بحث شدید ایران و آمریکا در بغداد

نویسنده

iranvaus.jpg

روز سه شنبه سفرای آمریکا و ایران در عراق در نشستی در بغداد راه های استفاده از نفوذ خود در ایجاد ثبات در عراق را بررسی کردند. ایرن دومین دور از مذاکرات دو کشور طی دو ماه گذشته است.

نوری الملکی با افتتاح این نشست به طرفین خوشامد گفت و اضافه کرد: “تروریسم تمامی جمعیت عراق را تهدید می کند و هیچ استثتایی در کار نیست.”

نوری الملکی همراه با هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق و هیئت آمریکایی به ریاست رایان کراکر سفیر آمریکا در عراق و هیئت ایرانی به ریاست حسن کاظمی قمی در این مذاکرات شرکت دارند.

به گفته ناظران کراکر و قمی در سالن جلسه مشغول بحث های شدیدی بوده اند. به گفته فردی که خواست اسمش فاش نشود کراکرایران را متهم به حمایت از شبه نظامیان شیعه و ارسال اسلحه برای آن ها کرده است. قمی این اتهامات رد کرده و گفت آمریکا مدرکی برای این مطلب ندارد.

روابط ایران و آمریکا با دستگیری 4 ایرانی آمریکایی در ایران دچار تنش بیشتری شده است. این روابط قبلا هم به دلیل برنامه هسته ای ایران و نیز حمایت ایران از حزب الله لبنان و حماس دارای تنش بود.

مک کورمک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت موضوع این مذاکرات صرفا مساله عراق است.

وی گفت: “این فرصتی است که طرفین در مورد مساله امنیت عراق صحبت کنند. ما در این مذاکرات از ایران خواهیم خواست که عمل و حرف خود را یکی کند، اگر به دنبال امنیت عراق است.”

مک کورمیک گفت ایران هیج قدمی برای امنیت عراق بر نداشته است، در حالیکه خود را از این نظر هم فکر آمریکا می داند. وی گفت : “حال خواهیم دید با این مذاکرات آیا این رفتار تغییر خواهد کرد یا نه.”

ایران گفته بود این مذاکرات ماه پیش انجام خواهد شد ولی کوندلیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و مقامات این کشور این مذاکره را به تاخیر انداخته بودند چرا که بنا بر ادعای آمریکا ایران کوششی در مورد کاهش حملات شبه نظامیان به سربازان آمریکایی نکرده بود.

یک مقام عراقی نیز گفت: “هدف ما اعتماد سازی بین طرفین است.”

مک کورمیک گفت آمریکا انتظار دارد که ایران مساله پنج ایرانی که در بازداشت آمریکاییان به سر می برند را مطرح کند. وی افزود آمریکا مساله چهار ایرانی آمریکایی را مطرح نخواهد ساخت. وی در این زمینه گفت: “ما از طریق سویس در مورد هاله اسفندیاری و سایر ایرانی-آمریکایی های در بازداشت با ایران تماس داشته ایم. این موضوع از مجرای دیگری دنبال می شود.”

ابوی، یک مقام وزارت خارجه عراق گفت بغداد مایل نیست مساله دستگیر شدگان به موضوع اصلی مذاکرات تبدیل شود و “مساله مهم در این بین کمک به سرنوشت عراق است.”

منبع : یو اس ای تودی - 24 ژوئیه 2007