طناب دار برای ترساندن مردم ناراضی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ۲۴ اعدام در طول ۴ روز

پس از وقفه‌ای که در اعدام‌های اعلام شده توسط رسانه‌های رسمی در ماه رمضان و بعد از آن در ماه برگزاری کنفرانس سران کشور‌های غیر متعهد در تهران صورت گرفت، دستگاه قضایی بر روند اعدام‌ها افزوده است. تنها در یک هفته گذشته، ۲۷ اعدام رسمی و ۴۷ اعدام توسط منابع غیر رسمی اعلام شده‌ که موارد چشمگیری از این احکام در “ملاء عام” به اجرا در آمده‌اند. فعالان حقوق بشر می‌گویند نیاز حکومت به ایجاد ترس میان مردم بیشتر شده است.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران که در سالهای گذشته مستندسازی آمار و گزارشهای مربوط به اعدام را به عهده داشته در مصاحبه با روز می‌گوید: به نظر می‌رسد که این آمار بالا‌تر هم خواهد رفت. معمولا در ماه‌های آخر سال میلادی آمار اعدام‌ها و بخصوص اعدام‌های ملاء عام شدت بیشتری می‌گیرد.

 

اعدام؛ ابزار ترس و وحشت

 به گزارش واحد مرکزی خبر در اصفهان بامداد روز یکشنبه ۲۱ آبانماه، یک زندانی که هویتش اعلام نشده، در زندان مرکزی اصفهان به دار آویخته شد. به نوشته سایت تبیان نیوز به نقل از روابط‌ عمومی دادگستری کل استان اصفهان، این فرد به جرم نگهداری ۶۴ کیلوگرم کراک به موجب رای شعبه‌ چهارم دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اعدام محکوم شده بود.

سه روز قبل از این تاریخ در ۱۸ آبانماه نیز دو حکم اعدام در زندان عادل آباد شیراز و پنج حکم اعدام در ملاء عام در خیابانهای این شهر به اجرا در آمده که اتهام همه اعدام شدگان در رابطه با مواد مخدر بوده است.

یک روز قبل از آن نیز واحد اطلاعات و اخبار دادگستری خراسان رضوی به نقل از غلامعلی صادقی، دادستان عمومی و انقلاب مشهد اعلام کرده بود که یک زندانی در زندان وکیل آباد مشهد به جرم خرید و فروش مواد مخدر به دار آویخته شد.

در روز ۱۷ آبانماه هم بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رسمی یازده زندانی درزندانهای تهران و زرند وچهار زندانی در ملاء عام در شیراز به دار آویخته شدند. در همین حال تارنمای رسمی دادگستری استان فارس هم از اعدام در ملاء عام چهار زندانی درمیدان کوزه‌گری شیراز خبر داد.

بدین ترتیب از روز چهارشنبه بنا به گزارش‌های منابع رسمی جمهوری اسلامی، ۲۴ نفر طی چهار روز در شهر‌های مختلف ایران به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر اعدام شده‌اند.۹ مورد از اعدام‌ها در ملاء عام صورت گرفته است.

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید روند اعدام‌ در ملاء عام امسال هم به شدت سال گذشته است. سال ۲۰۱۱ میلادی حداقل ۶۵ اعدام در ملاء عام در ایران اجرا شد که ۵۹ موردش توسط رسانه‌های رسمی اعلام شد.

این آمار به گفته این فعال حقوق بشر سه برابر سال ۲۰۱۰ با ۱۹ اعدام در ملاء عام و بیش از شش برابر سال ۲۰۰۹ با ۹ اعدام در ملاء عام است.

بر طبق آمار رسمی از اول سال میلادی تا کنون ۴۸ نفر در ملاء عام به دار آویخته شده‌اند.

به گفته آقای امیری مقدم اعدام در ملاء عام یکی از مهم ‌ترین شیوه‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد “وحشت” در جامعه است و “هرقدر که بحرانهای داخلی و خارجی حکومت و نارضایتی بین مردم بالا می‌گیرد نیاز حکومت برای ایجاد ترس بین مردم بیشتر می‌شود. باید به یاد داشته باشیم که بزرگ‌ترین تهدید برای حکومت نارضایتی مردمی است و حکومتی که قادر به حال مشکلات مردم نیست فقط از ابزار ترس و وحشت می‌تواند برای ادامه بقای خود استفاده کند.”

اعدام در ملاء عام از جمله ویژگی‌هایی است که ایران و چند کشور دیگر را از بقیه کشورهای اعدام کننده دنیا متفاوت کرده است.

 

۴۷ مورد اعدام اعلام نشده

در ایران به علت خودداری رسانه‌ها و مقامات قضایی از اعلام واقعی تعداد اجرای مجازات اعدام، آمار دقیقی در دست نیست.

رئیس سازمان حقوق بشر ایران در این مورد می‌گوید: ما همواره گزارش‌های متعددی در مورد اعدام‌های مخفیانه دریافت می‌کنیم که به دلیل عدم امکان تائید منتشر نمی‌شوند ولی پس از تایید در آمار سالانه منتشر خواهند شد. از ابتدای سال جاری میلادی تا کنون ۴۷ اعدام توسط منابع غیر رسمی به سازمان آن‌ها گزارش شده است.

به دلیل جایگاه بالای ایران در میان بزرگ‌ترین کشورهای مصرف کننده مواد مخدر در جهان، تعداد زیادی از افرادی که مبادرت به تجارت این مواد می‌کنند بازداشت، زندانی و در موارد زیادی با مجازات اعدام روبرو می‌شوند.

بر اساس آمار بیش از ۸۰ در صد از ۶۷۶ نفر اعدام شده در سال میلادی ۲۰۱۱، به اتهام جرائم مربوط به مواد مخدر به مرگ محکوم شده‌اند.

جمهوری اسلامی یکی بزرگ‌ترین نظامهای اعدام کننده در جهان است. متوسط اعدام در ایران در سال ۲۰۱۱، بیش از دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار داده است. ایران همچنین از حیث تعداد محکومان منتظر مرگ نیز چنین وضعیتی دارد.