جنتی: مخالفان را آواره می کنیم

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با برنامه ریزی برای "بسیجی کردن همه تهرانی ها"

با وجود  توصیه های قبلی برخی چهره های محافظه کار به عدم تحریک مردم در آستانه روز دانشجو، سخنان اخیر احمد جنتی مبنی بر این که “مخالفان با نظام آواره می شوند” و نیز گفته های فرمانده جدید قرارگاه سپاه رسول الله مبنی بر “بسیجی کردن همه شهروندان تهرانی”، نشان از رویکرد متفاوت موتلفان احمدی نژاد در نهادهای قدرت دارد.

احمد جنتی که به عنوان خطیب نمازجمعه تهران در روز جمعه سخن می گفت، با بیان اینکه “کسانی که به بسیج بی‌حرمتی می‌کنند خائن هستند”، بر لزوم “دخالت بسیجیان در سیاست” تاکید کرد.

دبیر شورای نگهبان همچنین پس از ستایش هایش از این نیرو، آن را “بهترین نیروی انقلاب” نامید و سپس با اشاره به نارضایتی مردم به نتیجه انتخابات و البته بدون اشاره به نام شخص یا اشخاصی، از مخالفت با نظام به عنوان “خیانت غیر قابل بخشش” یاد کرد.

امام جمعه‌ موقت تهران همچنین گفت: “بسیج هرجا که لازم باشد حتی حضور نظامی هم خواهد داشت، چرا که نیروی آماده‌باش نظام است و هر جا فراخوانی صورت بگیرد بسیج حاضر می‌شود. البته برخی می‌گویند بسیج نباید در امور سیاسی حاضر شود، یعنی سکولار باشد، اما می‌گویم مگر می‌شود کسی مسلمان باشد و در امور سیاسی شرکت نکند؟ نظامی‌ها اگر ممنوع می‌شوند برای این است که در احزاب وارد نشوند و به بازی‌های حزبی مشغول نگردند. پس مگر می‌شود کسی مسلمان باشد اما نسبت به مسائل سیاسی بی‌تفاوت باشد یعنی در انتخابات و… حضور پیدا نکند؟ مسلمان نمی‌تواند چنین باشد چرا که هر مسلمانی سیاسی است”.

بنا به گزارش ایسنا، او همچنین به سالگرد روز دانشجو اشاره کرد و به دانشجویان توصیه کرد که “مبادا دل آمریکا را شاد کنید”.

وی اینچنین ادامه داد: “در ‌۱۶ آذر باید کاری کرد که شهیدان می‌خواهند و مبادا کاری کنید که آمریکا راضی شود، چرا که خلاف خط و جهت شهیدان است چون آنها می‌خواستند با آمریکا مبارزه کنند و این جهت باید حفظ شود و نباید فراموش گردد”.

جنتی گفت: “از همین جا اعلام می‌کنم در این مملکت اگر کسانی خیال می‌کنند می‌توانند دشمنی با آمریکا و بغضی که از آمریکا در دل‌های پاک مردم مملکت است را بیرون کنند اشتباه می‌کنند”.

جنتی با این مقدمه درباره روز دانشجو، تهدید کرد که “سرنوشت مقابله با نظام آوار گی است” و ادامه داد: “چطور می‌شود عده‌ای حقیقت را نادیده بگیرند و به اسلام خیانت کنند؟ می‌گویم که کیفر کار خود را خواهند دید و همان کسانی که منافقین را از مملکت آواره کردند اینها را هم آواره می‌کنند و تاکید می‌کنم که جنگ با این نظام گران تمام می‌شود و می‌توانید در این زمینه به عاقبت شاه، بنی‌صدر و منافقین مراجعه کنید که درحال حاضر می‌بینید منافقین را هیچکس قبول نمی‌کند و دولت عراق نیز تحت فشارهایی در رابطه با نوع برخورد با آنها قرار دارد”.

خطیب نمازجمعه‌ تهران، افزود: “وضع کسانی که در ‌۳۰ سال گذشته با این انقلاب و نظام در افتاده‌اند روشن است و شما چطور می‌خواهید براندازی نرم کنید درحالی که آنها که براندازی زبر کردند اینچنین بر سرشان آمد؟ پس چطور می‌خواهید با دیکته‌ای که آمریکا برایتان می‌دهد حرکت کنید و چرا انسان اینقدر باید ناآگاه باشد؟ به شما می‌گویم که غضب خدا را در نظر بگیرید در حالی که خدا به خانواده‌ی شهدا لطف دارد و لطف خدا شامل حال آنها می‌شود چرا با آنها در می‌افتید و چرا با دشمنان خدا در نمی‌افتید؟”

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: “روزگار، روزگار امتحان است، چرا که همیشه تاریخ، تاریخ امتحان بوده است اما عده‌ای دیروز در یک صف بودند و امروز در صف دیگری حاضر می‌شوند و روزی در خط امام حاضر بودند و امروز ادعای خط امامی می‌کنند اما در جهت مخالف خط امام  حرکت می‌کنند. پس انسان به هیچوجه از آینده خود نباید مطمئن باشد چرا که شیطان دشمن قدرتمند است و اگر انسان نتواند خود را به خلوص رساند مورد تهاجم شیطان قرار می‌گیرد. پس هر کس را باید با وضع فعلی‌اش دید که راه امام را قبول دارد یا خیر و آنان که وحدت میهن را برهم می‌زنند بزرگ‌ترین گناه امروز را انجام می‌دهند که همان تفرقه بین مسلمین است و این گناهی بسیار بزرگ است”.

همزمان با سخنان جنتی که سرنوشت مخالفان نظام را “آوارگی” دانست، فرمانده جدید سپاه محمد رسول الله که بیشترین نقش را در سرکوب اعتراضات ماه های گذشته بر عهده داشته است، در سخنانی از “برنامه ریزی برای  بسیجی کردن همه تهرانی ها” خبر داد.

حسین همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر، از آمادگی بسیج برای مقابله با آنچه که “جنگ نرم” نامید، خبر داد و گفت: “با برنامه ریزی های انجام شده بزودی همه تهرانی ها به عضویت سازمان بسیج مستضعفین درخواهند آمد”.

سخنان این دو مقام  سیاسی و نظامی، علاوه بر آنکه به اعتقاد کارشناسان با هدف تحریک معترضان در آستانه ۱۶ آذر بیان شده است، به باور برخی ناظران تداعی کننده تلاش نظام پادشاهی ایران در سال ۱۳۵۳ و تشکیل نظام تک حزبی به نام “حزب رستاخیز” است.

یک کارشناس سیاسی در گفت و گو با روز گفت: “سخنان اقای جنتی و خبری که سردار همدانی داده است، دقیقا یادآور سخنان محمد رضا پهلوی است که در اولین کنگره حزب حکومتی رستاخیر به دبیرکلی جمشید آموزگار گفته بود که هر کسی باید جزو این حزب (رستاخیز) بشود و تکلیف خود را روشن بکند. اگر نشد از ایران خارج شود”.

وی ادامه داد: “از عبارت اینکه  «همه تهرانی ها عضو بسیج می شوند» و قرار دادن این جمله در کنار این گفته جنتی که سرنوشت مخالفت با نظام آوارگی است، چیزی جز زمزمه هایی مبنی بر تلاش بخشی از نظام برای ایجاد یک ساختار تک حزبی در قدرت به گوش نمی رسد”.

شواهدی که سازمان های بین المللی بی طرف از شدت گرفتن بی سابقه مهاجرت چهره های سیاسی و روزنامه نگاران از پس از انتخابات ۲۲ خرداد منتشر می کنند، معنای “آوارگی” مورد اشاره احمد جنتی را بیشتر روشن می کند. اخیرا، سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه ای  نسبت به خروج گستره خبرنگاران از کشور هشدار داده و این حجم از خروج اصحاب رسانه در طی سی سال پس از انقلاب را بی سابقه دانسته بود.

این بیانیه تاکید می کند که پس از انتخابات خرداد ماه در ایران، بیش از ۱۰۰ روزنامه نگار از ایران خارج شده و آواره شده اند.

این درحالی است که بسیاری از فعالان سیاسی مخالف دولت نیز که پس از انتخابات بازداشت شده بودند به زندان های طویل المدت محکوم شده اند و روند افزایش حجم این محکومیت ها نیز همچنان ادامه دارد.