آمادگی برای تحریم سنگین‌تر ایران

نویسنده

» نظرسنجی فایننشیال تایمز در مورد تنبیه دولت احمدی نژاد

جیمز بلیتز

بنا بر نظرسنجی فایننشیال تایمز، طرح‌ اعمال تحریم‌های جدید سنگین علیه ایران برای متوقف ساختن برنامه هسته‌ای آن کشور با حمایت قوی در اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شده است.

در میان نگرانی‌های فزاینده پایتخت‌های غربی در مورد قابلیت هسته‌ای رو به پیشرفت ایران، نظرسنجی هریس که برای فایننشیال تایمز انجام گرفته نشان می‌دهد، بسیاری از مردم انگلیس، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان و آمریکا معتقد هستند که بهتر است به جای کاری انجام ندادن و «زندگی با احتمال اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد» علیه ایران «تحریم‌های جدید سخت» اعمال کنیم.

در سال‌ها اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به شدت از تحریم‌های علیه ایران پشتیبانی کرده‌اند در حالیکه بقیه کشورهای اتحادیه اروپا در این مورد تردید کرده‌اند. در حالیکه سیاستمداران بسیاری از کشورها معتقد هستند ایران باید متوقف شود، دیگران استدلال می‌کنند که این غیرممکن است و بهترین سیاست غرب «محدود نگاه داشتن» جاه‌طلبی‌های استراتژیک آن کشور است.

معذالک، این نظرسنجی نشان می‌دهد که حمایت از تحریم‌ها در کشورهای پیشرو اتحادیه اروپا قوی است. برای مثال در اسپانیا 55 درصد مردم از تحریم‌های سخت جدید حمایت کرده‌اند و 11 درصد گفته‌اند که غرب باید قبول کند که کاری نمی‌تواند بکند. در آلمان 44 درصد از تحریم‌ها حمایت کرده‌اند و 16 درصد عدم اقدام را ترجیح داده‌اند.

این آمار همچنین نشان می‌دهد که اکثریت مردم در تقریبا تمام کشورهای نظرسنجی شده معتقد هستند که ایران قصد بدست آوردن سلاح هسته‌ای را دارد. ایران ادعا می‌کند که هدف غنی‌سازی اورانیوم آن کشورایجاد قابلیت هسته‌ای غیرنظامی است.

تنها در انگلیس تردیدهایی وجود دارد، 48 درصد مردم می‌گویند ایران بمب می‌خواهد و 44 درصد از این موضوع اطمینان ندارند.

اما حتی در آلمان – کشوری که در مورد تحریم‌ها نسبت به باقی کشورهای اتحادیه اروپا جدیت کمتری داشته است – بیش از 70 درصد مردم متقاعد شده‌اند که ایران قصد ساختن بمب اتمی را دارد. نظرسنجی هریس ماه گذشته بین 6000 نفر در حالی انجام گرفت که جامعه بین‌المللی برای مقابله‌ای جدید با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور آماده می‌شوند.

شش قدرتی که با ایران بر سر مسئله هسته‌ای مذاکره می‌کنند – آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان – به ایران هشدار داده‌اند که باید مذاکرات در مورد آینده برنامه خود را به سرعت آغاز کند، در غیر این صورت تحریم‌های جدیدی اواخر امسال اجرا خواهد شد.

همچنین نظرسنجی هریس نظرات را در مورد روند صلح خاورمیانه نیز بررسی کرده است. اینجا و آنجا حمایت‌ شدیدی از این ایده که دولت‌های غربی باید با رهبری حماس در غزه گفتگو کنند صورت گرفته است اما اصرار قدرت‌های پیشرو غربی بر این است که این کار را تا زمانی که حماس اسرائیل را به رسمیت نشناخته است انجام ندهند.

در آلمان 53 درصد مردم با این پیشنهاد که «غرب باید با حماس مذاکره کند» موافق هستند و 14 درصد مخالف. در ایتالیا  همین میزان با 48 درصد موافق و 18 درصد مخالف وجود داشت. در آمریکا تمایلات ضعیف‌تر بوده است. 29 درصد از گفتگو با حماس حمایت و 23 درصد با آن مخالفت کرده‌اند.

منبع: فایننشیال تایمز، 6 سپتامبر