ایران، روز به روز

نویسنده

» گزارش لاس پرونسیا از فیلم "درباره الی"

سینمای ایران، علی رغم تمامی سانسورها و محدودیت ها، هنوز زنده است و این شور و حال به خوبی در فیلم “درباره الی” نمایان شده. این فیلم با درونمایه ای اجتماعی که در شمال ایران ساخته شده، داستان مسافرت چند زوج جوان به کنار دریاست. اکثر بازیگران شناخته شده نیستند، ولی در نقش خود بسیار متقاعدکننده ظاهر شده اند.

“درباره الی” فیلمی است که علی رغم شرایط سختی که ازسوی حکومت اصولگرا در کشور ایجاد شده، زوایای جدیدی از روابط حاکم میان بخش بزرگی از افراد جامعه را در این کشور اسلامی شیعه نشان می دهد. به همین دلیل، ما در برابر فیلمی غیرمعمول قرار می گیریم؛ فیلمی مرموز که انگیزه ها و تمایلات شخصیت های مختلف را به تصویر می کشد و به خوبی انتظارات بیننده باهوش و موشکاف را برآورده می کند.

از آن پس، ناپدید شدن الی، دختر جوان، ابهاماتی را برای بیننده به وجود می آورد: آیا او در دریای خزر غرق شده یا اینکه به پایتخت بازگشته؟ این سؤالی است که همه از خود می پرسند و اصغر فرهادی، سازنده این فیلم، به خوبی توانسته نگرانی های طبقه متوسط در کشورش را که به مانند بسیاری از کشورهای دیگر همواره دستخوش ناملایمات قرار می گیرد به تصویر بکشد و به بیننده منتقل کند.

“درباره الی” فیلمی است که در اوج سانسور باعث می شود بیننده جهان تازه ای را کشف کند، افراد و فرهنگ های دیگری را تجربه کند و دنیا را بهتر بفهمد. فرهادی علی رغم سانسور شدید در کشورش به خوبی از تخیل خود استفاده کرده و در انتقال نگرانی و تناقضات شخصیت های داستان به بیننده موفق عمل کرده.

به هرحال با وجود کارگردانانی مانند فرهادی، کیارستمی، قبادی یا امیر نادری، که در تفکرات خود ثابت قدم اند و آنچه را که در ذهن دارند به تصویر می کشند، می توان اذعان داشت که پرنده نقره ای سینما همیشه خواهد درخشید.

 

منبع: پروینسیا، ۳۰ می