توقیف تسلیحات، تشدید نگرانی ها

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از کشف جدید در دریاها

جاشوا میتنیک

اسرائیل دیروز کشتی تجاری “ویکتوریا” را در حالی در 200 مایلی سواحل خود توقیف کرد که بر اساس “شواهد قوی”، مشکوک بود این شناور حامل محموله اسلحه  از مبدا ایران برای حماس در نوار غزه است؛ سلاح هایی که “قرار است بعداً به سوی اسرائیل شلیک شوند.”

این کشتی که از سوریه براه افتاده بود و به سوی بندر مصری اسکندریه در حال حرکت بود، پس از آنکه بدون مقاومتی تحت کنترل اسرائیل قرار گرفت، به بندر اسرائیلی آشدوف هدایت شد. فرمانده نیروی دریای اسرائیل گفت محموله این کشتی شامل موشک های زمین به دریای با “همیت استراتژیک” برای غزه بوده است که به همراه آنها دستورالعمل های فارسی وجود داشته است.

هرچند این اولین بار نیست که اسرائیل جلوی انتقال تسلیحات به فلسیطنی ها را می گیرد، اما رویداد اخیر در بحبوحه شروع مشکلات در اسرائیل و در اوج ناآرامی هایی رخ داده که سراسر خاورمیانه و خصوصاً مصر را در برگرفته است، فرصتی برای گسترش نفوذ به ایران داده است.

میر جاودانفر کارشناس مسائل ایران در تل آویو گفت: “این واقعیت که ایران می خواهد از بندر مصری برای تخلیه تسلیحات خود استفاده کند، نشانه آشکار دیگری از تلاش تهران برای بهره برداری از وقایع اخیر در منطقه و خصوصاً مصر است. از نظر رهبران ایران، تغییرات در داخل اسرائیل، فرصت  استراتژیک جدیدی برای ایران در بسیاری جهات و از جمله پشتیبانی این کشور از حماس را فراهم آورده است.”

اسرائیل اعلام کرد کشتی یاد شده که با پرچم لیبریا در حال حرکت بود، تحت مالکیت آلمان بوده و در اختیار یک شرکت فرانسوی قرار داشته است. سخنگوی ارتش اسرائیل تصویری از تسلیحات کشف شده از این کشتی منتشر کرد اما جزئیات بیشتر در خصوص مقدار و انواع تسلیحات توقیفی اعلام نشده است.

سقوط حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر در ماه گذشته، یکی از نزدیکترین متحدان اسرائیل را که سعی در مهار استیلای ایران داشت، از میان برداشت.

اخیراً نیز عربستان سعودی برای ایجاد ثبات در کشورهمسایه خود بحرین، که گرفتار تظاهرات آزادی خواهانه اکثریت شیعه است، دست به اعزام نیروی نظامی زد. آقای جاودانفر می گوید ناآرامی شیعیان فرصت دیگری را در اختیار ایران می گذارد تا خود را به عنوان حامی منطقه ای آنها اعلام کند.

دان شوفتان استاد علوم سیاسی از دانشگاه هیفا و مشاور سابق وزیر خارجه اسرائیل می گوید: “ایرانی ها اکنون مطمئن هستند. ناآرامی های جهان عرب برای آنها بسیار خوب است. ایرانی ها به هر طریق ممکن تلاش می کنند تا منطقه را نظامی کنند و به جز اسرائیل، هیچکس تلاش نمی کند آنها را متوقف کند. وقتی مصر ضعیف شده، حتی اگر بخواهد به اسرائیل کمک کند، فکر نمی کنم کسی در آنجا وجود داشته باشد که بتواند این کار را بکند.”

چند روز پس از استعفای حسنی مبارک در 11 فوریه، ایران دو کشتی نظامی خود را از طریق کانال سوئز به سوی سوریه فرستاد. این اولین عبور کشتی های ایرانی از دریای هند به دریای مدیترانه در چند دهه گذشته بود.

آویگادور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل این اقدام را تحریک کننده خواند.

با این حال، افرایم هالوی رئیس سابق موساد نسبت به انجام هرگونه واکنش شتاب زده ای هشدار داد. وی در گفتکو با خبرنگاران در هفته گذشته گفت وی کشتی های ایران را “خوش خیم” خوانده بود.

او گفت: “شما فقط وقتی می توانید یک کار تحریک آمیز انجام دهید که اجازه تحریک شدن را به آنها بدهید.”

جاودانفر گفت هرچند ممکن است با تضعیف مصر، ایران رویکرد منطقه ای خشن تری را در پیش گرفته باشد، اما بهبود موضع استراتژیک این کشور در خارج از مرزها لزوماً به آن معنا نیست که قدرت آنها در داخل نیز بیشتر شده است. این مسأله به نحوه مدیریت جنبش مخالفان از سوی رژیم ایران بستگی خواهد داشت، جنبشی که در نتیجه اعتراضات منطقه ای احیا شده است.

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 15 مارس