جمع مستان

نویسنده
بهاره خسروی

تازه های اهل فرهنگ…

 

 

احمدرضا احمدی : عرضه‌ی آثار جدید درنمایشگاه کتاب

احمدرضا احمدی که به‌تازگی نمایشنامه‌ی ‌فرودگاه ـ پرواز 707‌ را ویژه‌ی مخاطبان بزرگ‌سال نوشته است، از حضور بیش از ده‌عنوان کتاب چاپ اولی‌اش در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.

سفر در شب‌ و ‌کبوتر سفید کنار آیینه‌ هر دو از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این نویسنده و شاعر ادبیات معاصر در این نمایشگاه برای اولین‌بار حضور خواهند داشت.

سفر در شب‌ مجموعه‌داستانی از احمدرضا احمدی‌ست که به هم‌راه چهار کتاب صوتی دیگر از این فعال ادبی در نمایشگاه عرضه می‌شود.

احمدی در کتاب ‌کبوتر سفید کنار آیینه‌ نیز داستان دخترکی را در قالب قصه‌ای خیال‌انگیز روایت کرده است که پری سفید و آبی‌رنگ از کبوتر سفید‌رنگی را در دست دارد و در حالی‌که به آسمان خیره شده، در جست‌و‌جوی کبوتر است.

پسرک دریا را نگاه کرد و گفت‌ از انتشارات نیستان از دیگر آثار این نویسنده ویژه‌ی مخاطبان کودک و نوجوان است که کار تصویرگری آن را علی‌رضا گلدوزیان برعهده دارد. این کتاب نیز در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

موج‌های دریا یک بطری را به ساحل آوردند‌، ‌دیگر در خانه‌ی پسرک، هفت صندلی بود‌ و ‌در یک شب مهتابی که شب 14 بود‌ در زمره‌ی دیگر آثار کودکان و نوجوانان این نویسنده‌اند که بناست توسط انتشارات چشمه در نمایشگاه حضور داشته باشند.

کتاب ‌هفت جلدی دفتر‌های سال‌خوردگی تماما از نشر چشمه نیز در زمره‌ی آثار ادبی این ادیب معاصر است که بناست ویژه‌ی مخاطبان بزرگ‌سال در نمایشگاه کتاب عرضه شود.

 

 

محمدرضا بایرامی : رفع توقیف “مردگان باغ سبز”

چاپ سوم رمان “مردگان باغ سبز” نوشته محمدرضا بایرامی که  پس از چاپ دوم، توقیف شده بود، قرار است در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شود.

سال گذشته، پیرو انتشار خبر توقیف این رمان، محمد اللهیاری - مدیر اداره‌ی کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - مسأله‌ی رمان «مردگان باغ سبز» محمدرضا بایرامی را مسأله‌ای بین ناشر و نویسنده توصیف کرده و درباره‌ی سرانجام این کتاب گفته بود: این کتاب هم مانند سایر کتاب‌هاست. از ناشر خواستیم یک‌سری اصلاحات را اعمال کند و آن را برای دریافت مجوز به ارشاد بیاورد.

سپس محمد حمزه‌زاده - مدیر انتشارات سوره‌ی مهر - از انتشار رمان توقیف‌شده‌ی محمدرضا بایرامی با اعمال یک‌سری اصلاحات و توضیحاتی در مقدمه خبر داد.

او با اشاره به اتفاق‌هایی که درباره‌ی رمان «مردگان باغ‌ سبز» محمدرضا بایرامی رخ داده بود، گفته بود: بر روی این کتاب اصلاحاتی زده شد؛ چون سوءتفاهم‌هایی در جامعه ایجاد کرده بود و انتشار آن با اتفاقات سال 88 مقارن شده بود و با این اتفاقات یک‌سری مقایسه‌ها می‌شد.

محمدرضا بایرامی هم چنین از انتشار رمان جدیدش با نام ‌آتش به اختیار‌، در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد.

بایرامی با اشاره به رمان ‌آتش به اختیار‌ گفت: «این رمان در واقع، سرگذشت چند سرباز است که در آخرین روز جنگ تحمیلی روایت می‌شود. آن‌ها در آخرین روز جنگ تحمیلی تلاش می‌کنند از یک محاصره فرار کنند که راه خود را گم می‌کنند و در دشت‌های گرم جنوب آواره می‌شوند. این رمان در انتشارات نیستان منتشر شده است و در نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شود.»

 

جمال شورجه : استعفا از شورای عالی سینما به دنبال “مسائل اخیر کشور”

جمال شورجه کارگردان و تهیه‌کننده ضمن اعلام خبر استعفای خود از حضور در شورای‌عالی سینما، گفت: “استعفای من از حضور در جلسات شورای‌عالی سینما بی‌ربط با جریانات اخیری که در کشور رخ داد و موضع‌گیری‌های رئیس جمهور نبوده است. البته فرصت و رغبتی برای حضور در جلسات را هم ندارم.”

وی در ادامه افزود: “فرمان مقام معظم رهبری برای همه واجب‌الاطاعه است، اما دیدیم در هفته‌های اخیر موضع‌گیری‌هایی از سوی رئیس‌جمهور صورت گرفت که کشور را دچار تشنج کرد و دودستگی میان اصولگرایان ایجاد شد. متاسفانه دشمن توانست به اندازه کافی از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کند و علیه انقلاب و ارکان نظام تبیلغات گسترده‌ای صورت گرفت.”

کارگردان “33 روز” در ادامه افزود: “امام راحل(ره) فرمودند هر جا که دیدید دشمن از مواضع شما طرفداری می‌کند بدانید موضع‌گیری‌تان اشتباه بوده است. در این یکی دو هفته اخیر فرصتی ایجاد شد تا دشمن به دست افشانی و پایکوبی بپردازند و منافع انقلاب و مصالح کشور به دلیل تخطی از فرمان مقام معظم رهبری توسط رئیس جمهور دچار پاره‌ای از مشکلات شود.”

وی در خاتمه افزود: “اکثر اصولگرایان و نیروهای متعهد به انقلاب به خدمات بی دریغ و شبانه روزی رئیس جمهور معترف هستند، اما متاسفانه حضور یکی از عناصر وابسته در کنار آقای احمدی‌نژاد خدمات ایشان را زیر سؤال می‌برد و حمایت‌های ایشان از فرد مزبور هنوز هم ادامه دارد. امیدواریم خداوند به ما بصیرت کامل و لازم عنایت فرماید.”

 

 

کیومرث صابری : گرامی داشت سالگرد درگذشت کیومرث صابری (گل‌آقا)

همکاران گل‌آقا، خانواده، دوستان و جمعی از شاگردان وی با حضور در قطعه هنرمندان بهشت زهرا یادش را گرامی داشتند.

گل‌آقا در اردیبهشت‌ماه سال 1383 پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

 

کیومرث صابری فومنی معروف به گل‌آقا سال 1320 در صومعه‌سرا متولد شد و پس از طی تحصیلات متوسطه به تهران آمد و تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد ادبیات تطبیقی ادامه داد. از سال 1340 همکاری خود را با نشریه توفیق آغاز کرد که این همکاری تا زمان توقیف این نشریه در سال 1350 ادامه یافت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، مسؤولیت‌های متعددی همچون مدیرکلی دفتر آموزشی وزارت آموزش و پرورش، مسؤولیت مجله رشد ادب فارسی و مشاورت فرهنگی شهید رجایی و آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای را به عهده داشت. از سال 1362 از کلیه مناصب سیاسی خود کناره‌گیری کرد و یک سال بعد نگارش ستون «دو کلمه حرف حساب» را در روزنامه اطلاعات آغاز کرد که سرآغازی بر طنز سیاسی بعد از انقلاب بود. در آبان‌ماه 1369 هفته‌نامه”گل‌آقا” را منتشر کرد که در آن برای اولین‌بار کاریکاتور چهره مسؤولان به چاپ رسید. او به تدریج نشریات ماهنامه، سالنامه، بچه‌ها گل‌آقا و کتاب‌های طنز و کاریکاتور را هم به مجموعه فعالیت‌های مؤسسه گل‌آقا افزود. سال 1381 هم‌زمان با سیزدهمین سالگرد انتشار هفته‌نامه گل‌آقا، انتشار آن را متوقف کرد و دلایل آن را بازگو نکرد.

 

 

علیرضا روشن: انتشار نخستین مجموعه‌ی شعر همزمان با نمایشگاه کتاب

نخستین مجموعه‌ی شعر علیرضا روشن منتشر شده و در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

مجموعه‌ی شعر کوتاه “کتاب نیست” شامل نزدیک به 200 قطعه شعر در سه دفتر است؛ “شمع گندم”، “کتاب تو” و “کتاب نیست” سه دفتر این مجموعه هستند.

روشن درباره‌ی موضوع سروده‌هایش می‌گوید: دغدغه‌های شخصی من در زندگی روزمره دست‌مایه‌ی سرودن این شعرها بوده است. از آن‌جا که زندگی خیلی سخت و کند می‌گذرد، من به نوشتن روی آورده‌ام. شعر را برای گذراندن ساعات زندگی به‌کار گرفته‌ام و روزهایم با شعر به پایان می‌رسد.

“کتاب نیست” در 124 صفحه با قیمت 2500 تومان از سوی نشر آموت منتشر شده است.

علیرضا روشن متولد 21 اسفند سال 1355 در تهران و فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته‌ی ادبیات نمایشی است. بازنویسی “اسرارنامه”ی عطار نیشابوری در مجموعه‌ی “یکی بود یکی نبود” انتشارات کتاب پارسه نیز برعهده‌ی روشن بوده و در حال حاضر این اثر در در دست چاپ است.

 

سیمین دانشور: دریافت لوح زرین نخستین دوره‌ی جایزه‌ی مطبوعات ادبی

نخستین دوره‌ی جایزه‌ی مطبوعات ادبی با اهدای لوح زرین “سیمین دانشور” برپا شد.

نخستین دوره‌ی جایزه‌ی مطبوعات ادبی، مجموعه‌ی داستان “ماهی در باد” نوشته‌ی “حسین آتش‌پرور” را به عنوان برگزیده‌ی خود معرفی و از “قاسم لاربن” - نویسنده‌ی پیشکسوت - تقدیر کرد.

در بیانیه‌ی این جایزه آمده است: “اگر قرار بود دست‌مان را رو کنیم، رؤیاهای‌مان طوری تمام می‌شد که دیگر بی‌قرار نباشیم؛ اما هر بار بیدار که می‌شویم، باز به اشتیاق یکدیگر دامن می‌زنیم و “او” یکی از همین رؤیاهای زیبای ماست؛ که انتخاب ماست؛ که نازبانوی سر در آسمان ادبیات ماست. بی‌شک، شیوه‌ی خاص دل‌دادگی با چشم‌های خسته را به ما “او” یاد داده‌ است. بانو سیمین دانشور که به احترامش نگاه می‌کنیم به آسمانی که صورتش را در دست‌های او می‌شوید.

هشتم اردیبهشت 1390، به مناسبت نودمین سال‌روز تولد بانوی داستان‌نویسی ایران، سیمین دانشور، به همت دفتر مطالعاتی انتشارات بوتیمار و به انتخاب و نظر مطبوعات ادبی، “ارمغان فرهنگی”، “دال”، “شهرزاد” و “نوشتا”، مجموعه‌ی داستان “ماهی در باد” نوشته‌ی “حسین آتش‌پرور” (نشر گل آذین) به خاطر خلاقیت در نثر و فرم و سبک شخصی و همچنین تعهد نسبت به انسان معاصر، در میان مجموعه‌های داستان چاپ‌شده در سال 1389، لایق دریافت لوح زرین سیمین دانشور شناخته شده که به همراه هدیه‌ای نفیس از آثار استاد “رحیم مولاییان”، به ایشان تقدیم می‌شود.

نخستین دوره‌ی این جایزه‌ی ادبی، به نام بانوی ادبیات ایران، آغاز رسمی سالانه خواهد بود در بزرگداشت چهره‌های گرامی ادبیات ایران، که از سال آینده در دو حوزه‌ی شعر و داستان برگزار خواهد شد.

مراسم پایانی جایزه‌ی مطبوعات ادبی در نگارخانه‌ای در مشهد برپا شد و از دور آینده، لوح زرین این جایزه هر سال به نام یک چهره‌ی ادبی خواهد بود.