاس در نطق خود در مجلس گفت: “اگر می‌خواهیم توجه آنها را جلب کنیم باید کاری واقعی بکنیم: واردات بنزین به ایران را تحریم کنید. نقطه‌ضعف احمدی‌نژاد در این است.”

سناتور کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکداری و مسکن و امور شهری سنای آمریکا، یکی از چندین قانونگذارانی است که روی برنامه‌های مربوط به افزایش جریمه‌ها ئو تحریم ها کار می‌کند.

کریستوفر داد، دموکرات از ایالت کانکتیکات گفت: “کنگره باید پرزیدنت اوباما را برای مقابله با تهدیدهای ایران با ابزارهای متنوعی مجهز کند.” وی گفت  لایحه او شامل افزایش محدودیت‌های کنونی بر موسسات مالی ایران، تحمیل ممنوعیت‌های جدید بازرگانی و قرار دادن جریمه‌هایی برای نهادهایی که محصولات پالایش یافته نفتی را به ایران صادر می‌کنند، است. کمیته این سناتور جلسه‌ای را در روز سه‌شنبه برای بررسی این موضوع در مجلس ترتیب داده است.

اوباما گفت، مذاکرات روز پنجشنبه سوئیس بین ایران و شش قدرت بزرگ جهان، که ایران طی آن عنوان کرد درهای تاسیسات جدیدا آشکارشده خود را برروی بازرسان سازمان ملل خواهد گشود، “شروعی سازنده” بوده است؛ اما عنوان کرد که ایران باید اعمالش را با گفته‌هایش همخوان کند.

پرزیدنت اوباما گفت دولت وی در پیوند با کنگره در حال آماده کردن برنامه‌هایی است که می‌تواند بخش‌های ارتباطات، مالی و انرژی ایران را هدف قرار دهد. امید آن است که بتوان جبهه بین‌المللی متحدی تشکیل داد که شامل چین و روسیه، یعنی کشورهایی که در گذشته نسبت به محدودیت‌های بازرگانی علیه ایران مردد بودند، باشد.

بسیاری از رهبران دموکرات از جمله رئیس کمیته روابط خارجی سنا، جان کری از ماساچوست می‌گوید که باید به ایران فرصتی کوتاه داده شود تا نشان دهد که در مسیر درست حرکت می‌کند.

رهبر اکثریت مجلس نمایندگان، استنی هویر دموکرات از مریلند گفت، مذاکرات باید فرصت موفقیت را داشته باشد. اما افزود: “ما برای اقداماتی که به نظرمان مناسب می‌آید مجبور نیستیم صبر کنیم، خصوصا برای روسیه یا چین یا هرکس دیگر.”

هویر در حالیکه روز پنجشنبه با جمهوریخواه شماره 2، اریک کانتور نماینده ویرجینیا در سنا صحبت می‌کرد این بیانات را ابراز کرد.

کانتور دموکرات‌ها را ترغیب کرد تا صادرات بنزین و مواد نفتی پالایش یافته به ایران را ممنوع کنند. وی گفت جمهوریخواهان نمی خواستند “تا زمانیکه توافقی جمعی در صحنه جهان صورت گیرد” منتظر بمانند.

النا رزلتینن نماینده جمهوریخواه فلوریدا، جمهوریخواه ارشد در کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان، در این مورد صریح‌تر بود. وی گفت: “آمریکا باید کاسه گدایی را کنار بگذارد، مانند یک رهبر جهانی عمل کند و تلاش‌ برای تحمیل تحریم‌های فوری و فلج‌کننده بر رژیم ایران را رهبری کند.”

رز- لتینن امسال لایحه‌ای را به منظور تشدید جریمه‌ها علیه کسانی‌ که به تلاش‌های تکثیرسلاح های هسته ای ایران کمک می‌کنند، معرفی کرد. او در ریاست کمیته یک متحد دارد: هوارد برمن نماینده دموکرات کالیفرنیا. او لایحه‌ای را پیش می‌برد که نهادهای خارجی را که به ایران مواد نفتی پالایش یافته می‌فروشند از تجارت در آمریکا منع کند.

در حالیکه ایران تولیدکننده بزرگ نفت است، بنزین و محصولات نفتی را وارد می‌کند. توقف صادرات بنزین به ایران تاثیر زیادی روی مردم ایران می‌گذارد.

کنت ام. پولاک کارشناس خاورمیانه، مدیر مرکز سابان در موسسه بروکینگز گفت، سئوال این است که آیا چنین جریمه‌هایی تاثیرگذار هستند یا خیر. ایران به سرعت در حال توسعه قابلیت پالایش خود است و تهران با به نمایش گذاشتن رنج عامه مردم ایران با افکار جهانی بازی می‌کند.

وی افزود، مواضع تندروانه برخی در کنگره می‌تواند برای کاخ سفید در حینی که تلاش می‌کند متحدان خود را برای جریمه‌های هدفمند بیشتر متقاعد کند، بکار آید.

 

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل، 3 اکتبر 2009