فشار به مسیحی زندانی برای بازگشت به اسلام

نویسنده

» گزارشی از فاکس نیوز

لیزا دفتری

مقامات دولتی ایران تلاش می کنند تا کشیش مسیحی زندانی را به اسلام بازگردانند. این درحالی است که او در انتظار تصمیم رهبر در مورد اعدام به دلیل گرویدن به دین مسیح است.

مقامات امنیتی ایران اخیرا به زندان رشت، جایی که یوسف ندرخانی، زندانی است رفته  و کتاب هایی درباره ادبیات اسلامی به او داده و به او گفته اند  برای بحث در مورد کتاب ها و شنیدن نظرات او باز می گردند.

فاکس نیوز نسخه دیجیتالی این کتاب را در اختیار دارد. کتابی 300 صفحه ای با عنوان “بشارت عهدین” در مورد عهد عتیق و عهد جدید. این کتاب از طریق روایت های مختلف ادعا می کند که مسیحیت دینی ساختگی است و تلاش می کند تا برتری اسلام را اثبات کند.

تیفانی بارانز، وکیل مرکز آمریکایی حقوق و عدالت می گوید: “این اولین بار نیست که این روش در زندان های ایران بکار می رود”.

بارانز می پرسد آیا این اقدام  نشانه این است که آیت الله ها تصمیم گرفته اند فرصت دیگری در اختیار ندرخانی بگذارند یا این روش دیگری است برای اینکه او را به دامی دیگر بیاندازند و حکومت بتواند به تنبیه کردن او با ارائه  مدارکی مبنی بر ضدیت او با دین اسلام، ادامه بدهد.

بارنز که می گوید در ارتباط دائمی با وکلای ندرخانی است، گفته که اعضای خانواده اش و اعضای کلیسا  و وکلایش به او توصیه کرده اند سکوت کند، تا جمهوری اسلامی نتواند از اظهارات او بر علیه اش استفاده کند.

ندرخانی همچنان در زندان  و در انتظار حکمی است که به دلیل تلاش های بین المللی هنوز صادر نشده است. قوه قضائیه ایران نیز سردرگم شده است و می ترسد این حکم عواقب دیپلماتیک سنگینی در بر داشته باشد.

اگر ندرخانی آزاد شود، قوه قضائیه با خطر عدم  اجرای قانون شریعت مواجه است. اگر او را اعدام کنند، مورد انتقاد جامعه جهانی می شود که هنوز هم در حال جمع آوری امضا برای آزاد کردن ندرخانی است.

چند هفته پیش،  نامه ای از سوی قوه قضائیه به آیت الله خامنه ای فرستاده شد تا وی تصمیم نهایی را بگیرد. آیت الله خامنه ای بالاترین مقامی است که می تواند قوانین شریعت را تفسیر کند.

اخذ تصمیم در مورد پرونده خاص، برای رهبر امر عادی نیست اما مقامات می گویند این مورد از مواردی است که حکم تایید خامنه ای را طلب می کند.

ندرخانی در سال 2006، زمانی که برای گرفتن مجوز کلیسایش نزد مسئولان رفت، تحت نظر قرار گرفت. به گفته منابع خبری او دستگیر و خیلی زود آزاد شد.

در سال 2009، ندرخانی نزد مقامات محلی رفت و از این شکایت داشت که به فرزندانش در مدرسه تعالیم اسلامی داده می شود و می گفت که آنها برای آموزش های اسلامی نباید تحت فشا رقرار بگیرند.

او بعد از این جریان دستگیر شد و تا به امروز در زندان است.

بارانز می گوید که موارد ضد و نقیض در پرونده او زیاد دیده می شود که بخشی از آن توسط رسانه های دولتی ایران و به دستور مقامات ایرانی صورت می گیرد. او گفت دولت ایران برای منحرف کردن رسانه ها اعلام کرد که اتهامات ندرخانی تغییر دین دادن او نبوده بلکه وی به دلیل تجاوز به عنف زندانی است.

اما طبق جزئیاتی که در اختیار بارنز ارائه شده است، ندرخانی در ماه اکتبر 2009 دستگیر و در دادگاهی در گیلان به دلیل ترک دین اسلام محکوم می شود. در آن زمان به او حکم اعدام با طناب دار ابلاغ می شود.

در ماه دسامبر، وکلایش به این حکم اعتراض می کنند و پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع می شود که در ماه ژوئن با استتاد به این نکته که وی در دوران بزرگسالی از یعنی 15 سالگی طبق قوانین اسلام، تا 19 سالگی که مسیحی می شود، مسلمان بوده است، حکم را تعلیق می کند.

در ماه سپتامبر، دادگاه دیگری اعلام کرد که ندرخانی در دوران بزرگسالی التزام به دین اسلام نداشته اما به این دلیل که او مسلمان به دنیا آمده است، حکم را تعلیق کردو این دادگاه به ندرخانی این فرصت را داد که چون مسلمان زاده  است می تواند سه بار اشهد بگوید و به دین اسلام بازگردد.اما ندرخانی قبول نکرد.

کارشناسان معتقدند که حمایت های بین المللی او را زنده نگه داشته است. گروه وکلای مسیحی و سازمان های حقوق بشری کمپین های جهانی بیشماری علیه جمهوری اسلامی برپا کردند.

جیسون دمارس، موسس گروهی که ازمسیحیان در خاورمیانه حمایت می کنند، گفت: “برای بعنوان یک همسر و پدر دو فرزند اولین چیز این بود که خودم را می توانستم جای او بگذارم.”

دمارس با شبکه ای از کلیسا های ایران در ارتباط است که ندرخانی هم جزوشان است. دمارس، لوازم آموزشی و حمایت های بین المللی در اختیارشان قرار می داده.

اومی گوید: “از لحاظ سیاسی، ایران قصد دارد نفوذ و انقلابش را در خاورمیانه منتشر کند. اگر ما صدایمان را بالا نبریم، این روند جان مسیحیان در سایر کشور ها را به خطر می اندازد”.

حکم ارتداد در شریعت اسلامی، مرگ است. ماده 225 قانون جزای اسلامی چنین است: “جزای ارتداد ذاتی مرگ است. جزای ارتداد والدینی نیز مرگ است.”

طبق این قانون، مسلمانی که مسیحی بشود، مرتد است. اگر کسی که به مسحیت گرویده تلاش کند تا دیگران را نیز مسیحی کند، مرتد حربی است. سزای مرگ برای این افراد شامل فتوا می شود و قانون جزا هم آن را تایید می کند.

همه اقلیت های دینی در ایران از جمله بهائیان، زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان با اشکال مختلف  تبعیض و در حاشیه قرار گرفتن از لحاظ سیاسی و اجتماعی روبرو هستند، اما دولت بیشترین تنبیه را برای کسانی که از دین اسلام خارج می شوند درنظر گرفته است.

خامنه ای قرار نیست تصمیم اش در مورد پرونده ندرخانی به شکل عمومی اعلام کند؛ او به شکل سنتی این تصمیمات را پشت درهای بسته می گیرد. اگر او نپذیرد، دادگاه در مسئول دادن حکم نهایی است.

فاکس نیوز، 4 نوامبر