زندان در انتظار معلم زبان مشایی و بقایی

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» محکومیت آزاده اردکانی، رییس سابق موزه ملی

رئیس سابق موزه ملی ایران که مشهور است از تدریس خصوصی زبان به مشایی و بقایی و بدون سابقه کاری و مدرک تحصیلی مرتبط به این سمت دست یافته بود، به حبس و جریمه نقدی محکم شده است. یک وبسایت اصولگرا با انتشار این خبر، اتهام آزاده اردکانی را “تحصیل مال نامشروع” عنوان کرده که به همین دلیل از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ ماه حبس و پرداخت ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده است. اما پرونده وی در خصوص اتهامات جاسوسی، اختلاس توام با جعل و اخذ رشوه همچنان مفتوح است.

 

از زبان تا سردبیری، از سردبیری تا ریاست

آزاده اردکانی بهمن ماه ۱۳۸۸بدون کوچکترین سابقه مدیریتی به ریاست موزه ملی ایران رسید. روایت‌های تایید نشده، اتصال او به حلقه اطرافیان اسفندیار رحیم‌مشایی ـ که در ادبیات اصولگرایان “جریان انحرافی” خوانده می‌شوند- را به تدریس خصوصی زبان در دوران حضور مشایی و بقایی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مربوط می‌دانند. به هر حال بعد از آن بود که وی به سردبیری وبسایت میراث آریا، خبرگزاری مناطق آزاد و نشریه پارسه (همگی از رسانه‌های تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری) رسید.

دوران مدیریت او بر موزه ملی هم هرچند جنجالی اما کوتاه مدت بود و پس از چند بار تایید و تکذیب خبر بازداشتش در تابستان سال گذشته، سرانجام برکنار شد و حالا وبسایت مشرق از صدور حکم قضایی برای این مدیر جوان خبر داده است. مدیری که با حمایت‌های بقایی تا آستانه ریاست سازمان ملی جوانان هم پیش رفته بود.

بیست و یکم تیر ماه ۱۳۹۰، رییس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با صدور حکم رییس جدید موزه ملی، به ریاست اردکانی پایان داده بود اما پیش از آن، روابط عمومی سازمان و موزه سخت در تلاش برای تکذیب خبر دستگیری خانم رییس بودند. از اردیبهشت ماه همان سال خبر دستگیری اردکانی به همراه سایر اعضای “جریان انحرافی” بر سر زبان بود. روزنامه تهران امروز که در آن روزها این موضوع را سفت و سخت دنبال می‌کرد، یک بار از زبان اردکانی شنید که می‌گفت “به کوری چشم شما هنوز آزادم” و از سوی روابط عمومی سازمان تهدید به شکایت شد اما در تیرماه دیگر کسی امکان دسترسی به اردکانی را نداشت. تا اینکه سخنگوی قوه قضاییه تایید کرد: “از موزه ملی ایران، بازداشت داشته‌ایم.”

به این ترتیب نام اردکانی در کنار محمد شریف ملک‌زاده، تهمینه دانیالی و حمید بقایی قرار گرفت که همگی در هنگام ریاست اسفندیار رحیم مشایی به سازمان میراث فرهنگی آمده و در این سازمان پست گرفته بودند. رسانه‌ها گمانه‌زنی می‌کردند که بازداشت این افراد در نهایت به بازداشت بقایی و مشایی منجر خواهد شد.

 

حکم اجرا می‌شود یا اردکانی ترفیع می‌گیرد؟

اردکانی هنگام ریاست بر موزه ملی، به خبرنگاران اجازه داد تا از مخازن این موزه دیدن کنند. آوردن منشور کوروش به ایران و نمایش عمومی آن نیز در هنگام مدیریت اردکانی صورت گرفت اما بیش از هرچیز، حضور سیاسی او در این جایگاه و ارتباطش با بقایی و مشایی زیر ذره‌بین بود.

با آغاز سال ۱۳۹۰ او و دیگر حاضران این حلقه جایگاه متزلزلی پیدا کردند. در نخستین روزهای کاری آن سال، برکناری مشایی از سرپرستی نهاد ریاست جمهوری و جایگزینی بقایی رییس وقت سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان معاون اجرایی و سرپرست نهاد، از جدی شدن فشارها بر احمدی‌نژاد و یارانش خبر می‌داد. پس از آن قضیه قهر و خانه‌نشینی احمدی‌نژاد بر سر استعفای وزیر اطلاعات پیش آمد و انتشار گسترده سی‌دی “ظهور بسیار نزدیک است” جنجالی دیگر برای یاران مشایی ایجاد کرد. مشایی و احمدی‌نژاد در برابر رسانه‌ها سکوت اختیار کرده بودند، اما حمید بقایی مدافعی تند و تیز برای دولت و نهاد ریاست‌جمهوری بود. بارها خبر دستگیری او نیز منتشر شد اما جز خبر دستگیری همکاران و نزدیکانش، بقیه تایید نشد. اردکانی از همین افراد بود که در جریان تیم‌سازی‌ مشایی و بقایی وارد این حلقه شده بود.

حمید بقایی که احمدی‌نژاد را کوروش زمان می‌داند، از لحاظ نزدیکی به مشایی، رابطه مشایی و احمدی‌نژاد را به ذهن متبادر می‌کند. جالب اینکه هر سه این بالانشینان ساختمان نهاد ریاست جمهوری در خیابان پاستور، در دهه ۶۰ سابقه امنیتی و اطلاعاتی در مناطق غربی ایران دارند. او با ریاست مشایی بر رادیو تهران، مسوولیت سایت این رادیو را برعهده گرفت و به دلایلی که بعدها از سوی برخی فساد اخلاقی خوانده می‌شود، اخراج شد. بقایی با شهرداری احمدی‌نژاد خیلی زود به رییس‌اش در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیوست و او را در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراهی کرد تا اینکه با رفتن مشایی به ریاست همین سازمان و چندین و چند سمت دیگر مهم دولتی رسید. با بالا رفتن پله به پله مشایی و بقایی، چهره‌هایی مانند اردکانی و دانیالی نیز ترفیع درجه می‌گرفتند.

یک سال پس از آن بازداشت‌ها، تهمینه دانیالی، معاون وقت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی دوباره به این سازمان برگشته و این بار پست مشاور ارشد گرفته است. محمد شریف ملک‌زاده هم از اتهاماتش تبرئه شده و حالا مشاور احمدی‌نژاد است.

در مورد اردکانی اما خبرهای محدودی در یک سال اخیر منتشر شده و بازار شایعات در مورد او داغ است؛ از جمله اینکه از حضور او در فرانسه خبر داده‌اند. باید منتظر ماند و دید که اردکانی تنها فردی از جمع بازداشت‌شدگان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که به زندان می‌رود و یا اینکه او نیز با سمتی دیگر به جمع مدیران دولتی و حلقه نزدیکان بقایی و مشایی باز خواهد گشت.