ایران با پارازیت تلافی می کند

نویسنده

» گزارش دویچه وله از اخلال ایران درشبکه های تلویزیونی

برنامه‌های شبکه‌های دویچه وله و دیگر شبکه‌های خارجی همراه با برخی از شبکه‌های خاورمیانه با اختلال مواجه شد. اریک بترمن مدیر دویچه وله این اختلال را حمله از سوی ایران به آزادی مطبوعات خواند.

بنا به گزارش های رسیده رادیوها و تلویزیون‌های غربی و خاورمیانه به دلیل حمله پارازیتی قطع شدند؛ علاوه بر برنامه‌های دویچه وله، بی‌بی‌سی و صدای آمریکا هم با مشکل مواجه شدند.

اوایل این هفته یوتل‌ست، شرکت ماهواره ای اروپایی گفت منبع ارسال این “اختلال عمدی و متناوب” سوریه بوده است.

برنامه‌های دویچه وله آخرین بار صبح روز پنجشنبه (۱۸ اکتبر ۲۰۱۲) با اختلال مواجه شد. بترمن گفت با همکاری دیگر شبکه‌های خارجی در حال آماده کردن قطعنامه‌ای علیه پارازیت هستند. کارشناسان حدس می‌زنند که ایران در پشت این اختلال قراردارد. بنا بر گزارش رسانه‌ها، این کشور در سال‌های اخیر با ارسال پارازیت جلوی دریافت بسیاری از شبکه‌ها را گرفته است.

کارشناسان می‌گویند این اقدامات می‌تواند مرتبط با تصمیم یوتل‌ست مبنی بر توقف پخش ۱۹ شبکه ایرانی باشد. این اپراتور ماهواره‌ای روز دوشنبه پخش شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی متعلق به ایران را قطع کرد. به دنبال این تصمیم برنامه‌های این شبکه‌ها از جمله شبکه خبر بین‌المللی “پرس تی‌وی”، در خارج از ایران دیگر در دسترس نیست.

اپراتور ماهواره‌ یوتل ست که مقر آن در فرانسه است اقدام خود را با تصمیم ماه مارس اتحادیه اروپا مبنی بر قرار دادن رئیس رادیو تلویزیون ایران، عزت‌الله ضرغامی در فهرست اشخاص مورد تحریم توجیه کرد و از درخواست مقامات تلویزیونی فرانسه مبنی بر قطع کردن شبکه “سحر یک” خبر داد.

ایران نسبت به این تصمیم اعتراض کرده و آن را تلاشی “برای جلوگیری از رسیدن صدای مخالف به تفکر غربی” خوانده بود. سفارت ایران در برلین هم در گفت‌وگو با دویچه وله گفت، اقدامات یوتل‌ست غیرقانونی و نقض آشکار آزادی مطبوعات و آزادی بیان است. سخنگوی سفارت گفته است: “جمهوری اسلامی حق خود برای اقدام قانونی علیه این تصمیمات را محفوظ می‌دارد.”

آنژا زیمر، رئیس فدراسیون روزنامه‌نگاران آلمان (DJV) در راین ‌وستفالیا نیز با تصمیم یوتل‌ست مخالفت کرده و گفت: “بدون توجه به این مورد، نباید یک پخش‌کننده از پخش کردن برنامه‌هایش منع شود. یک اپراتور ماهواره‌ای به طور اصولی نباید محتوی خود را سانسور کند.”

جالب است که رژیم ایران برای این پرونده از مبحث “آزادی بیان” استفاده می‌کند. این همان کشوری است که تقریبا در آخرین ردیف های جدول سالانه خبرنگاران بدون مرز در مورد آزادی مطبوعات قرار می‌گیرد. ایران از بین ۱۷۹ کشور در رتبه ۱۷۵ قرار دارد.

البته زیمر به گفته های خود افزود “برای من خیلی قابل توجیه نیست که کشوری که به وضوح آزادی مطبوعات را زیر پا می‌گذارد چنین خشمگین شده باشد. به هر حال، اطلاعات رادیویی و تلویزیونی توسط ایران فیلتر می‌شود. این ‌که این کشور حالا جرات می‌کند مسئله آزادی مطبوعات را به میان بکشد تعجب‌آور است.”

حکومت ایران و یوتل‌ست چند هفته پیش نیز هنگامی که یوتل‌ست نسبت به ایجاد اختلال ایران در برنامه‌های فارسی‌زبان شبکه‌های غربی اعتراض کرد، با هم درگیر شدند. ایران این اتهام را رد می‌کند.

منبع: دویچه وله – ۱۹ اکتبر