سیزده آبان و دردسرهای نظام

نویسنده
مژگان مدرس علوم

» گزارش گاردین از فشارهای حکومت بر روزنامه نگاران

ایران برای ارعاب خبرنگاران ایرانی در تبعید دست تخریب چهره آنها زده و تهدید به مرگشان کرده است. ارتش سایبری وابسته به جمهوری اسلامی ایران با خبرهای ساختگی، جعل صفحه فیس بوکی و پخش خبرهای دروغ در مورد انحراف جنسی خبرنگاران تبعیدی این طرح را پیش می برند و این درحالی است که مقامات امنیتی در داخل ایران، خانواده این روزنامه نگاران را آزار می دهند.

کارکنان بی بی سی فارسی، بخشی از ده ها خبرنگار ایرانی هستند که هدف عملیاتی قرار دارند که مورد حمایت مقامات ایرانی است و هدف از آن بی آبرو کردن روزنامه نگاران نزد مردم است،

این اولین بار نیست که حکومت ایران از این روش استفاده می کند، بلکه به گفته صادق صبا، مدیر بخش فارسی بی بی سی، در هفته های اخیر این آزار و اذیت ها افزایش پیدا کرده است.

صادق صبا می گوید: “در مقایسه با آزار و ارعاب های قبلی، لحنی که علیه اعضای خانواده خبرنگاران بکار رفته است، تهدید آمیز تر شده است.” صبا می گوید که اعضای خانواده خبرنگاران را برای بازجویی به وزارت اطلاعات برده اند. یک خبرنگار که خانواده اش بارها تحت بازجویی قرار گرفته اند می گوید که به آنها گفته شده است که به وی بگویند دست از کار در بی بی سی بردارد وگرنه با خطر مرگ مواجه خواهد شد.

در هفته های اخیر، فعالان طرفدار حکومت تعدادی وبلاگ و صفحه فیس بوکی ساخته اند و اینگونه وانمود کرده اند که این صفحات متعلق به خبرنگاران بی بی سی یا همکاران ایرانی شان است. کسانی که قصد داشتند وارد بی بی سی دات کام بشوند، وارد پرشن بی بی سی دات آی آر می شدند. این سایت ساختگی طرحی مشابه بی بی سی داشت اما مطالب آن کاملا متفاوت بود. یکی از تیتر های این سایت این بود: “مرگ بن لادن و صدام: داستان ساختگی آمریکا”

نفیسه کوهنورد، مجری برنامه “نوبت شما” یکی از قربانیان این طرح است. یک صفحه جعلی در فیس بوک با نام و عکس او ساخته شده است که در این صفحه او ظاهرا به رواج داشتن فرهنگ روابط نامشروع در بین کارکنان بی بی سی فارسی اعتراف می کند. زندگی نامه های مختلفی برای خانم کوهنورد جعل و در ایران منتشر شد.

یکی از روزنامه های ایران این نظر را به کوهنورد نسبت داد: “شما درباره روابط من و همکاران نوشته اید، روابط ضربدری یا زیگزاگی در اینجا یک امر طبیعی و عادی است و مختص به من نیست.”

این اظهارات جعلی برای اولین بار در سایت وطن امروز، منتشر شد و سپس توسط رسانه های وابسته به دولت ایران بازنشر شد. مطالب جعلی معمولا به شکلی دقیق برای تحریک حساسیت ایرانیان بخصوص محافظه کاران مخالف روش زندگی در غرب تولید می شوند.

وطن امروز در یک گزارش جداگانه با لحنی بی پروا یک صفحه کامل به زندگی نفیسه کوهنورد و کار او در بی بی سی پرداخته است که کاملا جعلی است.

این مطلب با تیتر “شبکه فساد”، کوهنورد را جاسوس سرویس اطلاعاتی بریتانیا معرفی می کند که بطور غیرقانونی و از راه کوهستان با کمک ماموری به نام غضنفر، از ایران فرار می کند. در واقع، غضنفر اسم عروسک این خبرنگار است که یک خروس است که وی اغلب در صفحه فیس بوک اش به آن اشاره می کند.

اگر نام کوهنورد را در گوگل جستجو کنید، همچنان با اخبار جعلی مواجه می شوید که باعث ناراحتی دوستان و خانواده و اقوام و طرفداران او می شود.

خبرنگاران رادیو فردا و خبرنگاران مستقل دیگری نیز هدف این حملات قرار گرفته اند.

گلناز اسفندیاری، در وبلاگ اش، نامه های ایرانی، می نویسد: “به خبرنگاران ایرانی که بیرون از ایران کار می کنند، با هشدار هایی که در مورد اعتبار، امور مالی و خطری که خانواده هایشان را تهدید می کند، این پیام را داده بودند: اگر درباره ایران بنویسید، با عواقب آن مواجه خواهید شد.”

افراد دیگری در بی بی سی فارسی هدف این حملات قرار گرفته بودند، از جمله پونه قدوسی، مجری که در پخش زنده مورد توهین قرار گرفت. یک فرد ناشناس در تماس تلفنی اتهام جعلی تجاوز به قدوسی توسط رئیس اش را مطرح می کند.

صادق صبا می گوید که بعد از پخش فیلم اعترافات اجباری، مستند ساخت مازیار بهاری در ماه دسامبر، این فشار ها بر روی کارکنان بی بی سی افزایش یافت. این مستند داستان بهاری و تعدادی از ایرانیان را می گوید که تحت فشار در زندان های ایران، مجبور به اعتراف شدند.

صادق صبا می گوید بعد از بازجویی خانواده کارکنان، بی بی سی بشدت نگران است که ایران از این روند برای فشار آوردن به افراد بیگناه در ایران ادامه پیدا کند، کسانی که هیچ کنترلی بر کار ما ندارند.

او می گوید مطالبی که در رسانه های ایران درباره کارکنان بی بی سی فارسی پخش شده است ساختگی است و غیر واقعی است.

او می گوید: “این کار جعل هویت است. آنها هرچه می خواهند می نویسند و این تصور را بوجود می آورند که این مطالب توسط کارکنان بی بی سی نوشته شده است.”

صبا می گوید که او گمان نمی کند که اکثریت مردم ایران آنچه از قول بی بی سی در رسانه های ایران منتشر می شود باور کنند اما مطالب ساختگی منجر به سردرگمی می شود.

حتی بازتاب که یک سایت محافظه کار است، هفته گذشته انتشار اخبار جعلی را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این روش، عواقبی در بر دارد.

صادق صبا هم از این اقدامات مصون نمانده است. یک وبلاگ جعلی به نام او ساخته اند که طرح آن شبیه وبلاگ بی بی سی است و در آن از قول او نوشته اند که کار بی بی سی گزارش دادن نیست بلکه خبر سازی است.

او به گاردین گفت: “ما تلاش می کنیم تا مجامع بین المللی را آگاه کنیم، آنها نمی دانند در ایران چه می گذرد. مردم زیادی در جریان آزار و اذیت و کشته شدن خبرنگاران در گوشه و کنار جهان هستند اما بسیاری هم نمی دانند در کشورهایی مثل ایران، خانواده خبرنگاران بهای سنگین کار عزیزانشان را می پردازند.”

با وجود اینکه بی بی سی فارسی مورد نفرت حکومت ایران است، اما این شبکه طرفداران زیادی در داخل ایران دارد و میلیون ها نفر از طریق دیش های ماهواره که به طور غیر قانونی در پشت بام هایشان نصب کرده اند، برنامه های این شبکه را تماشا می کنند.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه نگاران در نیویورک، ایران یکی از سردمداران زندانی کردن خبرنگاران در جهان است. بیش از 30 خبرنگار و وبلاگ نویس در ایران زندانی هستند از جمله احمد زید آبادی، عیسی سحرخیز و مسعود باستانی.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران و سازمان گزارشگران بدون مرز، بارها اقدام ایران برای بی آبرو کردن و ارعاب روزنامه نگاران را محکوم کرده است.

گاردین، 24 ژانویه