سعید ملک پور در چند قدمی مرگ

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تایید حکم اعدام در مصاحبه با روز

خانواده سعید ملک پور در مصاحبه با “روز” از تایید حکم اعدام او در دیوان عالی کشور خبر دادند و اعلام کردند جان این زندانی سیاسی در خطر است.

مریم ملک پور، خواهر سعید ملک پور به “روز” گفته در مراجعه وکلای برادرش به شعبه 32 دیوان عالی کشور به آنها گفته شده حکم اعدام تایید شده است.

حکم اعدام آقای ملک پور پیش از این از سوی دیوان عالی کشور به دلیل “نقص در تحقیقات” نقض و برای تکمیل تحقیقات به دادگاه بدوی بازگردانده شده بود. اکرم اسماعیل پور، مادر آقای ملک پور چهارم آبان ماه از صدور مجدد حکم اعدام برای فرزندش از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب خبر داده و به “روز” گفته بود که این شعبه هیچ یک از نقائص پرونده را رفع نکرده و بدون اینکه تحقیقات را کامل و نقائص را رفع کند، مجددا حکم اعدام صادر کرده و حکم بار دیگر به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.

 خواهر آقای ملک پور هم دیروز از تایید حکم اعدام، این بار در دیوان عالی کشور، خبر داد.

سعید ملک پور فارغ التحصیل رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف و ساکن کشور کانادا، مهرماه 87 پس از ورود به ایران و در ارتباط با پرونده‌ موسوم به مضلین 2 مربوط به جرایم اینترنتی بازداشت و به اعدام محکوم شد.

سایت گرداب، متعلق به سپاه پاسداران، آقای ملک پور را متهم به عضویت در چند شبکه فساد اینترنتی کرد و سپس از او به عنوان مدیر بزرگترین سایت های مستهجن، ضد دین و ضد امنیت نام برده شد؛امری که خانواده آقای ملک پور آن را رد کرده اند. همان زمان خانم افتخاری، همسر آقای ملک پور به “روز” گفت به همسرش اتهاماتی چون تبلیغ علیه نظام، مدیریت سایت های مستهجن، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور، ارتباط با گروههای معاند نظام و ارتباط با بیگانگان و به صورت کلی اتهام مفسد فی الارض” زده اند.

او توضیح داده بود که اتهام مدیریت سایت های مستهجن و سایر اتهامات کاملا دروغ و کذب است و سعید را در زندان و زیر شکنجه مجبور به اعتراف علیه خود کرده اند.

سعید ملک پور نیز پیشتر با انتشار نامه ای، شکنجه ها و نحوه اخذ اعترافات ازخود را مفصل شرح داده واعلام کرده بود که زیر شکنجه وادار به اعتراف علیه خود شده است.

 

 در خطر اعدام

مریم ملک پور، خواهر سعید ملک پور روز گذشته در مصاحبه با “روز” با ابراز نگرانی نسبت به خطر اعدام برادرش گفت: روز یکشنبه وکلای سعید به دیوان عالی کشور رفته بودند که در شعبه 32 دیوان به آنها گفته شده حکم اعدام سعید تایید و برای تایپ فرستاده شده و همین هفته ابلاغ خواهد شد.

او افزود: هیچ یک از نقایص پرونده سعید که پیش از این دیوان عالی کشور بر مبنای آنها حکم اعدام را نقض کرده بود برطرف نشده و قاضی مقیسه بدون برطرف کردن این نقص ها مجددا حکم اعدام صادر کرده بود. دیوان عالی کشور هم بدون توجه به عدم رفع نواقص این حکم را تایید کرده و اکنون سعید در خطر اجرای حکم اعدام قرار دارد. حکم هم چند روز دیگر ابلاغ می شود و به شعبه اجرای احکام میرود و ما واقعا نگرانیم و نمیدانیم واقعا چه باید بکنیم.

خواهر سعید ملک پور از بی خبری برادرش از این حکم خبر داد و گفت: سعید اکنون در سلول های چند نفره بند 2 الف سپاه است در یک سلول با دو نفر دیگر.یکشنبه شب هم که تماس گرفته از حکم خبر نداشته؛یعنی هنوز به خود او هم ابلاغ نشده برای همین روحیه خوبی داشته و به نقض حکم امیدوار بوده است.

از خانم ملک پور می پرسم با توجه به تایید حکم اعدام در دیوان عالی کشور چه خواهید کرد؟ می گوید: از طریق مراجع قانونی باز هم پی گیری خواهیم کرد اما اینجا که کسی صدای ما را نمی شنود اگر کسی صدای ما را می شنید که من اصلا مصاحبه نمیکردم. باور کنیدخیلی خیلی نگرانیم و حالا که حکم به شعبه اجرای احکام فرستاده شود نمی دانیم چه باید بکنیم؟

او می افزاید: به هیچ عنوان فکر نمیکردیم دیوان عالی کشور حکم را تایید کند. دیوان قبلا حکم را به دلیل نقص در تحقیقات نقض کرده بود.این بار هم آن نقص ها برطرف نشده. ما امیدوار بودیم که دیوان حکم را نقض کند شما اگر لایحه دفاعیه وکلای سعید را ببینید کاملا متوجه می شوید که اگر دادرسی عادلانه ای برگزار باشد چنین حکمی اصلا صادر نمی شود.

خانم ملک پور، برادرش را بی گناه می داند و می گوید: سعید کاملا بی گناه است. تمام این مسائل و ادعاهایی که درباره او مطرح کردند دروغ محض است. برادر من بی گناه است و ما میخواهیم او آزاد شود، تا همین الان هم غیر قانونی در زندان بوده. اویک سال و ۶ ماه در انفرادی بوده؛ همین الان هم او را ببینید آثار شکنجه مشهودست؛ فک شکسته اش کاملا مشخص است برای همین هیچ وقت با درخواست وکلای سعید برای اعزام او به پزشکی قانونی موافقت نکردند.

او می افزاید: سعید و وکلایش بارها از دادگاه تقاضا کرده اند که کارشناسان بی طرف قوه قضائیه پرونده را ببینند و نظر بدهند اما هیچ وقت موافقت نشد و به جای آن، بازجویان سعید را که خودشان پرونده را نوشته بودند به دادگاه اوردند و نظرشان را جویا شدند! خب معلوم است بازجویان در دادگاه چه می گویند. اگر ادعاهای آقایان درست و سعید مجرم است و اینکارهایی که می گویند سعید کرده چرا هیچ وقت اجازه ندادند کارشناس بی طرفی پرونده را ببیند؟ چرا به درخواست های مکرر وکلای سعید بی توجهی کردند؟

خواهر سعید ملک پور می گوید او و خانواده اش به نقض حکم اعدام امید داشتند اما: الان نمیدانیم چه بگوییم. باور کنید دیگر مدتهاست زندگی عادی نداریم؛ نه من، نه مادرم، نه برادرم زندگی عادی نداریم. زندگی ما را از هم پاشانده اند؛ زندگی شخصی خود من دچار مشکلات بسیاری شده… آخر مگر ما چه کرده ایم؟ سعید چه کرده آخر؟ او بی گناه است. این پرونده سازی را به خدا نمی توانیم هضم کنیم. چرا سعید باید قربانی شود؟ او اصلا قربانی چی می شود؟ خواهش میکنم برای ما دعا کنید برای سعید دعا کنید جان او در خطر است و ما نمیدانیم چه باید بکنیم.