خطوط قرمز برنامه اتمی ایران

نویسنده

» گزارش لیبراسیون

روز چهارشنبه ژنرال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، گفت که “خطوط قرمز” ایران باید در مذاکرات هسته ای با قدرت های جهانی لحاظ گردد.

او طی یک سخنرانی در حضور مسؤولین بسیجی گفت: “باید خطوط قرمز حکومت در مذاکرات حفظ شود و مسؤولان به گونه ای عمل نکنند که به غرور ملی خدشه وارد شود.”

تهران روز ۱۰ فوریه “خطوط قرمز” خود را قبل از دور جدید مذاکرات که روز سه شنبه در وین ازسرگرفته شد مشخص کرد. این “خطوط قرمز” عبارتند از: ادامه فعالیت های غنی سازی؛ حفظ تمامی مراکز اتمی؛ رآکتور آب سنگین اراک؛ و عدم پذیرش هیچ گونه مذاکره ای درخصوص برنامه بالستیکی ایران.

آقای جعفری در ادامه گفت: “در برابر آمریکا نمی توان خوش بین بود و به نظر می رسد که مذاکرات با مشکلاتی روبرو خواهد شد.” ولی او درخصوص این مشکلات توضیحی نداد.

با این حال، فرمانده سپاه گفت که “باید در انتظار نتیجه مذاکرات باشیم”.

از نظر ژنرال جعفری، هدف این مذاکرات لغو کامل تحریم هاست. در صورت شکست، مسؤولان “باید امید به ادامه مذاکرات را فراموش کنند و بر تقویت توانایی های داخلی متمرکز شوند”.

او همچنین به “نسل سابق” سران ایرانی اشاره کرد که نسبت به ادامه اهداف انقلاب ناتوان ظاهر شده اند. او گفت: “آنها یا خیلی سالخورده شده اند، یا [از انقلاب] فاصله گرفته اند، و یا ازسوی علوم غربی تأثیر گرفته اند.”

به نظر می رسد که منظور وی اعضای دولت حسن روحانی، رییس جمهور سابق، اکبر هاشمی رفسنجانی، و محمد خاتمی، رییس جمهور سابق اصلاح طلب باشد که از دولت فعلی حمایت می کنند.

آیت الله خامنه ای، شخصیت اول کشور، که حرف آخر را درخصوص برنامه اتمی می زند، روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات ادامه خواهد یافت، ولی “به هیچ نتیجه ای ختم نخواهد شد”.

منبع: لیبراسیون، ۲۴ فوریه