بازدید بازرسان آژانس از تاسیسات اراک

نویسنده

araknuclear.jpg


آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه اعلام کرد اوایل هفته آینده تیم بازرسان آژانس اتمی را برای بازدید از راکتور جنجال برانگیز آب سنگین اراک به ایران خواهد فرستاد. این اقدام گامی مهم در راستای تلاش های انجام شده به منظور کاهش نگرانی ها بر سر برنامه هسته ای ایران به شمار می رود.


اولی هینونن معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با هیئت نمایندگی ایران به خبرنگاران گفت تیم بازرسان آژانس اتمی دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده عازم مجتمع در حال ساخت در خارج از شهر صنعتی اراک خواهد شد.


به مجرد اینکه ساخت مجتمع اراک در دهه بعد به اتمام برسد، این مجتمع پولوتونیوم تولید خواهد کرد. از این رو شورای امنیت سازمان ملل از ایران خواسته است ساخت آن را متوقف نماید. به گفته کارشناسان آژانس اتمی، دسترسی به راکتور تحقیقاتی اراک، کلید مرور فعالیت های هسته ای ایران به شمار می رود.


مقامات ایران و هینونن اوایل ماه جاری توافق کردند که بازرسان آژانس اتمی تا پایان ماه ژوئیه از راکتور اراک بازدید کنند. این توافق بدنبال ممنوعیت این قبیل بازدیدها که اوایل سال جاری از سوی ایران تحمیل شد، صورت می گیرد.


ایران مدعی است راکتور اراک را نه برای ایجاد قابلیت های تولید پولوتونیوم بلکه برای مقاصد تحقیقاتی و پزشکی راه اندازی می کند. جواد وعیدی معاون مذاکره کننده هسته ای ایران، مذاکرات روز سه شنبه در مقر آژانس اتمی در وین را “گفتگوی خوبی” خواند. هینونن نیز خاطر نشان کرد دو طرف توافق کردند مذاکرات خود را ظرف چند هفته آینده ادامه دهند.


محمد البرادعی مدیر کل آژانس اتمی اوایل ماه جاری گفت، ایران سرعت برنامه غنی سازی اورانیوم را کاهش داده و این خود حاکی از آن است که دولت ایران تمایل دارد بن بست بین المللی ایجاد شده بر سر موضع هسته ای خود را برطرف نماید. این در حالی است که انگلیس روز دوشنبه پیش بینی کرد، در صورتی که ایران غنی سازی را متوقف نکند، با تحریم های شدیدتر سازمان ملل روبرو خواهد شد.


به گفته آژانس اتمی، مذاکرات روز سه شنبه تلاشی در جهت شفافیت “مسائل مربوط به وسعت و محتوای برنامه غنی سازی ایران است.” ممانعت ایران از همکاری با بازرسان آژانس اتمی برای بازگشت به تأسیساتی مانند اراک، پای شورای امنیت را به میان کشید. این شورا به خاطر بن بست هسته ای ایران دو بار این کشور را تحریم کرده است.


گوردون براون نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد احتمال اعمال تحریم های شدیدتر بر علیه ایران وجود دارد. وی صریحا ً چشم انداز اقدام نظامی بر علیه ایران را رد نکرد. براون معتقد است تحریم هایی که با هدف اقناع ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم اعمال شده اند، کارگر بوده اند. او در عین حال تصویب قطعنامه جدید و سریع شورای امنیت با هدف افزایش فشار بر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری ایران را پیش بینی کرد.


براون گفت، انگلیس “هرگونه اقدامی را که برای تقویت نظام تحریم ها در آینده ضروری باشد، اتخاذ خواهد کرد.” از سوی دیگر وزارت خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد، تهران همچنان برنامه هسته ای خود را دنبال خواهد کرد و امیدوار است شورای امنیت، ایران را به خاطر ممانعت از تعلیق غنی سازی تحریم نکند.


منبع: نیویورک تایمز، 24 ژوئیه،