توافق تسلیحاتی ایران و عراق

نویسنده

» گزارش ایل پست از فروش اسلحه به عراق

روز دوشنبه رویترز گزارشی در مورد توافق تسلیحاتی ایران و عراق منتشر کرد. احمد رشید، خبرنگار این خبرگزاری که متن قرارداد را دیده است می گوید این قرارداد شامل فروش اسلحه سبک و نیمه سبک، خمپاره انداز، مهمات تانک و توپخانه می شود. اسناد بدست آمده نشان می دهد عراق قرارداد خرید ۱۹۵ میلیون دلار اسلحه را با ایران امضا کرده است. اگر این خبر تایید شود، این قرارداد اولین قرارداد تسلیحاتی ایران و عراق است و عواقب مهمی برای رابطه آمریکا و عراق خواهد داشت: ممکن است این قراداد نقض تحریم ایران تلقی و نشانه ای از نزدیک شدن دولت عراق و ایران محسوب شود.

خبرنگار رویترز معتقد است این قرارداد بعد از تاخیر آمریکا در دادن اسلحه به عراق صورت گرفته است: دولت عراق در سال از اواخر سال ۲۰۱۳ درگیر نبرد سخت بین نیروهای القاعده و دولت اسلامی بوده که هفته های متمادی در بخش غربی کشورو بطور خاص در فلوجه بطول انجامیده و ثبات دولت را زیر سئوال برده است. ارتش آمریکا در شهر انبار مستقر شده است اما این نیروها کافی نیست. دولت آمریکا درحال فرستادن موشک های هلفایر و هواپیماهای بدون سرنشین است و بعلاوه فرستادن هلی کوپتر های آپاچی را در سنا بررسی می کند. اما متقاعد کردن سنا کار آسانی نیست: مانع بزرگ رابطه دولت عراق با ایران است که همچنان ادامه دارد. بعنوان مثال کنگره از عراق خواسته کاری کند که ایران نتواند از حریم هوایی این کشور استفاده کند و برای دولت بشار اسد کمک تسلیحاتی و نظامی بفرستد.

علی موسوی، سخنگوی دولت عراق گفته است این کشورمیخواهد در جنگ علیه تروریسم به پیروزی برسد و به همین دلیل از هرجای ممکن تسلیحات خریداری خواهد کرد. سه نماینده مجلس عراق که گفته اند از این معامله خبر داشتند می گویند پاسخ منفی واشنگتن به این درخواست، دولت عراق را که در صدد مقابله با گروههای مسلح وابسته به القاعده در این کشور است، مجبور کرده از ایران تسلیحات خریداری کند.

به گفته کارشناسان گوناگون خاورمیانه این توافق در واقع اقدامی است از سوی نوری المالکی، نخست وزیر شیعه عراق، برای نگه داشتن رابطه سیاسی اش با ایران که در انتخابات مجلس عراق در ماه آوریل به کارش می آید. اتحاد ایران و عراق که اکثریت جمعیت آن شیعه هستند از سوی آمریکا تهدید محسوب می شود زیرا تاثیر ایران در سیاست عراق را افزایش می دهد. این موضوعی است که سال هاست در مورد آن صحبت می شود اما بعد از رفتن سربازان آمریکایی از عراق در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱، پرداختن به آن جدی تر و قرارداد تسلیحاتی بین ایران و عراق آن را تشدید کرده است.

ایل پست، ۲۵ فوریه