با ایران چه باید کرد؟

نویسنده

» تحلیل شیکاگو تریبون از برخورد با ایران هسته ای

تاماس پیکرینگ و آنتونی زینی

آدلی استیونسون زمانی گفت «اقدام عاقلانه، هوشیارانه و محتاطانه در شرایط خطرناک، آزمونی واقعی برای انسان و یا یک ملت است.» در مقابل توانایی ایران برای تبدیل به یک نیروی هسته ای و تهدید این کشور علیه اسرائیل، رهبران آمریکا باید از توصیه استیونسون پیروی کنند و محتاطانه و هوشیارانه عمل کنند.

شکی نیست که یک ایران مسلح به سلاح هسته ای خطری جدی برای منافع آمریکا و امنیت منطقه و اسرائیل به شمار می آید. در مورد جدی بودن برنامه هسته ای ایران و یا توسل به اقدام نظامی به عنوان آخرین راه حل برای دفع این خطر هم تردیدی وجود ندارد.

حمله نظامی به ایران می تواند توانایی ایران برای تولید سلاح هسته ای را محدود سازد و به تاخیر بیاندازد ولی نمی تواند آن را متوقف سازد. ما تردید داریم که حمله نظامی آمریکا بدون پیاده کردن نیرو و از طریق هوایی و استفاده از هواپیماهای بدون خلبان و عملیات سایبری و غیره، بتواند باعث توقف برنامه هسته ای ایران یا تغییر رژیم یا تن دادن ایارن به خواسته های آمریکا شود.

رهبران آمریکا و اسرائیل توافق دارند که رهبران ایران هنوز تصمیم به ساخت سلاح هسته ای نگرفته اند. موضع رسمی مقامات آمریکایی آن است که ایران در حال تهیه اورانیوم غنی شده برای تولید سلاح هسته ای است و به همین دلیل گزینه نظامی را باید همچنان در نظر گرفت. لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا گفته است که آمریکا از زمانی که ایران تصمیم به تولید سلاح هسته ای بگیرد «یک سال وقت دارد تا اقدام لازم را انجام دهد.»

تصمیم آمریکا برای حمله به ایران می تواند اعتبار آمریکا را در نزد متحدان آن در دنیا و در منطقه ارتقا دهد و برنامه هسته ای ایران را برای چندین سال به تعویق اندازد. چنین حمله ای از سوی دیگر نشان دهنده پایبندی آمریکا به پیمان عدم گسرتش سلاح های هسته ای خواهد بود و به سایر کشورها نشان خواهد داد که آمریکا در این زمینه جدی است.

در این زمینه هزینه های غیر قابل محاسبه نیز وجود دارد که ناشی از عدم اطمینان از مقیاس تلافی ایران و اثر آن بر منطقه ناشی می شود. ایران احتمالا به تلافی مستقیم و همچنین تلافی از طرق غیر مستقیم از طریق حزب الله لبنان دست خواهد زد. باید انتظار رشد سریع قیمت نفت و تاثیرات نامطلوب آن بر بحران اقتصادی جهانی نیز بود.

اقدام نظامی همچنین باعث گسترش درگیری سوریه، حزب الله، فلسطینیان و کشورهای عربی و گروه های تروریستی خواهد شد. جنگ وسیع در منطقه مسلما باعث ضربه خوردن به موقعیت اسرائیل و آمریکا در منطقه خاورمیانه می شود. چنین وضعیتی زمینه را برای پا گرفتن عملیات افراطی توسط گروه های تروریستی فراهم می آورد.

ما در این زمینه به گروهی متشکل از 30 متخصص آمریکایی از سیاستمداران سابق و متخصصین پیوستیم تا از گزارش اخیر منتشر شده تحت عنوان «هزینه و فایده اقدام نظامی علیه ایران» پشتیبانی کنیم. در زمانه ای که لفاظی سیاسی صحنه را پر کرده است، ما معتقدیم مردم آمریکا سزاوار آن هستند که بحث هایی عینی در تحلیل هزینه و فایده اقدام نظامی علیه ایران را بررسی کنند تا بتوانند در زمینه چنین اقدامی تصمیم بگیرند.

 

منبع:  شیکاگو تریبون – 12 اکتبر 2012