خطر کنار مرزهای ایران

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

حسین زمان آن هفته از داعشی های وطن نالید، رضا کیانیان این هفته از بحران فرهنگی و مردمانی می گوید که بی آب و گل وماهی سنگدل شده اند.

آغاز خرداد پر حادثه است که از دامانش “انقلاب اسلامی” زایید تا ایران را “آبادو آزاد” کند.در نخستین بهارآزادی دارها گل کردند. تابستانی دیگر رنگ کشتار ۶۷ گرفت و درزمستانی۱۲هزارنفرازجوانان ایران را در “عملیات بکلی لو رفته” زیر رگبار گلوله ها فرستادند تا قتل عام شوند.

ودرخرداد ۱۳۹۴ فرمانده آن شکست هولناک باز جامه رزم می پوشد تا تجارب خود را در خدمت ولی فقیه دوم بگذارد ودرست درروزهایی که شعله های جنگ نیابتی ازافق منطقه سر بر می کشدمشی پادشاه جدید عربستان بسرعت رخت عمل می پوشد و اکثریت کشورهای مسلمان را در برابر دیکتاتور سوریه که به اتکای جمهوری اسلامی هنوز بر تخت نشسته متحد می کند.

میراث خواران سال های کشتار در زندان و قتل عام در جبهه های جنگ “مژده” می دهند که خطر در نزدیکی مرزهای ایران است و”رهبر معظم”شان نگران “سریال حقوق بشر”اند.

“تجارت آمریکاستیزی‌” – تعبیر از صادق زیبا کلام- به اوج می رسد و د رویدئوی مشاجره ظریف- کوچک زاده حرف اول فضای مجازی می شود. چهره دیگری از قهرمان قهرمانان “تدبیر و اعتدال” می بینی وراهی تازه به راس “مکر”- به گفته علی افشاری- حاکم بر کشوربازمی کنی؛ وقتی آیت اله خامنه ای به بازی ورود می کند: “نه نمایندگان باید نگاه تحقیرآمیز و همراه با اهانت داشته باشند و نه دولت و وزرا، نگاه سلطنت‌مآبانه. در همه مراحل باید ادب رعایت شود.تعامل با سوء ظن و بنا را بر سازش، خیانت و سوءاستفاده طرف مقابل گذاشتن، به وجود نخواهد آمد، ضمن آن که حسن ظن به معنای خوش‌باوری و فریب خوردن نیز نیست”.

تاریخ به این پرسش ها جواب خواهد داد.هرچه هست در آغاز خرداد هنوزدر مشهد دعوای ممنوعیت یا آزادی برگزاری کنسرت موسیقی در جریان است. در استان خراسان که به تبعیدگاه کمال الملک شهره است به دوران “ استبداد رضاخانی” دری دیگر در “آزادترین کشور دنیا” به روی روزنامه نویسی باز می شود. درآنسوی فلات پنهاور باستانی، خشکسالی راه به ویرانی تخت جمشید می گشاید.

صادق زیبا کلام نامه ای به حسن روحانی می نویسد و برای بستن راه “تجارت آمریکا سیتزی” پیشنهاد رفراندوم می دهد. پرسشی هم درمیان می گذارد:

رضا تقی زاده به “جنگ های نیابتی و تهدید امنیت” می پردازد:

روزنامه انگلیسی گاردین می نویسد:

گزارش نیوزویک چنین عنوانی دارد:

آخرین تحقیقات علمی حاکی است: “جامعه ایرانی دچار افسردگی و گرایش به خشونت شده” است.چرا؟

خانم ها! آقایان!

رضا کیانیان بازیگر سینما و تئاتر ایران به این “چرا؟” جوابی هنرمندانه می دهد. این ویدئوی کوتاه را ببینید.