صدور حکم اعدام برای دو زندانی کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بعد از به دار کشیدن ۱۲ نفر

منابع خبری کردستان از صدور حکم اعدام برای دو شهروند کرد به اتهامات سیاسی خبر داده‌اند؛ در روزهای گذشته دست کم ۱۲ حکم اعدام دیگر هم به اتهامات مندرج در قانون مجازات اسلامی در استان فارس اجرا شده که ۵ مورد آن در ملاء عام بوده است.

همزمان بر اساس برخی گزارش‌ها حکم اعدام سعید ملک‌پور، فعال سایبری زندانی، در دیوان عالی کشور تائید شده است.

گزارش رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد از آغاز سال ۲۰۱۲ میلادی تا کنون نزدیک به ۳۳ نفر متهم به جرایم مرتبط با مواد مخدر، تجاوز به عنف و سرقت مسلحانه به دارآویخته شده‌اند؛ موضوعی که میانگین تعداد اعدامهای روزانه دستگاه قضایی را نسبت به گذشته بالا‌تر برده است.

 

اعدام برای زندانیان سیاسی

آژانس خبری مکریان که اخبار مناطق کردنشین را در داخل ایران پوشش می‌دهد، اعلام کرده است دو شهروند اهل مهاباد از طرف دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شدند.

 بر اساس همین گزارش این افراد به نام‌های علی و حبیب افشاری حدود یک سال است دربازداشت بسر می‌برند و اتهام آن‌ها محاربه از طریق “فعالیت تبلیغی و عضویت در یک حزب مخالف نظام” عنوان شده است.

آژانس مکریان می‌گوید هم بندی‌های افراد محکوم به اعدام گفته‌اند حکم اعدام به این دو زندانی که هم اکنون در زندان ارومیه به سر می‌برند ابلاغ شده است. در این حکم، ۲۰ روز به متهمان مهلت داده شده که به حکم صادره اعتراض کنند.

 وکیل حبیب افشاری حکم اعدام موکلش را تائید کرده و گفته است در فرصت قانونی اعتراض خود نسبت به صدور این حکم را به مراجع قضایی اعلام می‌کند.

شماری از زندانیان سیاسی کرد در سالهای گذشته به اتهام محاربه از طریق همکاری با احزاب کرد مخالف حکومت اعدام شده‌اند و تعدادی دیگر که سازمان‌های حقوق بشری میانگین آن‌ها را ۲۰ نفر اعلام کرده‌اند، با احکام قطعی منتظر اجرای حکم هستند.

همزمان برخی از وبسایت‌های حقوق بشری از تائید حکم اعدام سعید ملک‌پور خبر داده‌اند. مریم ملک‌پور خواهر این زندانی با اعلام این خبر به خانه حقوق بشر ایران گفته است: “این حکم طی روزهای گدشته در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده، اما هنوز این حکم ابلاغ نشده است.”

حکم سعید ملک پور که به اتهام “تبلیغ علیه نظام از طریق مدیریت سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروه‌های معاند نظام، و فساد فی الارض” صادر شده بود، اعتراضات گسترده‌ای در پی داشت و علاوه بر دولت‌های غربی، تعداد زیادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های ایران از روند دادرسی آقای ملک پور انتقاد کرده و خواهان “دادرسی عادلانه” برای او شده بودند.

 

اعدام ۱۲ نفر در شیراز

دو روز قبل از صدور و تائید احکام اعدام برای فعالان سیاسی و عقیدتی، رسانه‌های رسمی جمهوری اسلامی از اعدام ۱۲ زندانی در استان فارس خبر دادند.

حکم اعدام ۱۲ نفر به جرم آدم ربایی، تجاوز به عنف، قتل و سرقت مسلحانه روز یکشنبه، ۲۵ دی ماه، در شیراز اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، هفت نفر از این افراد قاچاقچی مواد مخدر بودند که در زندان شیراز اعدام شدند.

حکم اعدام پنج نفر دیگر در ملاء عام اجرا شد. این افراد متهم به “آدم ربایی، تجاوز به عنف، قتل و سرقت مسلحانه” بوده‌اند.

پیش از اعدام‌های استان فارس، دادستان عمومی و انقلاب شیراز از اعدام ۹ زندانی در “آینده نزدیک” خبر داده و گفته بود که احکام ۳ نفر از آن‌ها در ملاء عام اجرا می‌شود.

آمار اعدام‌های رسمی و اعلام شده نشان می‌دهد طی ۹ روز اول سال ۲۰۱۲ در مجموع ۱۹ نفر در شهرهای مختلف ایران اعدام شده‌اند و در ۱۴ روز اول سال این رقم به ۲۱ نفر رسیده است.

در همین تاریخ، برخی گزارش‌های غیر رسمی اعدام مخفیانه دست کم ۲۲ نفر در زندان اوین تهران را با ذکر نام‌های‌شان اعلام کرده‌اند.

به علت خودداری جمهوری اسلامی از اعلام کامل آمارهای اعدام و همچنین جلوگیری از ورود ناظران بین المللی حقوق بشر برای بررسی وضعیت اعدام در ایران، امکان راستی آزمایی کامل در آمارهای اعدام در کشور فراهم نیست.

 

متوسط اعدام‌های روزانه؛ سه اعدام در یک روز

محمود امیری مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران، درباره وضعیت اجرای احکام اعدام در سال گذشته میلادی، به روز گفته بود: “تحقیقات نهاد‌های مدافع حقوق بشر در سال ۲۰۱۱ نشان داد که آمارهای واقعی اعدام در ایران بسیار بالا‌تر از آمارهای اعلام شده هستند. یعنی جدا از اعدام‌های مخفیانه که حاکمیت تعمدا از گزارش آن‌ها خودداری می‌کند، بسیاری اعدامهای دیگر به خصوص در شهرهای کوچک گزارش نمی‌شوند.”

به گفته این مدافع حقوق بشر، آنطور که از آمارهای منتشر شده پیداست، تعداد اعدام‌های ماه ژانویه بالاست و به نظر می‌رسد به‌‌‌همان شدت سال گذشته در سال جاری نیز ادامه پیدا کند: “۴۴ مورد اعدام در ۱۰ روز و اعلام قبلی ۹ اعدام در روزهای آینده نشان از روند سعودی پدیده اعدام در جمهوری اسلامی دارد.”

آمار‌های منتشر شده اعدام در سال جاری میلادی تاکنون شاخص بالاتری نسبت به اولین ماه میلادی سال گذشته دارد.

به گفته آقای امیری مقدم، اعدام ۴۴ نفر در ۱۰ روز، متوسط اعدام روزانه را در ایران به ۴ نفر در روز افزایش داده است.

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد. اما گزارش‌های جدید در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که میانگین اعدام‌های روزانه در ایران دست کم تا ۱۰ روز اول ژانویه، به ۳ نفر افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی به دلیل افزایش اجرای احکام اعدام مورد انتقاد بسیاری از سازمان‌ها و کشورهای مختلف قرار گرفته است. در یکی از آخرین موارد محکومیت جهانی این اعدام‌ها، کمیته سوم سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران قطعنامه‌ای را به تصویب رساند که در آن از جمهوری اسلامی به علت «شلاق زدن، قطع عضو و افزایش مجازات اعدام» به شدت انتقاد شده است.

این قطع نامه چندی پیش با اکثریت بالای اعضای سازمان ملل متحد در مجمع عمومی این سازمان به تصویب رسید.

روز جمعه، ۱۶ دی ماه جاری، کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز همزمان با انتشار اسامی ۱۰۱ اعدام شده در زندان وکیل آباد، از سیر صعودی اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد.